Potopení křižníku Königsberg

Autor : Radim Chrást / Radim.ch 🕔18.10.2009 📕20.784

Podobné články

Další články autora

Dne 9. dubna 1940 v 5.15 hodin byla zahájena německá operace Weserübung. Cílem této operace bylo obsazení Norska a Dánska. Německo vyslalo do operace celkem 11 invazních skupin.

Součástí III. invazní skupiny mířící k přístavnímu městu Bergen byl také lehký křižník Königsberg.

Bergen je druhé největší norské město, leží na jihozápadním pobřeží a je také známé jako brána k fjordům Norska. Jednalo se velmi významné strategické místo pro invazi na území Norska.

Lehký křižník Königsberg byl postaven loděnicí Reichsmarinewerft Wilhelmshaven a spuštěn na vodu 26. března 1927. Zařazen do služby byl 17. dubna 1929.

Technická data křižníku:

délka celková 174 metrů
délka na vodorysce 169 metrů
šířka 15,2 metrů
ponor 5,4 metrů
výtlak standardní 6000 tun
výtlak plný 7700 metrů
pohon 2 šrouby
výkon strojovny 68 200 HP
rychlost 32 uzlů
výzbroj 9 děl 150 mm (3x3)
6 děl 88 mm
8 děl 37 mm
8 děl 20 mm
12 torpédometů 533 mm
2 hydroplány
Posádka 21 důstojníků a 493 mužů

Kapitánem lodi byl od září 1939 námořní kapitán Heinrich Ruhfus (14. 4. 1895 – 26. 5. 1955)


Königsberg

Skupina invazních lodí vyplula ze svých přístavů již ve dnech 6.–8. dubna a přibližovala se k cílům svého určení. Skupině III. velel kontraadmirál Hubert Schmundt, skupina byla složená z lodí lehkých křižníků Köln a Königsberg, dělostřelecké školní lodě Bremze a torpédovek Leopard a Wolf, 1. flotilou rychlých člunů s 5 jednotkami a doprovodnou lodí Carl Peters, dále byly součástí skupiny 3 transportní lodě s 1 900 vojáky 69. pěší divize určené k invazi na pevninu.

9. dubna 1940 brzy ráno lodě zahájily útok, na přístupech k Bergenu úspěšně použily lsti, vydávajíce se za anglické lodě. Před rozbřeskem se část 69. pěší divize vylodila v týlu norských posádek na pobřeží Byfjordu. Přitom však byl dělostřelbou pozemních baterií ráže 210 mm lehce poškozen křižník Königsberg (utrpěl 3 zásahy), školní dělostřelecká loď Bremse (1 zásah) a doprovodná loď rychlých člunů Carl Peters. Ale již v 9 hodin ráno byl Bergen obsazen.

Lodě invazní skupiny včetně poškozených zůstaly v přístavišti u Bergenu.

Po zahájení invazní operace reagovala Velká Británie vysláním svých lodí k pobřeží Norska a také bombardovacích letadel z Orknejských ostrovů.

Velitelství RAF začalo vysílat svoje dostupné bombardovací stroje k náletům na invazní plavidla.

Večer 9. dubna 1940 napadlo 24 těžkých bombardérů přístav v Bergenu, jediným výsledkem ovšem bylo pouze zničení jednoho německého letounu.

Další nálet byl proveden následujícího dne ráno v 7.00 hodin. Ze základny Hatston na Orknejských ostrovech vzlétlo pět strojů z 800. squadrony a jedenáct z 803. squadrony FAA, skupině velel poručík Wliliam Paulet Lucy, DSO. Poručík Lucy z 803. sq. padl dne 14. 5. 1940 při vzdušném souboji s He 111 ve věku 29 let.

Nálet na německé invazní lodě byl proveden na námořních střemhlavých bombardérech Blackburn B-24 Skua.

Technická data:

Blackburn Skua Mk. II
Motor Bristol Perseus XII. Max. startovací výkon 830 koní
Rozpětí 14,07 m
Délka 10, 84 m
Výška 4,32 m
Nosná plocha 28,98 m2
Prázdná hmotnost 2493 kg
Vzletová hmotnost 3733 kg
Maximální rychlost v 2040 m 362 km/h
Maximální rychlost u země 328 km/h
Cestovní rychlost 232 km/h
Maximální rychlost ve střemhlavém letu 407 km/h
Maximální stoupavoust v 1830 m 4,72 m/sec
Operační dostup 5820 m
Vytrvalost 4,5 hod
Výzbroj 4x7,7 mm kulomety Browing v křídle (volně pálící)
1x7,7 mm kulomet Lewis v zadním střelišti
1x227 kg puma na trupovém závěsu nebo 8x13,6 kg pumy pod křídly
Posádka 2 - pilot a navigátor obsluhující pohyblivý kulomet

Bombardéry byly zařazeny do služby v roce 1938, pro svoji nízkou rychlost a technologickou zastaralost je však již v roce 1941 postupně stažen z aktivní služby.


Blackburn Skua

K náletu vylétlo celkem 16 letadel, do cíle dorazilo pouze 15 strojů. V 8.05 bombardéry zaútočily na německý lehký křižník Königsberg stojící u přístavního mola. Loď byla zasažena třemi pumami o váze 500 liber a další dvě 225kg pumy jen těsně minuly — jejich tlakové vlny ovšem prorazily trup lodi. Křižník se potopil o necelé tři hodiny později po výbuchu skladu skladiště munice. Zabito bylo 18 námořníků, dalších 24 utrpělo zranění. Kapitán lodi se zachránil.


Loď po napadení bombardéry.

V červenci 1942 byla potopená loď vyzdvižena a sešrotována.

Zdroj:
http://www.warshipsww2.eu/shipsplus.php?language=&id=21087
http://www.fronta.cz/operace-weserubung
http://www.fronta.cz/kalendar/potopeni-krizniku-konigsberg
http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/329103#329103
http://www.military.cz/british/air/war/fighter/skua/skua.htm
http://panzernet.net/php/index.php?topic=1072.0

Podobné články

Další články autora

Autor : Radim Chrást / Radim.ch 🕔18.10.2009 📕20.784

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře