Northrop XP-56 Black Bullet

     
Název:
Name:
Northrop XP-56 Black Bullet Northrop XP-56 Black Bullet
Originální název:
Original Name:
Northrop XP-56 Black Bullet
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1943-DD.01.1944 Northrop Aircraft, Inc., Hawthorne, California
Období výroby:
Production Period:
22.06.1940-15.06.1941 maketa v měřítku 1:5 / Mock-up scale 1:5
DD.MM.RRRR-DD.03.1943 1. prototyp / First prototype (Sn. 41-786)
DD.MM.RRRR-DD.01.1944 2. prototyp / second prototype (Sn.42-38353)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
30.09.1943 1. prototyp / First prototype
22.03.1944 2. prototyp / second prototype
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
jiné other
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3955 kg 8719 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5159 kg 11374 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5520 kg 12170 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,960 m 42 ft 6 ¼ in
Délka:
Length:
8,380 m 27 ft 6 in
Výška:
Height:
3,352 m 11 ft
Plocha křídla:
Wing Area:
28,44 m2 306.13 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
181,40 kg/m2 37.15 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R2-800-29 Double Wasp, vzduchem chlazený, přeplňovaný, dvouhvězdicový osmnáctiválec v tlačném uspořádání o výkonu 1 491 kW.
Vrtule trojlisté protiběžné s nastavitelným úhlem náběhu, průměr první 2 950 mm a druhé 2 890 mm.
Pratt & Whitney R-2800-29 Double Wasp, eighten-cylinder, two-row, air-cooled, superchargered radial engine in a pusher configuration, rated 2,800 hp,
driving a contra-rotating variable-pitch propellers, of the diameter first 9ft 8,14in and second 9ft 5,78in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
749 km/h v 7620 m 465.4 mph in 25000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
603 km/h v ? m 375 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,88 m/s 3126 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,2 min do 6096 m 7,2 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10058 m 33000 ft
Dolet:
Range:
715 km 445 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1062.2 km 660 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano M2 ráže 20 mm v trupu
4x pevný kulomet Colt-Browning M2 12,7 ráže mm v trupu
Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano M2 cannons mounted in the nose and
four fixed forward-firing 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns in the nose
Uživatelské státy:
User States:
USA USA
Poznámka:
Note:
Výkonové paremetry jsou vypočtené a vztahují se k druhému prototypu.


popis viz historie
The XP-56, Northrop Model N2B, was radical design resulting from the Army Air Corps R-40C proposal. The "Black Bullet," an all-magnesium aircraft, was destroyed during a taxi test in September 1943. The second prototype was first flown on March 23, 1944, and had a bigger vertical stabilizer and an improved wingtip design incorporating a control system. The flight tests revealed no significant performance improvement over conventional types already build and the aircraft never entered production. The project was cancelled, but lessons learned from the XP-56 came in handy with later Northrop flying wing designs.
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald & Co. Publishers Ltd., Sixth impression 1969, ISBN 0-356-01448-7
Jose Fernandez, Air Magazine, Le Northrop XP-56 "Black Bullet"
http://home.att.net/~jbaugher1/p56.html
www.nasm.si.edu
http://www.aero-web.org/specs/northrop/xp-56.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p56.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Northrop-XP-56-Black-Bullet-t9654#237847 Verze : 0
Historie letounu:


V době, kdy vzrůstalo v Evropě napětí, pocítilo americké letectvo potřebu moderních a výkonných stíhacích letadel, které by byly nadřazeny letounům všech potencionálních protivníků a měly by se do výroby dostat v průběhu roku 1942. Vedle konvenčně řešených stíhaček podpořilo také vývoj experimentálních strojů, které se svou konstrukcí neodpovídaly již zaběhlým typům.


Americké letectvo v červnu 1939 vydalo směrnici označenou R40C, ve které nastínilo základní požadavky na tato letadla. Ministerská komise vybrala tři projekty, ale továrna Douglas záhy svůj projekt stáhla, velitel letectva generál Henry Arnold požádal ministerstvo obrany, aby mohl použít těchto finančních prostředků na vývoj letadel, které slibují nejvyšší výkony, ale jsou navrženy takřka bez jakýchkoliv konstrukčních omezení.


