AM-50

Autor: Martin Smíšek 🕔︎︎ 👁︎ 53.924

Typ

Mostní automobil

Popis

AM-50 je postaven na podvozku nákladního automobilu Tatra-813. Pro ochranu osádky před účinky zbraní hromadného ničení je automobil vybaven filtroventilačním zařízením. Každý lichý AM-50 mostní soupravy má namontováno buldozerové zařízení BZ-T-813-M, naopak sudé AM-50 jsou vybaveny sadou příslušenství. Mostní souprava složená z AM-50 dokáže přemostit vodní i terénní překážky široké do 107 m a hluboké do 5,15 m prostřednictvím jednoproudého mostu umístěného na pevných podpěrách. Při stavbě mostu se může využít maximálně osmi mostních polí, přičemž jeden automobil dokáže postavit pole dlouhé 13,5 m a vysoké od 1,75 do 5,15 m. Vývoj prostředku byl zahájen v rozmezí let 1968-1969. Do výzbroje ČSLA byl zaváděn od roku 1975.

Reklama

Uživatelé

Československo (Česká republika, Slovensko)

Technicko-taktická data

Tatra-813   
Rozměry prázdný automobil délka 10 030 mm
šířka 2 450 mm
výška 2 830 mm
automobil s mostem délka 10 700 mm
šířka 3 150 mm
výška 3 580 mm
Hmotnost prázdný automobil 17 350 kg
automobil s mostem 24 450 kg
Maximální rychlost v terénu 15-30 km/h
na silnici 80 km/h
Spotřeba paliva v terénu 80-110 l/100 km
na silnici 48-60 l/100 km
Brodivost 1 400 mm
Nájezdový úhel vpředu 35°
vzadu 30°
Motor Tatra 930-17 čtyřdobý, vznětový, s přímým vstřikováním paliva
výkon 184 kW
objem 17 640 cm3
Nůžkový most s pevnou vozovkou a sklopnými okraji
Rozměry rozložený most délka 13 500 mm
šířka celková 4 210 mm
šířka mezi obrubníky 4 000 mm
složený most v přepravní poloze délka 8 000 mm
šířka 3 150 mm
výška 2 100 mm
Hmotnost 7 100 kg
Nosnost jednotlivé vozidlo 50 t
rozložené zatížení (tahač s podvalníkem) 70 t

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více