První potopení ponorky letadlem

Autor: František Aubrecht / Aubis 🕔︎︎ 👁︎ 29.804

Kdy došlo k prvnímu potopení ponorky letadlem? Odpověď na tuto otázku není vůbec jednoduchá. O toto prvenství se totiž ucházejí hned dvě události. Shodně v nich figurují rakousko-uherské létající čluny Lohner, ale oběti se liší.  

Tou první měla být ponorka Royal Navy třídy B HMS B10, postavená ve Vickersově továrně v Barrow-in-Furness, spuštěná na vodu 23. března 1906 a dokončená 28. dubna 1906.

Reklama


Sesterská HMS B6 nedaleko pobřežních pevností

B10 byla umístěna v Středomoří brzy po vypuknutí první světové války. Kvůli nedostatku náhradních součástek ale nebyla tato skupina ponorek nasazena až do září 1915.

9. srpna 1916 byla B10 v průběhu oprav potopena letadlem rakouského námořnictva (Kaiserliche und Konigliche Seeflugwesen) v přístavu v Benátkách. Byla ztracena v momentě, kdy byla uvázána v doku kvůli opravám poškození, která utrpěla při účasti na blokádě rakousko-uherského válečního přístavu Pula spolu s italským křižníkem Marco Polo, který jí sloužil ve funkci zásobovací lodi.

Pokus o opravu poškození způsobených pumami byl přerušen poté, co plamen svářečského hořáku zapálil palivovou nádrž, což mělo za následek další rozsáhlá poškození požárem. Ponorka byla pak prodána do šrotu.

Prvenství ponorky B10 coby první ponorky potopené letadlem je však poněkud zpochybnitelné tím, že nešlo o potopení v bojové akci, ale vlastně o ztrátu při pokusu o opravu.

Druhým kandidátem je francouzská ponorka Foucault (o výtlaku 397 t), s označení Q70, výrobek Arsenálu v Cherbourgu, spuštěná na vodu 15. 6. 1912 a zařazená do služby v roce 1914. Tato událost se stala nad jižním Jadranem 15. září 1916. Tehdy dva rakouské létající čluny Lohner L, pilotované fregatním poručíkem (Fregatten-Leutnant) Walterem Zeleznym s pozorovatelem von Klimburg, a poručíkem řadové lodi (Linienschschiffsleutnant) Dimitri Konjovicem s pozorovatelem kadetem Severou, zaútočily na francouzskou ponorku Foucault. Letoun L135, pilotovaný Walterem Zeleznym, pátral po nepřátelské ponorce, hlášené předchozím pozorováním. Létající člun byl vyzbrojen dvěma padesátikilovými hlubinnými náložemi a čtyřmi dvacetikilovými bombami. Foucault byl pozorován v hloubce deseti metrů, a byl okamžitě letci z L135 napaden hlubinnými náložemi. Obě hlubinné nálože byly shozeny z výšky 200 metrů, ale minuly ponorku s odhadovanou chybou asi 7 metrů. To bylo natolik blízko, aby exploze způsobily ponorce vážné poškození, poškodily baterie a elektromotory, došlo také ke vzniku netěsností v trupu a k poruše vyvážení, takže ponorka začala nabírat vodu a klesat stále hlouběji. Hloubka, do které Foucault klesl, je odhadována na 80 metrů, ale posádce se pomocí pump posléze podařilo prosakování zvládnout natolik, aby dostala ponorku během půlhodiny po zahájení útoku zpět na hladinu. Lohner L135 ještě prohledával oblast, když se setkal s dalším hlídkujícím strojem, označeným L132, dalším z hydroplánů ze základny v Kotoru.

Reklama

Létající člun Lohner L

Kapitán Foucaulta po vyplutí na hladinu otevřel poklop, vyšplhal se ven a stanul přímo tváří v tvář oběma útočícím létajícím člunům. Tyto létající čluny shodily ještě další 4 bomby, které vybuchly v těsné blízkosti ponorky, což způsobilo, že výbuchy porouchaný dieselový pohon ponorky odepřel poslušnost a již nešel nastartovat. A protože opětovné ponoření bylo, vzhledem k porušení trupu příliš riskantní, nařídil francouzský kapitán svým mužům opustit loď a nechal ponorku potopit otevřením ventilů. Fakt, že se Francouzi vzdávají, vedl k tomu, že oba létající čluny odhodily všechny své zbývající bomby v bezpečné vzdálenosti od ponorky.

 

Létající čluny přistály na hladině a pojížděly k místu, kde posádka ponorky plavala ve vodě, a námořníci se vyšplhali do trupu a na plováky létajících člunů, kde čekaly půl druhé hodiny, než připlul rakouský torpédový člun a naložil je. Díky gentlemanskému jednání rakousko-uherských pilotů při této akci nebyl ztracen ani jediný život. Dva důstojníci a 27 francouzských námořníků tak bylo zachráněno před téměř jistým utonutím.

Prameny:
http://www.ww2aircraft.net/forum/world-war-i/first-submarine-sunk-aircraft-attack-1778.html
http://www.theaerodrome.com/forum/aircraft/33989-sinking-foucault.html
http://www.rnsubs.co.uk/Boats/BoatDB2/index.php?BoatID=28
http://www.warshipsww2.eu/shipsplus.php?language=&period=1&id=505215
http://fi.wikipedia.org/wiki/HMS_B.10
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_B10
http://query.nytimes.com/mem/archive-free/pdf?res=FA0D17FC345B17738DDDAA0A94D1405B868DF1D3
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_B6

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více