Valka.cz je oficiálním partnerem největšího vydavatelství military literatury Naše vojsko a časopisu Military Revue.

Dornier Do 217


Autor :    Příspěvků : 87   Publikováno :    Shlédnuto : 14895

Letoun Do 217 byl přímím následníkem bombardéru Do 17, který byl Luftwaffe hojně používán na počátku války a spojenečtí piloti ho znali pod přezdívkou létající tužka.


Do 217 E ze sestavy III./KG 2
LuftArchiv.de

Práce na novém letounu začaly již v roce 1937 a první prototyp vzlétl rok nato, ale projekt pronásledovaly stále nové problémy, jako havárie prvního prototypu či nedostatečné výkony. Všechny problémy se ale nakonec podařilo, sice po dlouhém vývoji, vyřešit a na podzim roku 1940 se rozběhla sériová výroba verze Do 217E. Tento letoun byl poháněn dvěma hvězdicovými motory BMW 801ML, které mu dávaly rychlost 516 km/h bez nákladu a 416 km/h s 2500 kg pum. Osádka tvořily čtyři muži, jenž měli na obranu tři pohyblivé kulomety MG 15 ráže 7,92 mm, jeden kulomet MG 131 ráže 13 mm v elektricky ovládané věži na hřbetě a pevný patnáctimilimetrový kanón MG 151. Letoun unesl až 4000kg pum na vzdálenost 2300 km.

Letouny se začaly u bojových jednotek objevovat v březnu 1941, nejprve na Západě a koncem roku 1941 i na Východě. Stroje plnily různé druhy úkolů a poměrně rychle nahradil starší letouny Do 17 a He 111, i když ne úplně. Část letounů byla přestavěna na noční stíhací verzi   Do 217J vybavenou radarem. Přestavba byla úspěšná a v roce 1942 začala stavba noční stíhací  verze Do 217N, která se od ostatních verzí lišila druhem použitých motorů. Poháněly ji totiž řadové motory Daimler-Benz DB 603A. Tyto letouny sloužily u nočních stíhacích eskader až do konce války.

V roce 1942 došlo k radikální přestavbě přední části trupu. Kabina byla zcela zasklená a dostala aerodynamický tvar. Tyto stroje byly určeny pro noční bombardovací útoky a pro boj s plavidly, kde si nevedly špatně, protože na jejich kontě jsou desítky potopených či poškozených lodí jako například bitevní loď Italia. Pro tyto útoky se používaly řízené pumy  Fritz X a Henschel hs 293. Pro nedostatek motorů BMW 801 byla vyráběna s verzí Do 271K také verze Do 217M s motory DB 603. Tyto letouny dosahoval jen o něco lepších výkonů než Do 217E. Celkem vzniklo 1905 letounů Do 217.

Letouny Do 217 byly celkem častými protivníky našich stíhačů a to především stíhačů nočních. První letoun tohoto typu sestřelil náš nejúspěšnější stíhač Karel Kuttelwascher v  0.15 h 17. dubna 1942 ve svém Huricanu Mk. IIC nad německým letištěm St. André-de-ľEure. Zahájil tak seznam 23 jistě a 6 pravděpodobně sestřelených a 16 poškozených letounů Do 217, které byly přiznány čs. stíhačům.

Dornier Do 217E-2
Čtyřmístný, jednoplošný bombardovací letoun
První vzlet: srpen 1938
Vyrobeno: 1905
Uživatelé: Německo

motor: 2x BMW 801ML 1015kW/1380k
rozpětí: 19 m
délka: 18,2 m
výška: 5,03 m
max.rychlost: 516 km/h v 5000 m
cestovní rychlost: 416 km/h v 5500 m
stoupavost: 3,58 m/s
dostup: 9000 m
dolet: 2300 km
hmotnost – prázdná: 8950 kg
- vzletová: 16640 kg
výzbroj: pevný kanón MG151, kulomet MG131(500n.) ve věži na trupu, MG131 (1000n.) ve spodním střelišti, tři pohyblivé kulomety MG15, 4000 kg pum

Dornier Do 217K-2
Čtyřmístný, jednoplošný  bombardovací letoun
První vzlet: květen 1942
Vyrobeno:
Uživatelé: Německo
 
motor: 2x BMW 801D 1250kW/1700k
rozpětí: 24,8 m
délka: 17 m
výška: 5 m
max.rychlost: 533 km/h
cestovní rychlost:
stoupavost:
dostup: 9000 m
dolet: 2100 km
hmotnost – prázdná: 9500 kg
- vzletová: 16570 kg
výzbroj: pevný kanón MG151, kulomet MG131(500n.) ve věži na trupu, MG131 (1000n.) ve spodním střelišti, tři pohyblivé kulomety MG15, 4000 kg pum



Komentáře via Facebook (nutná registrace na FB)

Komentáře via Disqus (moderovaná diskuse, bez nutnosti registrace)


comments powered by Disqus

Původní diskuse (není již možné vkládat nové komentáře)

Zobraz komentáře (0) / starý systém


Tato stránka byla zobrazena : 14895 krát


 
 
    
Ošklivý sup