Stíhači v boji II - 06 Mustang

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔03.04.2009 📕20.498

Seriál

  1. Stíhači v boji II
  2. Stíhači v boji II - 01 První krev
  3. Stíhači v boji II - 02 Kamikaze
  4. Stíhači v boji II - 03 Zoufalá mise
  5. Stíhači v boji II - 04 Krvavý den
  6. Stíhači v boji II - 05 Noční lovci
  7. Stíhači v boji II - 06 Mustang
  8. Stíhači v boji II - 07 Souboje v Pouštní bouři
  9. Stíhači v boji II - 08 Těsně nad zemí
  10. Stíhači v boji II - 09 Thunderbolt
  11. Stíhači v boji II - 10 Rychlost jako zbraň
  12. Stíhači v boji II - 11 Tajné zbraně
  13. Stíhači v boji II - 12 Letci z Tuskegee
  14. Stíhači v boji II - 13 Kanonové sestřely ve Vietnamu
  15. Stíhači v boji II - 14 Porážka Luftwaffe

Podobné články

Další články autora

Každý stíhací letoun je kompromisem mezi požadavky na vysoké výkony a silnou výzbroj, solidní ochranu citlivých částí a dlouhý dolet, které výkony deklasují. Úspěšné konstrukce jsou vyváženým kompromisem protichůdných požadavků. Jedním z takových letounů byl legendární P-51 Mustang.

Jeden z nejlepších amerických stíhacích letounů P-51 Mustang vznikl vlastně díky Britům a jejich nedostatku moderní výzbroje na začátku války. Britové chtěli, aby Američané otevřeli novou linku na výrobu letounů P-40 Warhawk. Firma North American místo toho navrhla postavit úplně nový letoun.

Za 127 dní po zahájení prací byl slavnostní roll-out. Novinkou bylo použití laminárního profilu křídla. Letoun s motorem Allison dosahoval rychlosti 615 km/h. Skutečný Mustang se zrodil až po montáži britských motorů Rolls Royce Merlin s výkonem 1700 koní. Maximální rychlost se přehoupla těsně přes 700 km/h.

Mustang byl typickým potvrzením poučky, že letadlo, které dobře vypadá, i dobře létá. Motor měl přebytek tahu, letoun byl rychlý a obratný. Přitom měl dolet umožňující doprovod bombardérů hluboko nad Evropu. Účinná výzbroj šesti kulometů ráže 12,7 mm byla vhodná na boj s nepřátelskými stíhačkami. Pilota a klíčové prvky chránilo účinné pancéřování.

Piloti oceňovali bublinový překryt kabiny, poskytující výborný výhled všemi směry, příjemnou pilotáž a dobrou ergonomii kabiny. Mustang patřil k oblíbeným letounům, které se staly legendami. Předností byl i gyroskopický zaměřovač, poskytující automaticky opravu při střelbě během manévrování. Nicméně vždy záleželo na tom, kdo sedí za řízením, výsledek souboje nebyl nikdy dopředu znám a výkony letounu nebyly zárukou vítězství.

24. listopadu 1944 doprovázelo 16 Mustangů 352. stíhací skupiny bombardéry B-17 nad Německo při náletu na rafinerie ropy v Mersburgu. Mustangy se utkaly se skupinou asi 50 německých stíhaček. Kapitán Donald S. Bryan se pustil do souboje s jednou stodevítkou a ke svému překvapení zjistil, že to bude větší oříšek, než čekal.

Za řízením neseděl žádný zelenáč. Když se Messerschmitt dostal na jeho šestou hodinu a začal po něm střílet, musel použít „nouzový únikový manévr“, který si nacvičil. Jestli se mu podaří uniknout, se dozvíte úvodu šesté části seriálu Stíhači v boji, nazvané Mustang.

Mustangy se díky dlouhému doletu prosadily i nad nedozírnými prostorami Pacifiku. 23. června 1945 letěly Mustangy 47. perutě z ostrova Iwo Jima až nad Japonsko. Čtyřčlennou letku vedl Robert Scamara. Tam se dostaly do souboje se stíhačkami japonské protivzdušné obrany.

V divokém souboji se Scamarovi podařilo sestřelit dva N1K-2 George a jeden Ki-43 Oscar. O jeho bezpečnost se staral wingman John Scanlan, který se celou dobu i během nejdivočejšího manévrování, dokázal udržet na pozici a krýt mu záda.

Při návratu byl wingman napaden japonským Zerem a sestřelen dávkou 20mm kanonů. Naštěstí se mu podařilo vyskočit. Scamara ho chránil do doby, než ho prázdné zásobníky kulometů přinutily opustit bojiště.

Jaké byly další osudy nešťastného wingmana se dozvíte v hlavní pasáži šesté části seriálu Stíhači v boji, nazvané Mustang.

Když se na nebi třetí říše objevily proudové letouny představující zcela novou generaci stíhaček, musely Mustangy dokázat, že na ně stačí a dokážou bombardéry chránit.

7. dubna 1945 se pilot Richard Candelaria oddělil při stoupání od zbytku své formace a osamocen se ocitl nad svazem bombardérů B-24. Bombardéry byly napadeny dvojicí Me-262 a zbytek jeho perutě byl nedohlednu. Byl na ně tedy sám.

Jednu Me-262 se mu podařilo poškodit a druhou zahnat. Vzápětí byl napaden skupinou asi 15 Messerschmittů Bf 109 vedených letounem se žlutým čumákem. Rozhodl se bojovat s ním, ale zbytek skupiny mu šel po krku. Jestli se potvrdí pořekadlo mnoho psů zajícova smrt, se dozvíte v závěru šesté části seriálu Stíhači v boji, nazvané Mustang.

Více o celém seriálu na stránkách

Více o tomto dílu na stránkách

Hesla zmíněná v této části seriálu:

Letadla:

B-17 Flying Fortress

B-24 Liberator

Focke-Wulf Fw 190

Messerschmitt Bf 109

Messerschmitt Me 262 Schwalbe

Curtiss P-40 Warhawk

North American P-51 Mustang

Mitsubishi A6M Zero

Nakajima Ki-43 Oscar

Nakajima Ki-84 Frank

Kawanishi N1K George

Jiné:

Donald Bryan

Gunter Rall

Lufberyho kruh

Související články:

Moderní letecké souboje

premiéru vysílá česká televize dne 24.04. na  ve 20:00

Reprízu vysílá česká televize dne 28.04. na  ve 06:55

Seriál

  1. Stíhači v boji II
  2. Stíhači v boji II - 01 První krev
  3. Stíhači v boji II - 02 Kamikaze
  4. Stíhači v boji II - 03 Zoufalá mise
  5. Stíhači v boji II - 04 Krvavý den
  6. Stíhači v boji II - 05 Noční lovci
  7. Stíhači v boji II - 06 Mustang
  8. Stíhači v boji II - 07 Souboje v Pouštní bouři
  9. Stíhači v boji II - 08 Těsně nad zemí
  10. Stíhači v boji II - 09 Thunderbolt
  11. Stíhači v boji II - 10 Rychlost jako zbraň
  12. Stíhači v boji II - 11 Tajné zbraně
  13. Stíhači v boji II - 12 Letci z Tuskegee
  14. Stíhači v boji II - 13 Kanonové sestřely ve Vietnamu
  15. Stíhači v boji II - 14 Porážka Luftwaffe

Podobné články

Další články autora

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔03.04.2009 📕20.498

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře