Stíhači v boji II - 03 Zoufalá mise

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔03.04.2009 📕18.137

Seriál

  1. Stíhači v boji II
  2. Stíhači v boji II - 01 První krev
  3. Stíhači v boji II - 02 Kamikaze
  4. Stíhači v boji II - 03 Zoufalá mise
  5. Stíhači v boji II - 04 Krvavý den
  6. Stíhači v boji II - 05 Noční lovci
  7. Stíhači v boji II - 06 Mustang
  8. Stíhači v boji II - 07 Souboje v Pouštní bouři
  9. Stíhači v boji II - 08 Těsně nad zemí
  10. Stíhači v boji II - 09 Thunderbolt
  11. Stíhači v boji II - 10 Rychlost jako zbraň
  12. Stíhači v boji II - 11 Tajné zbraně
  13. Stíhači v boji II - 12 Letci z Tuskegee
  14. Stíhači v boji II - 13 Kanonové sestřely ve Vietnamu
  15. Stíhači v boji II - 14 Porážka Luftwaffe

Podobné články

Další články autora

Zoufalá situace vyžaduje zoufalá řešení. A vzdušná situace nad Německem nebyla v roce 1945 nijak růžová. Spojenci bombardovali vybrané cíle dle libosti. Proto vzniklo zvláštní komando Elbe, které mělo ničit bombardéry taranem.

Za vznikem Sonderkommanda Elbe stál plukovník Hajo Hermann. Navrhoval vyslat do vzduchu speciálně upravené stíhačky Messerschmitt Bf 109, které něměly bombardéry sestřelovat, ale piloti je měli srážet taranem - nárazem vlastního letounu.

Cílem celé akce bylo šířit mezi osádkami bombardérů strach a hrůzu. Předpokládalo se, že konsternované osádky budou odmítat létat na bombardovací mise a tak se podaří získat čas na výrobu dostatečného množství proudových stíhaček Messerschmitt Me 262 Schwalbe.

Nejednalo o klasický sebevražedný nálet, protože Hajo Hermann předpokládal, že část pilotů náraz přežije. Japonské protějšky šanci na přežití neměli, protože jejich letouny byly naložené trhavinami nebo nesly bomby, jejichž explozi pilot nemohl přežít

.

Ačkoli se z dnešního pohledu zdá celý nápad naprosto šílený, díky cíleně vedené propagandě neměl program nikdy problém s nedostatkem dobrovolníků. Na první výzvu se jich přihlásilo 2000 a bylo vybráno 300. Většinou byli mladí a neměli příliš zkušeností.

K taranu používali „odstrojené“ stíhačky Messerschmitt Bf 109, zbavené pancéřování a většiny výzbroje. Zůstal jen jediný kulomet ráže 13 mm s padesáti náboji. Cílem bylo letoun maximálně odlehčit, aby dokázal uniknout doprovodným stíhačkám.

Celkem bylo připraveno 180 letadel. Plán mise schválil samotný Hitler a určil i její datum – 7. duben 1945.

Ten den se nad Německo vydal svaz tvořený 1300 bombardéry 8. letecké armády s doprovodem stíhaček P-51 Mustang. Předvoj svazu tvořilo 31 bombardérů B-24 Liberator 389. bombardovací skupiny. Jeden z letounů byl napaden Bf 109 Sonderkommanda Elbe, pilotovaným Heinrichem Rosnerem.

Rosner zvolil nejdrastičtější metodu útoku. Narazil se svým letounem přímo do kabiny vedoucího letounu formace, bombardéru „Palace of Dallas“. Messerschmitt narazil ještě do letounu zástupce velitele formace. Nárazem byl zničen, ale Rosnerovi se podařilo letoun opustit na padáku.

B-24 Liberator zástupce velitele formace přešel do střemhlavého letu. Piloti bojovali s řízením, aby letoun vyrovnali. Zda se osádkám podařilo opustit poškozené bombardéry, se dozvíte v úvodu třetí části seriálu Stíhači v boji nazvané Zoufalá mise.

Druhým způsobem, jak poslat bombardér taranem k zemi bylo zničení kormidel. Při tomto způsobu používal pilot stíhačky vrtuli jako sekačku a letoun jako beranidlo. Neovladatelný bombardér se zřítil a pilot stíhačky měl díky velké „deformační zóně“ tvořené dlouhým motorem dobrou šanci na přežití.

Jedním z pilotů, který zvolil tento způsob útoku, byl Heinrich Henkel. Jeho obětí se stal B-24 Liberator 467. bombardovací skupiny, pojmenovaný „Sacktime“. Přestože se palubním střelcům bombardéru podařilo útočníka několikrát zasáhnout, zastavit ho nedokázali. Messerschmitt zničil pravou ocasní plochu Liberatoru, udělal kotrmelec přes čumák a přepadl vlevo kolem přídě. Pilot byl stále v kabině.

Kvůli přetížení se mu dlouho nedařilo letoun opustit. Pilotům bombardéru se podařilo situaci zvládnout a s prakticky neřiditelným letounem se dostat nad území obsazené spojenci. Cestou do bezpečí je doprovázely dva Mustangy. Když se odpoutávali, zakýval pilot jednoho z nich křídly a přidal plyn.

Bombardér se dostal do vrtulového víru a začal padat k zemi. Jestli se pilotům podařilo pád vybrat a zachránit zbytek osádky, se dozvíte v hlavní pasáži třetí části seriálu Stíhači v boji nazvané Zoufalá mise.

Útoky Sonderkommanda elbe si vybraly oběti i v řadách letounů B-17 487. bombardovací skupiny. Jedním z pilotů byl Klaus Hahn. Ten byl nejprve málem sestřelen doprovodnými Mustangy, ale nakonec se mu podařilo uniknout. Přestože měl zraněnou ruku, taranoval jeden z bombardérů.

Také on útočil na ocasní plochy, ale pro změnu křídlem – podobně jako sekerou. Také jemu se podařilo svou zničenou stíhačku opustit na padáku. Zda se to podaří i osádce těžce poškozené létající pevnosti, se dozvíte v závěru třetí části seriálu Stíhači v boji nazvané Zoufalá mise.

Více o celém seriálu na stránkách

Více o tomto dílu na stránkách

Hesla zmíněná v této části seriálu:

Letadla:

B-17 Flying Fortress

B-24 Liberator

Focke-Wulf Fw 190

Messerschmitt Bf 109

Messerschmitt Me 262 Schwalbe

P-51 Mustang

Premiéru vysílá Česká televize dne 03.04. na programu  ve 20:00

Reprízu vysílá Česká televize dne 07.04. na programu  v 06:55

Seriál

  1. Stíhači v boji II
  2. Stíhači v boji II - 01 První krev
  3. Stíhači v boji II - 02 Kamikaze
  4. Stíhači v boji II - 03 Zoufalá mise
  5. Stíhači v boji II - 04 Krvavý den
  6. Stíhači v boji II - 05 Noční lovci
  7. Stíhači v boji II - 06 Mustang
  8. Stíhači v boji II - 07 Souboje v Pouštní bouři
  9. Stíhači v boji II - 08 Těsně nad zemí
  10. Stíhači v boji II - 09 Thunderbolt
  11. Stíhači v boji II - 10 Rychlost jako zbraň
  12. Stíhači v boji II - 11 Tajné zbraně
  13. Stíhači v boji II - 12 Letci z Tuskegee
  14. Stíhači v boji II - 13 Kanonové sestřely ve Vietnamu
  15. Stíhači v boji II - 14 Porážka Luftwaffe

Podobné články

Další články autora

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔03.04.2009 📕18.137

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře