ASV 150 - Robustní a nenáročné

Autor : Vladimír Marek 🕔10.11.2012 📕7.545

Čtyřkolový transportér ASV 150 původně vyvinula a vyrobila firma Textron z Louisiany pro potřeby americké Vojenské policie. Tomu je také čtyřkolové obrněné vozidlo s věžičkou přizpůsobené. První obrněnce byly do armády dodány v roce 1999. Zkoušku ohněm prodělaly v Kosovu. Až do zahájení operace Enduring Freedom v Iráku v roce 2003 jich měla Vojenská policie k dispozici zhruba padesát kusů.

Vozidlo se při následném nasazení v této zemi velice osvědčilo: ve většině případů odolalo nástrahám v podobě improvizovaných výbušných systémů. Proto došlo k jeho rozšíření do dalších složek americké armády. Díky svým bezpečnostním parametrům začalo u pozemních jednotek nahrazovat pancéřovaná Humvee. Ve srovnání se standardními americkými bojovými vozidly, jako např. Bradley, je se svými necelými 15 t nejen výrazně lehčí, ale i menší. Díky tomu se více hodí pro nasazení v obydlených oblastech a zejména pak Iráku či Afghánistánu, kde často převládají poměrně úzké komunikace. Dodatečně se podařilo vyřešit i určité problémy s odtrháváním věží při převracení vozidel.

Čtyřčlenná osádka

Transportér poskytuje ochranu osádky proti palbě z ručních zbraní, minám a improvizovaným výbušným prostředkům. Chrání i před zásahem z ručního protitankového granátometu RPG. Podvozková část je konstruovaná ve tvaru „V“, což umožňuje vychylování síly výbuchu. Má náhon na všechna čtyři volně uložená kola. Vozidlo na silnici dosahuje rychlosti 97 km/h. Je schopno překonat až 60 % stoupání a vodní překážku hlubokou až 1,5 m. Osádku tvoří čtyři vojáci.

Vozidlo umožňuje vlečení, či vyprošťování jiné techniky. Jeho naviják je možné zatížit necelými 7 t.

Transportér je vyzbrojen kulometem M2 Browning ráže 12,7 mm a americkým 40mm granátometem Mk.19 (ten není součástí strojů poskytnutých našemu kontingentu). Vozidlo je možné dále doplnit lafetovaným kulometem M249, což je americká verze belgického kulometu FN Minimi ráže 5,56 mm. Bulharská armáda využívá další variantu tohoto vozidla, a to s těžkým kulometem ve věži. Kromě ní a americké armády ho má ještě ve výzbroji irácká a nově také kolumbijská armáda.

Převodovka s displejem

Také v případě české jednotky nahradila tato vozidla od Američanů zapůjčené Humvee. „Největší předností této techniky ve srovnání s Humvee je výrazně lepší balistická ochrana. Údajně má být na stejné úrovni jako vozidla MRAP,“ vysvětluje řidič rtn. K. M., který právě zajíždí do palebného postavení. „Rozměry transportéru jsou sice větší, pro mne jako řidiče to ale není problém. Ovladatelnost je velice dobrá, technika má silný motor. V koloně stačím ostatním vozidlům bez obtíží.

Rtn. K. M. může srovnávat. Má za sebou nemálo najetých kilometrů s osmikolovou Tatrou 815, Pragou V3S, Land Roverem, UAZ, Dingem, Ivekem, v nejbližší době ho čeká výcvik na americké pancéřované vozidlo velké odolnosti, MRAP. Během tohoto kurzu se stane instruktorem a pak bude připravovat další české řidiče. Absolvoval také týdenní americkou autoškolu na obrněné vozidlo ASV 150. V úvodu byli seznámeni s technickými parametry, zaměřili se především na motor. Během praktické části pak s obrněnci najeli zhruba 60 km. Z toho větší část z bezpečnostních důvodů po základně. Absolvování kurzu jim zapsali do karty řidiče.

ASV 150 má šestistupňovou automatickou převodovku, která je vybavená displejem. Na něm je možné si např. předvolit, že chceme řadit jen po druhý či třetí převodový stupeň. Řídí se zlehka, je vybaveno velice výkonným posilovačem. Pneumatiky Michelin mají výrazný vzorek, který v terénu umožňuje velký záběr. Zadní náprava je hnací, dá se zapojit ale i přední,“ popisuje rtn. K. M. „Menší problémy jsou s výhledem. Dopředu je výborný, hůře se sleduje provoz vzadu prostřednictvím zrcátek. Poměrně komplikované je také nastupování do transportéru. Nejdříve se musí dovnitř dostat velitel a po něm až já. Mohl bych jít i přes poklop umístěný nahoře, problém je ale v tom, že musíme jezdit s plnou balistickou ochranou. Tím otvorem se ale člověk v ochranné vestě nedostane dovnitř ani ven. Naopak výhodou je – pokud by vozidlo bylo napadeno zepředu – úniková cesta zadními dveřmi odkrytými sklopením jedné ze sedaček.

Naši řidiči jsou spokojeni i se spolehlivostí ASV 150. Zatím nedošlo k žádným poruchám. Veškerý servis bude dělat v pravidelných intervalech americká strana.

Měl jsem možnost střílet ze zbraní ráže 7,62 a 12,7 mm lafetovaných na vozidlech Dingo, Iveco a Humvee. Půlpalcový kulomet M2 je několika desetiletími ověřenou zbraní. Při střelbách jsme si vyzkoušeli, že se jedná o dobrý kulomet. Do dvou kilometrů s ním nebyly problémy. Zrektifikovali jsme si ho – a pak střílel velice přesně. Má optiku, která umožňuje dvojnásobné přiblížení. To je sice méně, než má věž na Iveku, ta ale o něco hůře ostří. Noční vidění má rovněž dvojnásobné zvětšení, což představuje také velkou výhodu. Prostřednictvím záměrného kříže se zhruba do jednoho kilometru dá určit i vzdálenost,“ hodnotí střelec rtm. P. L. „Vertikální pohyb hlavní je manuální; horizontální je jak manuální, tak elektrický. Ten je však příliš rychlý. Hodí se pro hrubé otočení hlavně, která se pak již jen doladí ručně. Celý komplet je poměrně jednoduchý: jeho součástí není žádná rozsáhlá elektronika. Hodí se do zdejšího prašného prostředí. Hlaveň kulometu je potřeba průběžně mazat, jinak se kulomet zasekává. Důrazně se doporučuje nestřílet najednou dávkou o více než sto padesáti nábojích: hrozí totiž přehřátí hlavně. Ta se dá vyměnit: ve vozidle je náhradní. Je to poměrně jednoduchá záležitost. Závěr se natáhne do zadní polohy a otočí se bajonetový závit. Musí se ale vylézt ven.

Vojáci se netajili tím, že pancéřovaná vozidla ASV 150 jim svou jednoduchostí a schopností spolehlivě pracovat i v prašném afghánském prostředí připomínají ruskou techniku.

TTD:

Hmotnost: 14 408 kg
Délka: 6,07 m
Šířka: 2,56 m
Výška: 2,59 m
Maximální rychlost: 97 km/h
Účinný dostřel kulometu: 1800 m

Uveřejněno s laskavým svolením autora.
Vyšlo v časopise Military revue 6/2011 vydavatelství Naše Vojsko.

Autor : Vladimír Marek 🕔10.11.2012 📕7.545

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře