Název: Name: | Gnome-Rhône 14Kirs/jrs Mistral Major | Gnome-Rhône 14Kirs/jrs Mistral Major |
Originální název: Original Name: | Gnome et Rhône 14Kirs/jrs Mistral Major | |
Kategorie: Category: | hvězdicový motor | radial engine |
Výrobce: Producer: | Société des Moteures Gnome et Rhône v Genneviliers, Le Mans a Limoges | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1937-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.01.1932 prototyp 14K | |
Použití: Use: | Amiot 143 M.5 Bloch MB.200 Bn.4 Bloch MB.210 Bn.5 Breguet Bre.460 M.5 Vultur Breguet Bre.470T Fulgur Breguet Bre.521 Bizerte Farman F.222.1 Bn.5 Lioré et Olivier LeO H-257bis Potez 620 Savoia-Marchetti S.73 pro společnost SABENA | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 14 | |
Hmotnost: Weight: | 540 kg | 1190 lb |
Celková délka: Overall Length: | 1317 mm | 4ft 3,85in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 1296 mm | 4ft 3,02in |
Celková výška: Overall Height: | - mm | - |
Vrtání: Bore: | 146 mm | 5,75in |
Zdvih: Stroke: | 165 mm | 6,5in |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 38,67 l | 2359.79 cu in |
Palivo: Fuel: | Benzín s oktanovým číslem 87 | Gasoline with an octane rating 87. |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | Karburátor Zenith-Stromberg NAR 125 s automatickou regulací bohatosti směsi v závislosti na výšce a úrovni přeplňování | Zenith-Stromberg NAR 125 carburretor with automatic boost and altitude control |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 5,5:1 | 5.5:1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | Přeplňování ednostupňovým jednorychlostním kompresorem | Supercharged: Single-stage single-speed centrifugal type superchager |
Chlazení: Cooling: | Vzduchem | Air-cooled |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 625 kW při 2400 ot/min | 838.1 bhp at 2400 rpm |
Poznámka: Note: | Výkony: při vzletu: 625 kW (850 k) při 2 400 ot/min bojový: 691 kW (940 k) při 2 400 ot/min v h= 2 600 m a plnícím tlaku 1,2 barů (900 mm Hg) a 640 kW (870 k) při 2 400 ot/min v h= 3 200 m a plnícím tlaku 1,2 barů (900 mm Hg). Ventilový rozvod: OHV, 1 sací a jeden výfukový ventil pro každý válec. Motor 14K byl velice dobrým vývozním artiklem a byl také často licenčně vyráběn a často tvořil základ pro další úspěšné typy motoruů. Licenčně vyráběn byl: Industria Aeronautica Română - IAR 14K Manfred Weiss v Maďarsku - WM K.14 Alvis z Velké Británie Tumansky v SSSR - M 87 Walter, ČSR - Walter Mistral K-14 Isotta-Fraschini, Italie - Isotta-Fraschini K.14 Piaggio, Itálie - Piaggio P.IX Nakajima, Japonsko zakoupila licenční práva, ale do výroby se nedostal. Na základě motoru Mistral se vyráběl motor Mitsubishi MK8 Kinsei. | Power output: 838 hp at 2,400 rpm for take-off 927 hp at 2,400 rpm at 8,530 ft boosted 17,403 psi for combat power 859 hp at 2,400 rpm at 10,500 ft boosted 17,403 psi for combat power. Valvetrain: Two Overhead valves per cylinder operated by pushrods It was widely licensed and formed the basis for many successful designs. Among the licensees were: Industria Aeronautică Română Manfred Weiss in Hungary Alvis of the UK Tumansky in the USSR Walter of Czechoslovakia Isotta-Fraschini and Piaggio in Italy Nakajima in Japan also licensed it but did not put it into production but developing their own designs from the Mistral. |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston, World Encyclopedia of Aero Engines, Cambridge, England, 1989, ISBN 1-85260-163-9. Raymond Danel and Jean Cuny, L'aviation française de bombardement et de renseignement 1918–1940 Docavia n°12, Editions Larivière Andrzej Glass, Wojciech Mazur, PZL.43 Czajka, Eksportowa wersja Karasia, Militaria, Vol.4 No.1/1999, ISSN 1231-692X. fr.wikipedia.org dev.museesafran.com www.gutenberg.us www.warbirdsresourcegroup.org archiv autora |