Návrh generála Arnolda byl ministerstvem schválen 9. února 1940, dokumentem R40C bylo osloveno sedm leteckých továren, které předložily celkem 25 předběžných studií. Komise nakonec vybrala tři projekty, které členy komise nejvíce zaujaly, byl to projekt továrny Vultee označený jako V-84 (později - XP-54), továrna Curtiss-Wright zaujal projektem CW-24B (XP -55) a Northrop Corporation, věren své tradici bezocasých letadel a létajících křídel předložil projekt N-2B, který byl letectvem označen jako XP-56.


John Northrop podepsal smlouvu 22. června 1940 a konstrukční tým se pustil do práce. Projekt N-2B představoval bezocasý letoun s krátkým trupem, pro pohon stíhacího letounu byl vybrán čtyřiadvacetiválcový motor Pratt & Whitney X-1800, který měl přes reduktor roztáčet protiběžné tlačné vrtule. Tím, že byl motor vzadu za pilotním sedadlem a vrtule byla tlačná, získali konstruktéři zcela volnou příď pro zástavbu, na svou dobu skutečně mohutné hlavňové výzbroje, dvou dvacetimilimetrových kanónů a čtyř půlpalcových kulometů. Největším překvapením je celokovová konstrukce a kov zde byl hořčík, respektive lehká slitina hořčíku. Spojení jednotlivých dílů konstrukce je provedeno svařováním.


Od září 1940 se konstruktéři a technici pustili do stavby makety letounu v měřítku 1:5, maketa musela být podle smlouvy předložena k dalšímu schválení ministerstvu obrany. Celý trup letounu byl téměř beze zbytku využit pro zástavbu motoru, kabiny pilota, zbraní a munice, palivové nádrže proto byly v křídlech. Maketa byla schválena a následně byla ofukována v aerodynamickém tunelu v Caltech.


V této době zrušila motorkářská továrna Pratt & Whitney další vývoj svého motoru X-1800 a veškeré své úsilí nadále věnovala slibnějšímu motoru R-2800. Tento motor však již nebyl pro letoun N-2B příliš výhodný, přinesl s sebou sice vyšší výkon, ale svým uspořádáním válců do dvojité hvězdice zase přinesl větší průměr. Nutno říci, že továrna Pratt & Whitney na sebe vzala problémy se zástavbou motoru, jeho chlazením a výrobu reduktoru. Propočty ukázaly, že je nutno počítat s nárůstem hmotnosti až o 1 000 kg! Armádní letectvo s tím souhlasilo a přidělilo v roce 1941 letounu označení XP-56 a jméno Black Bullet. Ještě si připomeňme, že původní motor byl kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec a motor R-2800-29 byl chlazený vzduchem, chladící vzduch bylo nutno k motoru přivést velkými oválnými tunely, v kořenech křídel byly nasávací otvory a teplý vzduch vystupoval přes klapky v zadní části motoru. Zajímavě byl vyřešen způsob nouzového opuštění letounu, vrtulové listy byly duté a v případě nouze, je pilot mohl odpálit pomocí malých pyropatron, teprve potom mohl letoun opustit, aniž by byl ohrožen protiběžnými vrtulemi.


Samostatná stavba prvního prototypu (Sn. 41-786) se protahovala a oddalovala, projekt již neměl potřebné priority a tak byl dokončen až 20. března 1943. Podvozek byl příďového typu, pod trupem byla velká svislá ocasní plocha, která byla jen pár centimetrů nad zemí, úhel vzletu nesměl překročit 12°! Působivý byl pohled zepředu, křídla měla pro zlepšení stability kladné vzepětí a poslední čtvrtina zase záporné vzepětí, při čelním pohledu tak byla křídla podobná křídlům ptáka.


Počátkem dubna bylo započato s pojížděcími zkouškami, letoun byl při vyšších rychlostech nestabilní a nečekaně odskakoval, tato závada byla odstraněna výměnou hlavních podvozkových kol. První vzlet byl oddálen poté, co při motorové zkoušce odlétly některé vrtulové listy. Sám John Northrop zjistil, že na vině je reduktor, který se vlivem pasivních odporů této převodovky rozvibroval natolik, že se porušila pevnost vrtulí.


Nadešel den prvního vzletu. Bylo 30. září 1943 a zkušební pilot John Meers vzlétl, jeho letové hlášení bylo děsivé – při pomalém letu (270 km/h) takřka nezvedl letoun do větší výšky než 1,5 m, síly na řízení byly neúměrně velké a letoun se nedal udržet v požadovaném směru. Chyby byly ve vyvážení letounu a v příliš malých ocasních plochách (povšimněte si, že první prototyp neměl téměř žádnou horní SOP). Letoun prošel úpravami, které měly špatné letové vlastnosti odstranit, ale 8. října, během v pořadí třetího letu, došlo k havárii při přistávacím manévru, při této havárii byl první prototyp zcela zničen, pilot John Meers naštěstí vyvázl jen s pohmožděninami a modřinami.


Druhý prototyp (sériové číslo 42-38353) byl dokončen v lednu 1944, konstruktéři se snažili, aby se jim podařilo odstranit všechny závady, upraven byl podvozek, který byl příčinou havárie u prvního prototypu, na letadle byl změněn systém elevonů, ve kterých se měnil průtok vzduchu pomocí vnitřních měchů. Předběžné testy byly provedeny přímo na továrním letišti. Zvláštní pozornost byla věnována ověřování činnosti elevonů a jejich pohonu otevírání.


První let proběhl až 22. března 1944. Do zkoušek se zapojil nový zkušební pilot - Harry Crosby, ten po přistání hlásil, že letové vlastnosti se skutečně zlepšily, ale ovládací síly jsou stále neúměrně velké. Letoun byl podle něj podmotorovaný, stoupal jen pomalu a neochotně (projevila se jeho hmotnost přesahující pět tun), po devíti minutách pilot přistál pro problémy s dodávkou paliva. Druhý let byl proveden 31. března, technici změnili vyvážení letounu a upravili palivový systém, když však letoun dosáhl rychlosti 515 km/h, celý se rozvibroval, pilot přerušil další testy a rychle přistál. V květnu byl XP-56 ve vzduchu ještě čtyřikrát, bylo to vždy po nějakých úpravách na konstrukci. Vždy po letu však pilot hlásil, že se mu nedaří zvýšit maximální rychlost a vypočtená rychlost tak zůstala nedosažena, během těchto několika málo letů byla zjištěna neúměrně vysoká spotřeba paliva. Zjistit příčiny těchto negativních jevů by bylo možné při testech v aerodynamickém tunelu. Tunel NASA však byl využit na maximum a testy XP-56 byly stále odkládány. Mezitím pilot Crosby provedl ještě několik zkušebních letů. Po desátém letu padlo rozhodnutí o ukončení celého programu. V závěrečné hodnotící zprávě je napsáno, že by XP-56 mohl, po provedení dalších úprav, překonat například stíhačku P-47 Thunderbolt. Letoun byl další dva roky ve stavu USAAF, ale již nevzlétl, 20. prosince 1946 byl vyřazen ze stavu a potom byl předán muzeu Smithsonian, (Smithsonian Institution's National Air and Space Museum), kde je dosud.


Použité prameny:
William Green, War Planes of the Second World War, Volume Four: Fighters, London, MacDonald & Co. Publishers Ltd., Sixth impression 1969, ISBN 0-356-01448-7
L+K 6/1980, Letadla 1939-1945, XP-56 Black Bullet
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p56.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Northrop-XP-56-Black-Bullet-t9654#393257 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
zdroj uveden výše
Northrop XP-56 Black Bullet -


URL : https://www.valka.cz/Northrop-XP-56-Black-Bullet-t9654#237858 Verze : 0
První prototyp bez horní SOP
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/fww2/p56.html
Northrop XP-56 Black Bullet -


Northrop XP-56 Black Bullet -


Northrop XP-56 Black Bullet -


URL : https://www.valka.cz/Northrop-XP-56-Black-Bullet-t9654#237860 Verze : 0
Druhý prototyp s horní SOP
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/fww2/p56.html
Northrop XP-56 Black Bullet -


Northrop XP-56 Black Bullet -


Northrop XP-56 Black Bullet -


Northrop XP-56 Black Bullet -


Northrop XP-56 Black Bullet -


URL : https://www.valka.cz/Northrop-XP-56-Black-Bullet-t9654#393255 Verze : 0
www.nurflugel.com
Northrop XP-56 Black Bullet - První prototyp

První prototyp
URL : https://www.valka.cz/Northrop-XP-56-Black-Bullet-t9654#29366 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více