František Fajtl

Autor : Miroslav Řehák / MinTaur 🕔11.01.2003 📕34.556

Podobné články

Další články autora


"Život válečných letců ve Velké Británii byl velice rozmanitý, bohatý na zážitky všeho druhu, ale i tvrdý.
Angličané jim sice poskytovali obrovskou pomoc a pohodlí, ale vyžadovali od nich dokonalé výkony i oběti. Když zůstala Anglie proti nepříteli sama, bylo hlavně na nich, aby ji ubránili a odvrátili invazi..."


František Fajtl


Toto jsou slova Františka Fajtla - hrdiny, bojovníka a skvělého člověka, který stejně jako jiní odešel dobrovolně do zahraničí s odhodláním čelit nepříteli. Francozské letectvo i britské RAF mu, stejně jako mnohým ostatním dobrovolným letcům z celého světa, dalo šanci toto odhodlání naplnit.

Ale vraťme se o několik let zpět. František Fajtl se narodil se 20. srpna 1912 v Doníně, v okrese Louny. Roku 1932 maturoval na obchodní akademii v Teplicích, aby následně absolvoval Vojenskou akademii v Hranicích a v roce 1935 z ní byl vyřazen jako poručík letectva - pilot. Do okupace české země Německem sloužil u leteckého pluku 2 v Olomouci a v Přerově.


V červnu 1939 uprchl přes Polsko do Francie, kde vstoupil do jejího letectva jako seržant "á titre étranger" (cizinec). Bojoval ve dvou francouzských perutích Groupe de Chasse, u Lyonu a Paříže na stíhacích letounech Bloch B-152 a Morane-Saulnier MS-406. Když Francie padla, ustoupil do Severní Afriky přes přístav Port Vendres a odtud se dostal přes Gibraltar do Anglie. Nakonec vstoupil do Královského letectva RAF (Royal Air Force). V něm se zúčastnil slavné bitvy o Británii (10. 7.-31. 10. 1940) na letounu Hurricane jako pilot s hodností Pilot Officer (poručík), v 17. britské stíhaci squadroně. V roce 1941 se stal velitelem 313. československé stíhací perutě a rok poté velitelem 122. stíhací squadrony jako první Čechoslovák pověřený velením anglické perutě.


5. května 1942 byl sestřelen v souboji nad severní Francií. S hořícím Spitfirem nouzově přistál v Atlantickém valu mezi Němce. Utekl z jejich obklíčení a za dramatických okolností cestou přes okupovanou i neokupovanou Francíí, Pyreneje a do Španělska (tam byl zajat a uvězněn v koncentračním táboře Miranda ve městě Miranda d'Ebro). Po propuštění (díky Britským diplomatům) byl odvezen na Gibraltar odkud se vrátil zpět do Anglie.



Supermarine Spitfire


Takový zážitek by mnohé natolik ovlivnil, že by s bojovým létáním na čas nebo definitivně skončili, avšak František Fajtl byl skutečný bojovník a možnosti boje proti tolik nenáviděné Luftwaffe se nevzdal. Hned po návratu byl určen velitelem dvou anglických leteckých bází v anglické hodnosti Wing Commander (podplukovník) a na vlastní žádost se znovu vrátil do bojů jako velitel 313. čs. stíhací perutě se kterou bojoval až do konce roku 1943. A to i přesto, že mu byla nabízena možnost učit nováčky.


V lednu 1944 byl určen velitelem skupiny dvaceti stíhacích pilotů, s nimiž na základě mezivládních úmluv odjel do Sovětského Svazu. Po přeškolení na sovětských stíhačkách Lavočkin La-5FN organizoval 1. čs. samostatný stíhací pluk v SSSR a v jeho čele odletěl na pomoc Slovenskému národnímu povsání na letiště Zolná u Zvolena.


Dohromady ve válce sestřelil 4 nepřátelská letadla, poškodil několik dalších a sám byl dvakrát sestřelen. Po návratu z války se stal prozatimním velitelem 1. letecké stíhací divize v Praze. V roce 1948 absolvoval Válečnou školu, stal se důstojníkem Generálního štábu a poté lektorem na Vysoké vojenské škole. Roku 1949 byl propustěn, protože pro něho "nebylo zařazení". Rok na to byl zatčen, degradován na vojína úderníka a poslán do vězení na Mírově jako nepřítel lidu, jeho rodina byla vystěhována z bytu bez náhrady. Po sedmnácti měsících byl propuštěn. Poté pracoval jako stavební dělník, skladník a nakonec jako úředník v okresním stavebním podniku v Lounech. Roku 1964 byl částečně rehabilitován, povýšen na plukovníka v záloze a 4 roky zaměstnán ve státní letecké moci. Roku 1990 byl prezidentem Václavem Havlem povýšen na generálmajora ve výslužbě a vyznamenán řádem generála M. R. Štefánika. V roce 2002 byl povýšen do nejvyšší hodnosti generálporučík.


F.Fajtl na letišti Zolná u Zvolena


Své zážitky a zkušenosti spojené s bojovými výsledky svých kamarádů - spolubojovníků popsal celkem ve 14 knihách. Dnes můžeme jen litovat, že se mu uznání nedostalo již po válce a že byl, jako celá řada jeho spolubojovníků takto zneuctěn.

Podobné články

Další články autora

Autor : Miroslav Řehák / MinTaur 🕔11.01.2003 📕34.556

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře