Co je nového „u Janoušků“?

Autor : Jiří Fencl 🕔31.01.2015 📕5.290

Když jsem se v létě pohyboval v Jizerských horách, smluvil jsem si schůzku s Ing. Jaroslavem Janouškem, abych mu položil několik všetečných otázek. A pochopitelně kde jinde než v Muzeu obrněné techniky ve Smržovce.

Muzeum, které vzniklo v roce 1999 v bývalém areálu JZD Lučany na rozmezí obcí Nová ves a Smržovka a jehož sbírka obrněné techniky dnes zahrnuje už přes 30 exponátů, začalo od roku 2004 pořádat tematicky zaměřené akce pro veřejnost. Na ploše areálu muzea probíhají během každoročních akcí ukázkové jízdy obrněné techniky a příp. rekonstrukce bojových operací; po dohodě lze na některých z exponátů absolvovat také projížďku.


Ing. Jaroslav Janoušek v pracovním

Naposled jsem tady byl v roce 2008. Nechci pátrat v příliš daleké historii, ale jaké akce jste např. uspořádali letos?

Stejně jako vloni, i letos jsme v lednu uspořádali na protějším kopci (Černá studnice) akci „Tanky v prašanu“, zimní jízdy ve sněhu, začátkem května proběhla akce „Military“ a 28. května setkání tankových veteránů. Jako každý rok, i letos jsme se zúčastnili setkání příznivců military v Beltringu v Anglii, pak jsme se ještě pokusili v Bovingtonu sehnat výzbroj na tanky Cromwell (máme verze E a D); podařilo se nám ji ale jen nafotit. A v rámci oslav výročí vzniku republiky tady proběhla malá výstavka kulometů.

Vystavovaly se kulomety Browning M1918A2, A4 a M2, belgická verze BAR, německé MG 13, MG 34 a MG 42, Bren Mk.I, Hotchkiss M1924, francouzský Mle. 1924/29, finský Lahti-Soloranta M1926 a sovětský DŠK.


Tank Charioteer Mk.VII teprve čeká na citlivé ruce

 

Předváděcí jízdy pro děti i dospělé zájemce organizujete stále?

Tuhle akci v areálu muzea pořádáme už stabilně dvakrát do roka. Poslední dobou přibylo to zimní ježdění v lednu mimo areál. Teď se to bohužel trochu zvrtlo, protože Kluby vojenské historie, které to zajišťují s námi, chtějí válčit, a my, i když jsme si původně chtěli jen zajezdit, jsme se jim museli přizpůsobit. Jinak ale není problém někoho svézt. Kupodivu se mezi zájemci vyskytuje také hodně zájemkyň, které si chtějí zajezdit v tanku a zkusit si to jako muži.

Máte také nějaké nové přírůstky do sbírky?

Ano, máme: Z Itálie jsme získali druhý Halftrack ve verzi M16, takže teď máme dva, z toho jeden na výměnu. Ze Slovinska jsme po 2,5letém snažení konečně přivezli „Jacksona“ (americké stíhače tanků M36 Jackson sloužily ještě v 90. letech v jugoslávském konfliktu). Když jsme ho přivezli, následovala celková prohlídka a vysavač, protože uvnitř bylo značné množství oloupané barvy. Pak následovala kontrola celého olejového a vodního systému a vyčištění filtrů, motor se totiž naposled točil před 15 lety. Časem půjde do amerických barev a označení.


Stíhač tanků M36 Jackson

Na čem pracujete v současnosti?

V poslední době jsme restaurovali britský tank Comet. Týden jsme zkušebně protáčeli motor, se kterým jsme byli spokojeni, problémy ale byly s hydraulickými systémy spojky a řízením – všechno teklo. Je to dilema: všechno totiž chceme mít původní, bez náhražek, jenže jsou veliké problémy se sháněním originálních dílů. Nakonec se ale tank mohl zúčastnit lešanských „Tankových dnů“ 27. srpna.

A co je tahle hromada šrotu na kolech?

To jsou trosky náklaďáčku Fiat SPA 1937, s kterými jezdil Benito Mussolini v Habeši. Když jsem koupil ten Halftrack, řekl jsem majiteli, že je to drahý a moc to nejezdí, že musí za ty peníze ještě něco přidat. A on povídá: „A co tadyto?“ Byl to právě tenhle Fiat SPA, ovšem celý zarostlý v křoví. „Když si to vezmete, tak vám k tomu přidám ještě jeden podvozek.“ Byl zřejmě rád, že se toho šrotu zbaví. Však už má tohle auto 66 let: zažilo nějaké ty války a léta pak stálo na slunci a dešti. Kdyby se ale úplně rozpadlo, byla by ho škoda. Tady ještě pár let vydrží uskladněné pod střechou, než ho dáme dohromady. Teď tu máme dva podvozky, motor a dvě převodovky; musíme ještě sehnat pár plechů (zjistit, jestli v Itálii jsou, nebo jestli musíme udělat nové) – a pak to dáme dohromady. Jeden bychom udělali pojízdný a druhý takový jen výstavní.


Pohled do výstavní haly s obrněnou technikou

Kolik kusů obrněné techniky dnes vlastně máte?

Obrněných pojízdných i nepojízdných asi 18 kusů, takže už musíme uvažovat o stavbě další haly.

Ještě máte něco nového?

Nedávno jsme koupili zajímavý vrak: Volali známí z Košic, že tam něco řežou v Kovošrotu, jestli nemáme zájem si to vzít, než to rozřežou. A poslali fotky. Zjistili jsme, že je to od Steyru RSO (Raupenschlepper Ost, německý dělostřelecký tahač) z roku 1943. Ten bychom mohli udělat brzy jako takovou boční práci, protože máme dva podvozky, pásy a také motor s převodovkou, takže bychom zase ze dvou exemplářů udělali jeden. Takové projekty baví mé syny: jednomu už je 21 a pomáhá mi. Je příslušník Aktivních záloh, desátník, tankista u tankové roty.


Britský střední tank A34 Comet před rekonstrukcí

Jaké máte další plány?

Chtěl bych dořešit ty Cromwelly, na které sháníme kanony; ty už ale ve světě nejsou. Na podzim, spíš ale příští podzim, bychom chtěli restaurovat britský střední tank Charioteer Mk.VII. Nejsou ani pojezdová kola, která se proto musejí nahradit jinými, širšími z T-55 – už to ale není ono. Musí k tomu být karusel; guma je navíc tak pevně navulkanizovaná, že ji nesundáte. Obtížně se shánějí také malé technické detaily, jako světélka na blatnících, a takových drobností je spousta.

Jak čistíte povrchy strojů? A vyrábíte také nové plechy?

Plochy se běžně otryskávají, takže to není problém. Horší je to s plechy. Např. při výrobě tanků Cromwell ještě byla na výrobu spousta času, takže se plechy zpevňovaly prolisy. To ale znamená nejen velký lis do nástrojárny, ale také vyrobit příslušné raznice.

Líbí se mi, že se snažíte o co největší autenticitu rekonstruované techniky, i když je to s velkým časovým odstupem určitě značný problém. Chystáte i nějaké nové akce?

Uvažujeme o zavedení tematických výstav, kterými bychom chtěli přiblížit především nejmladší veřejnosti slavné i tragické okamžiky československé i evropské historie.

Děkuji za váš čas a spoustu informací. Ať se i nadále daří!

Muzeum je otevřeno od 10 do 17 hodin, a to v období únor–červen a září–listopad každou sobotu a neděli, v červenci a srpnu od úterý do neděle (včetně). Více na: www.tankysmrzovka.webgarden.cz

Uveřejněno s laskavým svolením autora.
Vyšlo v časopise Military revue 1/2012 vydavatelství Naše Vojsko.

Autor : Jiří Fencl 🕔31.01.2015 📕5.290

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře