60 let od vzniku první sériové Pragy V3S

Autor : Radek Havelka / Admin 🕔02.04.2013 📕3.404

Článek je součástí speciálu na www.ihned.cz/pragav3s

autor: Tomáš Málek

Skvělý při jízdě v terénu, jednoduchý a spolehlivý. Takový nákladní vůz si československá armáda krátce po válce objednala u konstruktérů. S výsledkem jejich snažení se můžete ještě dnes, šedesát let od začátku výroby, setkat na silnicích v Česku. První sériová Praga V3S vznikla 2. dubna 1953.

Na začátku padesátých let měli zásobovači československé armády těžkou hlavu. Jednotky, které se vrátily z druhé světové války, si přivezly kolekci techniky, která by sice byla ozdobou každého muzea, ale její pestrost komplikovala logistiku. Vedle sebe sloužily tanky Cromwell z Velké Británie, střední tanky T-34 vyrobené v Sovětském svazu i samohybná děla StuG III, která si původně objednal wehrmacht. Podobně „zmatená“ situace byla i v nákladních autech, která jsou tažnými koňmi každé armády v motorizované válce.

Konstruktéři pražské Pragovky proto dostali za úkol navrhnout speciální vojenský náklaďák. Prototypy s užitečnou nosností jeden a půl tuny, tři tuny a čtyři a půl tuny postavili v letech 1950–1951.  Hlavním požadavkem byla nadstandardní průchodnost terénem, proto měrný tlak pod kolem neměl překročit 2 kilogramy na centimetr čtvereční. Auto mělo mít vysokou světlou výšku, vzduchem chlazený motor a v terénu přepravovat tři tuny nákladu. To byl půdorys, na kterém vznikla Praga V3S.

Použití vzduchem chlazeného dieselu z dílny kopřivnické automobilky Tatra mělo svoji logiku. Motor sdílel řadu dílů s pohonnými jednotkami tatrovek, což usnadňovalo zásobování. Vzhledem k absenci chladicí kapaliny vykazoval jednodušší údržbu a nehrozilo mu zamrznutí. Slabinou však byly starty v mrazivém počasí. Z dnešního pohledu je sice tabulková spotřeba 27 litrů nafty na sto kilometrů strašná, ale ve své době to bylo slušné číslo. Dnešní majitelé Pragy V3S navíc tvrdí, že se s tímto vozem dá jezdit i za dvacet litrů.

Příběh „V3S“ také ukazuje chátrání československého automobilového průmyslu. Zatímco vývoj „vojenského třítunového speciálu“ tvrval jen pár let, hledání jeho nástupce začalo už v šedesátých letech. Projekt Avia S 430 však zkrachoval. Na začátku 80. let začali v Bratislavě připravovat další pokus: střední nákladní automobil Děvín. Ani tento nástupce Pragy V3S, se kterou měl stejně řešený rám i nápravy, se sériové výroby nedočkal. Pragovka se tak stala nejdéle vyráběným tuzemským nákladním autem, nejdéle provozovaným užitkovým automobilem a také nejznámějším vozem značky Praga. Podle knihy Praga V3S Jana Neumanna se v Československu za 37 let vyrobilo asi 130 tisíc kusů tohoto vozu. Ještě v roce 2008 armáda měla ve skladech 1262 automobilů Praga V3S, dnes je nahradily nové tatrovky.

Autor : Radek Havelka / Admin 🕔02.04.2013 📕3.404

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře