Operace Judgement - díl IV.

Autor: Luky / luky 🕔︎︎ 👁︎ 23.693

Velké vítězství

V 01:00 hod 12.11. 1940 byla letadlová loď na místě a začala se připravovat na přistání letounů z náletu. V 01.15 hod se na radaru objevily první body. Nakonec jich bylo 11. Jako první přistál Lt. Sparke (L4C) a po něm následovali Lt. Kiggel (L4P), Sub. Lt . MacAuley (L4R), Lt. Maund (E4F), Lt. Kemp (L4K), Lt. Lamb (L4B), Lt. Sarra (L4L), Lt. Forde (L4H), Lt. Murray (E5Q), Lt. Swayne (L4M) a jako poslední v 01.55 hod Cpt. Patch (E5A). Při pojíždění byl poškozen Lt. Maundův (E4F), kterému pošramotil kormidla vrtulí Lt. Kemp (L4K). Na palubě chyběl pouze 1 letoun a to Lt. Cdr. Kennetha Williamsona (L4A) s pozorovatelem Lt. Normanem Scarletem. V 01.58 přistál Lt. Cdr. Hale (L5A), Lt. Skelton (L4F) a po něm poškozený Lt. Wellham (E5H). V 02.15 sedl letoun Lt. Torrense-Spenceho (L5K), v 02.30 hod Lt. Lea (L5H) a Lt. Hamilton (L5B) a jako úplně poslední v 02.50 hod Lt. Clifford (L5F). Z druhé vlny chyběl Lt. Gerald Bayly (E4H) a pozorovatel Lt. Henry Slaughter. Na lodi zavládla radost nad návratem posádek, protože se očekávaly výrazně vyšší ztráty. Původně měl být proveden ještě jeden útok v noci 12.11. 1940, ale z důvodu horšícího se počasí se akce odvolala a HMS Illustrious se vracela do Alexandrie, kam připlula 14.11. 1940 v 07:00 hod ráno.

Ranní pohled na přístav v Tarentu byl vskutku žalostný. Poškozené a potopené lodě se povalovaly ve vlastních naftových skvrnách a okolo kroužilo velké množství lodí, které se snažily zachránit co se dá. Lt. Cdr. Williamson (L4A) trefil bitevní loď Conte di Cavour. Lt. Kemp (L4K), Lt. Swayne (L4M) zasáhl bitevní loď Littorio, na niž ještě zaútočil Lt. Cdr. Hale (L5A) a Lt. Torrens-Spence (L5K). Jedno ze dvou posledních torpéd bohužel nevybuchlo a zůstalo přímo pod kýlem zaryto ve dně, bylo později nalezeno a zlikvidováno italskými potápěči. Torpédo Lt. Maunda (E4F) loď minulo a zasáhlo bahnité dno a neškodně vybuchlo. Lt. Sparke (L4C) a Sub. Lt . MacAuley (L4R) zaútočili na bitevní loď Andrea Doria, kterou oba minuli a torpéda vybuchla opodál a pouze poškodila obšívku trupu. Lt. Lea (L5H) poškodil bitevní loď Caio Duilio. Torpédo Lt. Wellhama (E5H) samovolně vybuchlo, pravděpodobně zasáhlo dno přístavu. Lt. Clifford (L5F) zasáhl přesně těžký křižník Trento, ale pumy probily slabý pancíř a vybuchly až ve vodě pod lodí. Capt. Patch (E5A) nakonec přece jen zasáhl cíl, ale jen torpédoborec Libeccio, zbytek dopadl vedle torpédoborce Pessagno. Ostatní útočníci s pumami měli pouze těsné zásahy, bez výraznějšího poškození lodí. Lt. Sarra (L4L) zasáhl hangár s hydroplány, který lehnul popelem. Lt. Kiggel (L4P), Lt. Lamb (L4B), Lt. Skelton (L4F) a Lt. Hamilton (L5B) útočili na naftové nádrže a naftovod vedoucí na hráze, tyto cíle byly poškozeny pouze lehce.

Reklama


Následky bitvy, italská bitevní loď leží na boku (zcela vpravo)
commons.wikimedia.org

Conte di Cavour zasáhlo torpédo v přední části trupu, který se zaplnil vodou. Vodotěsné přepážky nevydržely nápor vody a začaly praskat. Těžce poškozená loď byla odvlečena a v 05:00 hod dosedla na dno přístavu. Do kapitulace Itálie byla loď vyzvednuta, ale Italové ji nestihli již opravit. Caio Duilio zasáhlo torpédo též na přídi a způsobilo rozsáhlé zaplavení skladišť č.1 a č.2. Ta byla vytažena v 04:45hod na břeh, aby se nepotopila úplně. Později ji Italové opravili v suchém doku a stihla si proti Spojencům zaválčit. Littorio, kterou zasáhla tři torpéda, kupodivu vydržela. První zásah na pravé straně přídě, otevřel otvor o velikosti 10x12 m a zatopil kabelovnu a čerpadlovou stanici. Druhé torpédo též zasáhlo pravou stranu, ale o něco dále. Moc nechybělo a zasáhlo skladiště granátů ráže 381 mm č. 1. Dírou 12x9 m zaplavila vodou jmenované skladiště. Třetí zásah byl na levoboku pod velitelskou palubou o velikosti 7x8m. Loď se nepotopila jenom kvůli svojí moderní konstrukci, na rozdíl od třídy Cavour. Později byla odvlečena ke břehu, pro případ, kdyby se potopila. Těžký křižník Trento měl poškozenou obšívku a proraženou palubu a zničené ventilační potrubí. Torpédoborec Libeccio poškozenou základnu přední dělové věže a přilehlé prostory. Torpédoborec Pessagno měl zdeformovanou obšívku trupu. Italové spotřebovali spoustu munice na dvě sestřelená letadla. Italové si nárokovali sestřelení 5 letadel a sami ztratili 30 mužů.


Letecký pohled na následky útoku proti Italskému loďstvu v Tarantu. Všimněte si dvou poškozených křižníků ve vnitřním přístavu
commons.wikimedia.org

Lt. Cdr. Kenneth Williamson (L4A) s pozorovatelem Lt. Normanem Scarletem se šťastně vyprostili z potápějícího se vraku a zachránili se na plovoucím doku, kde byli zajati civilisty. Poté je převzali vojáci, kteří se během výslechu chovali korektně. Poté byli posláni do zajateckého tábora v Solumě a po italské kapitulaci v roce 1943 přesunuti do Německa. Lt. Gerald Bayly (E4H) a pozorovatel Lt. Henry Slaughter skutečně zahynuli. Jejich těla byla později vyzvednuta a řádně pohřbena na místním hřbitově.

Toto britské vítězství bylo korunováno odsunutím loďstva do Neapole, kde se dalo ohlídat snadněji než v Tarentu. S konečnou platností se podařilo leteckým silám odsunout bitevní lodě na vedlejší kolej a prokázalo se, že letadla mají větší údernou sílu. Opancéřovaní mastodonti později sloužili jako protiletadlová podpora letadlových lodí nebo při ostřelování pobřeží před vyloděním. Admirálové chtě nechtě museli přijmout letectvo jako novou královnu moří. Z tohoto útoku si vzali ponaučení téměř všichni. Většina států začala své lodě chránit protitorpédovými sítěmi, protiletadlovými zbraněmi, umělými vyvíječi kouře nebo jinými technickými prostředky. Jedině USA v tomto směru zaspala. I velký admirál Jamamoto si nechal poslat rozbor tohoto útoku, zakomponoval jej do svého plánu a japonský útok v Pearlu Harboru 7. 12. 1941 je toho jasným důkazem.

Přístav po útoku
Potopená Conte di Cavour
Poškozená Littorio
Zdroj:
Don Newton, A. Cecil Hampshire: TARANTO In one night attack they crippled the Italien battle fleet (Londýn 1959)
Internet

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více