HMS Belfast

Autor : Evžen Petřík / Oněgin 🕔16.03.2003 📕16.356

Návštěva Londýna a jeho okolí nabízí mnoho příležitostí zájemcům o vojenskou historii.

Jeden z velmi zajímavých objektů se nachází v těsné blízkosti Toweru – jedná se o křižník HMS Belfast, jedinou velkou válečnou loď z 2. WW nacházející se v Evropě.

Belfast byl spolu se sesterskou lodí Edinburgh spuštěn na vodu v březnu 1938, přičemž do služby vstoupily v srpnu (červenci) 1939. Přestože bývají přiřazovány ke třídě Southampton, jednalo se o zcela odlišné lodě.

Původně mely nést 16x152mm, nakonec ale byly dokončeny se čtyřmi trojhlavňovými věžemi Mk. XXII. Lehká výzbroj byla tvořena 16x40mm a 14x20mm, později přibylo 4x20mm a od května 1944 loď nesla celkem22x20mm. Výzbroj, především lehká, se dosti často měnila, takže v květnu 1945 byla výzbroj následující – 12x152mm , 8x102mm, 36x40mm, 14x20mm a 6x533mm torpédomety.

Výtlak lodi 10.550 tun, plný bojový 14.325 tun, rozměry 187x21 metrů, pohon zajišťovaly 4 turbíny o celkovém výkonu 81.000 koňských sil a lodi udělovaly rychlost až 33 uzly.

Posádka čítala 750 až 850 mužů (jako vlajková loď). Každá ze čtyř hlavních věží má hmotnost 175 run, náboj váží asi 60 kg, úsťová rychlost kanónu je 834 m/s (cca 3000 km/h) a maximální dostřel téměř 23 km.

Palubním letounem byl standardní archaický dvouplošník Supermarine Walrus, který se samozřejmě na palubě lodi do dnešních dnů nedochoval.

Přestože Belfast již 21.11.1939 najel na magnetickou minu a musel do doků, měl Edinburgh ještě větší smůlu. Na konci dubna 1942 tvořil spolu 6 torpédoborci a 4 korvetami doprovod konvoji QP-11 (13 lodí) plujícímu z Murmanska. Již 30.dubna jej torpédovala U 456 (Teichert) a Edinburg, který ztratil celou záď a kormidlo, 2.5.1942 po těžkých bojích s nepřátelskou přesilou klesl po zásahu torpédem ke dnu.

Opravy Belfastu skončily až v prosinci 1942 a loď sloužila stejně jako Edinburgh na známé trase arktických konvojů dopravujících vojenský materiál do SSSR. Služba během těchto misí byla neobvykla náročná nejen kvůli enormnímu německému nebezpečí, ale i kvůli tuhým mrazům dosahujícím mnohdy až – 30°C.

Důležitou roli sehrál Belfast při potopení Scharnhorsta a při vylodění v Normandii. Po válce se aktivně se zapojil na straně Spojených národů do konfliktu v Koreji a ve službě setrval až do roku 1965.

V roce 1971 bylo rozhodnuto, že loď zůstane zachována jako památník britského námořnictva 1. pol. 20. století a bude ukotvena nedaleko Tower Bridge.

Vstupenka na loď stála v roce 1996 4 libry, studenti platili 3. Na palubu se návštěvníci nedostanou, jak by se dalo čekat, přímo ze břehu, ale jsou ke křižníku dovezeni člunem z nedalekého „Tower pier“.

Jestliže se rozhodnete pro návštěvu této památky, pak vězte, že důkladná prohlídka lodi může trvat i půl dne. Křižník má 7 palub a v útrobách se skrývá kromě technického vybavení i muzeum včetně rekonstrukcí života na lodi – můžeme zde vidět chirurgický sál během operace námořníka, operační místnost, ve které důstojník zakresluje polohu lodi i prostor torpédometů. Expozice je doplněna i řadou videoukázek.

A na závěr ještě jedna informace: od roku 1996 kotví u pravého břehu Temže v dolní části Greenwiche několik stovek metrů pod temžskou bariérou ruská dieselelektrická ponorka třídy Foxtrot.

Autor : Evžen Petřík / Oněgin 🕔16.03.2003 📕16.356

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře