major Iwori Sakai

Autor: Karl Schlange / Schlange 🕔︎︎ 👁︎ 18.248

Iwori Sakai jeden s nejstarších operačních stíhacích pilotů WWII, jeho největší zásluhou v armádním letectvu v tomto období byl jeho příspěvek jako instruktora a zkušebního pilota. Narodil se v prefektuře Gifu v roce 1909 a původně prodělal výcvik jako civilní pilot v Tokorozawě. V roce 1928 se stal jako poddůstojník příslušníkem záloh armádního letectva.

Sakai plnil svou vojenskou službu nejprve v Koreji a poté v Šantungu v Číně. Vrátil se do Japonska a stal se asistentem instruktora na letecké škole Akeno. Vstoupil na Armádní akademii v roce 1932, kterou ukončil následujícího roku vyřazen v hodnosti podporučíka (Hiko Šoji).

Reklama

Když vypukla válka v Číně v červenci 1937, Japonská vojska a letectvo postupovala do severní části země. Sakai prodělal křest ohněm 11. března 1938 při útoku na Sian a přesně o dva týdny později sestřelil svého prvního protivníka – I-15. 10. dubna, sestřelil tři další a jednoho dalšího 20. května.

Když vypukl incident u Nomonchanu v květnu 1939, kapitán Sakai (Hiko Taji) létal v 2. Čutai 64. Sentai a když její velící důstojník kapitán Anzai padl 1. září stal se jejím novým velitelem.

Jak konflikt pokračoval, japonské ztráty začali narůstat. Sakai: „Denně jsem létal čtyři až šest misí a byl jsem tak unaven, že jsem měl problémy na konci dne přistát se svým letounem. Nepřátelské stroje vypadaly jako černý mrak a naše ztráty byly velmi těžké.“ Sakaiův rekord byl sedm vzletů proti nepříteli v jednom dni a z jedné se vrátil se 50 průstřely ve své stíhačce.

Po skončení bojů u Nomonchanu byl kap. Sakai přeložen do Soulu v Koreji, kde trénoval své muže podle Sakaiovy metody, taktikou používanou později americkými a britskými stíhači. V červenci 1941 se vrátil do letecké školy Akeno kde vyučoval mnoho budoucích es japonského armádního letectva, včetně maj. Johei Hikokiho.

V březnu 1942 Sakai obdržel hodnost majora (Hiko Šosa) a zapojil se to zkoušení nové stíhačky Ki-61 Hien (Tony). Prohlásil tento stroj druhou nejlepší stíhačkou armádního letectva, oproti standartnímu Ki-43 (Oskar), od roku 1943 do konce války – rezervoval označení pro nejlepší armádní stíhačku pro Ki-84 Hajate (Frank). Když B-29 začaly s nájezdy na domovské ostrovy, velel ve vzdušné obraně a bojoval proti Superpevnostem. Ke konci války se podílel na zkušebních letech Ki-100 Gošikisen a ač byl jejími schopnosti uchvácen, přišla příliš pozdě než aby to na výsledku války mohlo něco změnit.

Reklama

Na konci války čítalo osobní skóre maj. Sakaie 15 vzdušných vítězství (vše sovětské stroje) a nalétal přes 5000 letových hodina na 50 různých typech.

Pramen:
Aces of the Rising Sun 1937-1945

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více