Stíhači v boji II - 10 Rychlost jako zbraň

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔03.04.2009 📕20.364

Seriál

  1. Stíhači v boji II
  2. Stíhači v boji II - 01 První krev
  3. Stíhači v boji II - 02 Kamikaze
  4. Stíhači v boji II - 03 Zoufalá mise
  5. Stíhači v boji II - 04 Krvavý den
  6. Stíhači v boji II - 05 Noční lovci
  7. Stíhači v boji II - 06 Mustang
  8. Stíhači v boji II - 07 Souboje v Pouštní bouři
  9. Stíhači v boji II - 08 Těsně nad zemí
  10. Stíhači v boji II - 09 Thunderbolt
  11. Stíhači v boji II - 10 Rychlost jako zbraň
  12. Stíhači v boji II - 11 Tajné zbraně
  13. Stíhači v boji II - 12 Letci z Tuskegee
  14. Stíhači v boji II - 13 Kanonové sestřely ve Vietnamu
  15. Stíhači v boji II - 14 Porážka Luftwaffe

Podobné články

Další články autora

Jedním z klíčových parametrů stíhacího letounu je rychlost. Rychlost znamená bezpečí. Pomalejší letouny jsou téměř vždy kořistí rychlejších protivníků. Proto se konstruktéři vždy snažili dát svým pilotům co nejrychlejší letouny.

Honba za vyšší rychlostí se táhne historií letectva od jeho zrodu. Konstruktéři mnohdy používali neobvyklá technická řešení a často byli fenoménu rychlosti ochotni obětovat jiné důležité parametry.

Namátkou můžeme jmenovat například vynikající letouny Mosquito, které v roli bombardérů létaly bez obranné výzbroje. Jejich nejlepší obranou byla rychlost, jak se mohla řada německých pilotů přesvědčit, když bezmocně sledovala, jak jim dřevěný zázrak mizí z dostřelu.

Další příklad z nedávné historie jsou letouny F-104 Starfighter a jeho protiváha na sovětské straně MiG-21. Oba letouny měly v zájmu rychlosti zmenšené nosné plochy, oba dosahovaly rychlosti přes 2M a oba představovaly takový skok kupředu, že se jejich zavádění do výzbroje neobešlo bez velkých problémů.

Nárůst rychlosti kladl mimořádné nároky na piloty, především na čerstvé absolventy pilotních kurzů, a řada z nich zaplatila za svůj sen o letu na stroji překonávajícím dvojnásobně zvukovou bariéru životem. Ztráty při zavádění těchto typů byly na východě i na západě porovnatelné.

V současné době se boj o dosažení vyšší rychlosti zastavil na mrtvém bodě. Dalšímu zvyšování rychlosti brání tepelná bariéra, respektive nedostatek materiálů, které by byly schopné tepelné namáhání trvale snášet. Dokud nedojde k průlomu v této oblasti, bude hranice kolem 2,5 M maximem, které je ještě reálně využitelné.

Ale seriál nás vrátí zpět do dob druhé světové války, kdy britské letouny Mosquito prokazovaly cenné služby a osvědčily se jak v roli bombardérů, tak stíhacích a průzkumných letadel.

Jednou z náročných misí byl Night Intruder – jejíž úkolem bylo ničit nepřátelské noční stíhačky v prostoru jejich vlastních letišť, buď při vzletu nebo při přiblížení na přistání.

Jednomu z Mosquit se podařilo načapat německý Me-410 vzlétající k útoku na britské noční bombardéry.

Pilot Mosquita však v noci špatně odhadl rychlost (respektive pomalost) své oběti a hrozilo, že Messerschmitt předlétne. Dostat se před hlavně německé noční stíhačky bylo to poslední, po čem pilot Mosquita toužil. Zda se mu podaří udržet za zádí svého protivníka, se dozvíte v úvodu desáté části seriálu Stíhači v boji, nazvané Rychlost.

Na konci druhé světové války byl nejrychlejší spojeneckou stíhačkou s pístovým motorem palubní F4U Corsair. Ne nadarmo mu Japonci říkali hvízdající smrt. Tento letoun přispěl nemalým dílem k potlačení nové hrozby, která se v Pacifiku objevila – kamikaze.

Corsair úspěšně bojoval i v korejské válce, ale ta již byla labutí písní letounů s pístovými motory. Budoucnost patřila stíhačkám s proudovými motory, které posunuly výkony k tajuplné hranici zvané zvuková bariéra.

Na korejském nebi se utkaly letouny MiG-15 a F-86 Sabre, které byly vrcholem konstruktérského umění Východu a Západu. Oba letouny byly porovnatelné a ani jeden z nich neměl jednoznačnou převahu nad druhým. Rozdíly ve výkonech byly nepatrné a s měnící se výškou se převaha přikláněla střídavě na stranu jednoho nebo druhého.

Každý souboj byl výzvou a nikdy nebylo dopředu jasné, jak dopadne. Vždy záleželo na pilotním umění mužů v kabinách obou strojů. Jak takové souboje probíhaly, se dozvíte v hlavní pasáži desáté části seriálu Stíhači v boji, nazvané Rychlost.

Během následujícího horkého konfliktu, války ve Vietnamu, se již letouny dokázaly pohybovat rychlostí dvakrát větší než je rychlost zvuku. Nicméně většina soubojů se odehrávala při rychlostech nižších, kdy je při manévrování menší přetížení a na reakce je více času.

Souboje při nadzvukových rychlostech byly vedeny především řízenými střelami. Přesto se jeden souboj zapsal do historie letectva.

Osádka F-4E Phantom dokázala kanonem sestřelit MiG-19 při nadzvukové rychlosti. Byli první a dodnes jsou i poslední, komu se něco takového podařilo. Jak k tomu došlo, popisuje závěr desáté části seriálu Stíhači v boji, nazvané Rychlost.

Více o celém seriálu na stránkách

Více o tomto dílu na stránkách

Hesla zmíněná v této části seriálu:

Letadla:

DeHavilland D.H. 98 Mosquito

Messerchmitt Me 410

Aichi D3A Val

Vought F4U Corsair

F-4 Phantom II

F-86 Sabre

MiG-15

MiG-19

AIM-9 Sidewinder

AIM-7 Sparrow

premiéru vysílá Česká televize dne 22.05. na  ve 20:00

reprízu vysílá Česká televize dne 26.05. na  v 06:55

Seriál

  1. Stíhači v boji II
  2. Stíhači v boji II - 01 První krev
  3. Stíhači v boji II - 02 Kamikaze
  4. Stíhači v boji II - 03 Zoufalá mise
  5. Stíhači v boji II - 04 Krvavý den
  6. Stíhači v boji II - 05 Noční lovci
  7. Stíhači v boji II - 06 Mustang
  8. Stíhači v boji II - 07 Souboje v Pouštní bouři
  9. Stíhači v boji II - 08 Těsně nad zemí
  10. Stíhači v boji II - 09 Thunderbolt
  11. Stíhači v boji II - 10 Rychlost jako zbraň
  12. Stíhači v boji II - 11 Tajné zbraně
  13. Stíhači v boji II - 12 Letci z Tuskegee
  14. Stíhači v boji II - 13 Kanonové sestřely ve Vietnamu
  15. Stíhači v boji II - 14 Porážka Luftwaffe

Podobné články

Další články autora

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔03.04.2009 📕20.364

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře