Bitva o Británii

Autor : Duan Barry 🕔20.01.2001 📕36.029

Bitva o Británii je první čistě leteckou bitvou v dějinách válek. Celý její průběh se odehrával pouze ve vzduchu, kde se také rozhodlo o výsledku. Tak jak je pojmenována dnes ji nazval Winston Churchill, který po té co byla poražena Francie prohlásil: „Bitva o Francii skončila. Očekávám, že začne bitva o Británii.“ A historie mu dala za pravdu, opravdu necelý měsíc po podepsání příměří mezi Francií a Německem se na britském nebi utkala RAF a Luftwaffe.

Je však důležité zmínit, že ani tak nešlo o Británii samotnou jako o vzdušný prostor nad ní a zejména nad kanálem La Manche. To ovšem Winston Churchill nejspíš neočekával, protože jak sám řekl „budeme bojovat na plážích,budeme bojovat v přístavištích, na polích, v ulicích, a v horách.“ Z čehož jasně vyplývá, že neočekával boj ve vzduchu, alespoň ne v takové míře jak se ukázalo. Za Bitvu o Británii můžeme tedy považovat letecké souboje nad Británii a kanálem La Manche v období od července do října 1940. Přesněji se někdy uvádí 10. červenec až 31. říjen, přičemž za den bitvy o Británii se považuje 15. září. Úkolem Luftwaffe bylo zničit RAF a RAF se zase snažila udržet si dostatečnou bojeschopnost a dostatek sil k zadržení případné invaze.

Po dobytí Francie zůstal Německu v západní Evropě poslední nepřítel – „ostrovní říše“ nebo také proradný albion (jak ji nazývali němečtí letci První světové války). Pro získání Anglie bylo nezbytné vylodění, neboť leteckým mostem nešlo přepravit větší množství pozemních vojsk včetně potřebné techniky. K tomu bylo, ale zapotřebí získat převahu na moři, což v souboji s námořní velmocí jako je Británie není vůbec snadné. Německý štáb se domníval, že pro samotné vylodění nebude zapotřebí úplné převahy na vlnách kanálu La Manche, když Luftwaffe vybojuje převahu ve vzduchu, což se zdálo jednodušší, zejména díky chvástavým řečím Hermann Göringa. A tak se začal rodit plán na první velkou leteckou bitvu.

Autor : Duan Barry 🕔20.01.2001 📕36.029

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře