PzKpfw VI Tiger II

Autor : US Ranger / Georgie 🕔15.05.2003 📕30.998

Vymyslete někdo něco, co nás ho zbaví.
General George S. Patton

Kariéra tohoto tanku začala v roce 1943 na návrhářských stolech firem Henchel a Porsche na základě zakázky německé armády na těžký tank s lepší výzbrojí a pancéřovou ochranou než jeho předchůdce Tiger I.

Měl dostat nový 88 mm kanon Kwk 43 L/71, jako byl určen pro stíhač tanků Elephant, se svou delší hlavní a tudíž i vyšší úsťovou rychlostí dokázal probít 180 mm pancíře.

Projekt firmy Porsche, označený VK4502(P), vycházel, vcelku přirozeně, ze stejného pohonu benzinovým a elektrickým motorem, jaký se objevoval už ve starších konstrukčních cvičeních. Byl znovu neúspěšný, tentokrát na základě podobných strategických úvah, jaké již dříve torpédovaly vývoj kanonu se zužujícím se vývrtem hlavně-kvůli drastickému nedostatku materiálu, tentokrát mědi potřebné na vinutí ohromných elektromotorů.

Byla tedy zvolena konstrukce firmy Henschel označená VK4503(H), tentokrát jí byl však vnucen prvek od konkurence-věž navrhnutou Porschem, aby vyhovovala pro 150 mm kanon-přestože ještě nebyl dokonalý. Výrazně vykrojená spodní hrany čela vytvářela obrovskou past na střely. Chvíli trvalo, než si u Henschelů vyrobili vlastní formy pro vlastní věž, která odstranila tento problém, proto prvních padesát Königstigerů bylo osazeno věží Porsche.

Věž tohoto tanku měla velmi dobrý tvar-pancéřové pláty tlusté 100 mm postavené, stejně jako korba, svařené tak, aby byly postaveny do šikma-tento tvar měl vysoký vliv na odrážení střel a využíval bojových zkušeností získaných v bojích Pantherů proti sovětským T-34.

PzKpfw VI Königstiger Ausf B lze považovat spíše za pokračovatele typu Panther než Tiger I protože s ním má mnohem více společného.

Jednu věc měl, ale Tiger II společnou s oběma předchůdci - 700k vidlicový dvanáctiválec Maybach. Zatímco plně vyhovoval 45 tunovému stroji Panther, jakžtakž i 55 tunovému stroji Tiger, nemohl stačit pro vozidlo, jehož hranice se blížila hranici 70 tun. Tím pádem velmi utrpěly jeho jízdní vlastnosti. Dosahoval sice na silnici rychlosti téměř 40 km/h, jeho zrychlení však bylo velmi slabé a spotřeba paliva astronomická-865 litrů na 60 km v terénu a 110 km na silnici. Ještě horší bylo, že motor byl nucen pracovat neustále na 100%, což znamenalo velmi časté poruchy.

Stejně jako oba jeho předchůdci měl i Tiger II hydraulicky ovládanou věž se záložním ručním mechanismem pro případ vypnutí motoru. Ve skutečnosti nebyl hydraulický systém přesný a střelci volili ruční systém z vlastní volby.

Podobně jako Tiger I byl (prvních cca 550 strojů) vybaven sacím komínem a po patřičné, několikahodinové, přípravě mohl být tank 2 hodiny ve vodě až do hloubky 4 metrů. Zbavil se taky jedné vlastnosti "starých" Tigerů. Pojezdová kola už nebyla prokládaná, i když se stále překrývala, což odstranilo problémy se znehybněním zamrzlým blátem usazeném mezi prokládanými koly.

Nebudeme-li brát v úvahu mechanické problémy, byl Tiger II, při správném způsobu nasazení, neporazitelný. Kombinace vysoce výkonného kanonu a masivního pancéřování z něj udělala nejvýkonnější tank, jaký se zúčastnil druhoválečných bojů a spojenečtí vojáci proti němu dostali srovnatelnou zbraň až v lednu 1945 v podobě tanku M-26 Pershing.

Celkem bylo vyrobeno 485 těchto tanků od června 1944 až do skončení války.

Autor : US Ranger / Georgie 🕔15.05.2003 📕30.998

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře