USS Enterprise - 07 Pekelné kladivo

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔30.03.2009 📕10.601

Seriál

  1. USS Enterprise - Příběh nejslavnější letadlové lodi
  2. USS Enterprise - 00 (Interactive Guide) Interaktivní průvodce
  3. USS Enterprise - 01 Pearl Harbour
  4. USS Enterprise - 02 Odplata u Midway
  5. USS Enterprise - 03 Ve spárech nepřítele
  6. USS Enterprise - 04 Krvavé ostrovy Santa Cruz
  7. USS Enterprise - 05 Sama proti Japonsku
  8. USS Enterprise - 06 Šedý přízrak
  9. USS Enterprise - 07 Pekelné kladivo
  10. USS Enterprise - 08 Den D v Pacifiku
  11. USS Enterprise - 09 Bitva v zálivu Leyte
  12. USS Enterprise - 10 Poslední pokus japonského impéria

Podobné články

Další články autora

USS Enterprise byla po bojích u Gilbertových ostrovů odeslána k atolu Truk. Jedné z největších japonských námořních základen. Bídné období, kdy bojovala sama, skončilo. Nyní pluje jako vlajková loď silného operačního svazu.

Atol Truk, nacházející se v souostroví Karolíny, byl rozlohou jedním z největších atolů ve středním Tichomoří. Tvořila ho rozlehlá laguna chráněná korálovým útesem a skupinou ostrovů. Truk poskytoval bezpečná kotviště pro více než stovku lodí japonského námořnictva. Kromě kotvišť byly na atolu čtyři letiště, dílny, sklady paliva a další vybavení.

Obranu zajišťovaly protiletadlove kanony všech ráží, počínaje výkonnými 127mm type 89.

Primárním úkolem amerického palubního letectva bylo vybojovat vzdušnou nadvládu v oblasti. Bez toho není možné úspěšně pokračovat v tažení po tichomořských ostrovech.

Největší problém bylo, že na ostrov nikdy nevstoupil žádný ze spojeneckých pozorovatelů a nikdo netušil, jak obrana vypadá. Japonci byli mistry ve využívání jeskyní a hloubení podzemních úkrytů a Truk nebyl žádnou výjimkou.

První úder 15.února 1944 vedlo 72 Hellcatů z toho dvanáct z USS Enterprise. Na odpor se jim postavilo 50 japonských stíhaček. Jejich piloti už zdaleka nebyli elitou s bojovými zkušenostmi z Číny – tito veteráni již byli většinou sestřeleni. Navíc Hellcat překonával Zero ve většině parametrů.

Druhou vlnu tvořily univerzální bombardéry Grumman Avenger, každý nese šest tříštivo-trhaných a šest zápalných bomb. Cílem náletu byly letiště, hangáry, vzletové a přistávací dráhy. Cestou k cíli museli proletět hustým flakem, který si vybral svou daň.

Poslední vlnu tvořily střemhlavé bombardéry Dauntless. Jejich cílem byly lodě v laguně. K velkému zklamání pilotů však byly všechny velké válečné lodě pryč. Žáhu si schladili na menších lodích, torpédoborcích, tankerech a nákladních lodích. Průbojné bomby určené na ničení pancéřovaných palub byly na takové cíle až příliš silné.

Po jejich odhození začali piloti kropit paluby palbou z kulometů, při vybírání zteče si přisadili i zadní střelci. Kolotoč náletů pokračoval celý den, jedna úderná vlna střídala druhou.

Japonci zareagovali svým oblíbeným způsobem. Nočním útokem torpédovými bombardéry Betty. USS Enterprise měla štěstí a vyvázla bez šrámu. Odnesla to USS Intrepid, která byla zasažena torpédem, jehož výbuch zabil 11 mužů posádky. Ale noční nálet nezůstal nepotrestán. Avengery byly vybaveny radarem, aby dokázaly zaútočit i v naprosté tmě. Dvanáct Avengerů USS Enterprise provedlo svůj premiérový noční útok ve dvě hodiny ráno. Přistávaly za úsvitu. Poškozeny nebo zničeny byly dva tankery a jedenáct nákladních lodí. Vše za cenu jednoho pohřešovaného Avengeru.

Po 36 hodinách prakticky nepřetržité bojové činnosti se operační svaz vrátil zpět na atol Majuro na Maršalových ostrovech k doplnění zásob.

K atolu truk se lodě vrátily 29. dubna. Japonci posílili protiletadlovou obranu. Některá děla byla řízena radarem. Jako obvykle tvořily první vlnu Hellcaty, které měly vymést oblohu od nepřátelských stíhaček. Po nich následovaly střemhlavé Dauntlessy a univerzální Avengery.

Přestože se Japoncům podařilo několik letadel sestřelit, ne vždy to znamenalo i ztrátu osádky. Americká záchranná služba se zdokonalila a podávala vyšší výkony. Zatímco výroba letadla se počítá na hodiny, průměrnému pilotovi bylo kolem 19 let a každá ztráta byla nahraditelná mnohem hůř. Některé akce byly docela krkolomné, ale za záchranu vycvičených osádek stálo zato riskovat.

Japonské ztráty po náletech byly těžké. Tři lehké křižníky, čtyři torpédoborce a přes třicet nákladních lodí bylo zničeno. Ztráty na leteckých silách byly také značné … 270 letadel všech typů. To byly ztráta jaké si japonci nemohli dovolit. Neměli je čím nahradit.

Více o celém seriálu na stránkách

Více o tomto dílu na stránkách

Hesla zmíněná sedmé části seriálu:

Letadla

Grumman F4F Wildcat

Grumman F6F Hellcat

Grumman TBF/TBM Avenger

Douglas SBD-3 Dautless

Douglas TBD-1 Devastator

Mitsubishi A6M Zero

Aichi D3A Val

Nakajima B5N Kate

Nakajima E8N1 Dave

Lodě

USS Enterprise (CV-6)

USS Intrepid (CV-11)

USS North Carolina

Osobnosti:

Thomas Kinkaid

Chester Nimitz

Donald "Flash" Gordon

Ostatní

127 mm Type 89

Truk

Šalamounovy ostrovy

VF-10

CMOH

Související články

Druhá světová válka - pacifické bojiště

V úterý 02.06.2009 ve 20:00 na programu 

Seriál

  1. USS Enterprise - Příběh nejslavnější letadlové lodi
  2. USS Enterprise - 00 (Interactive Guide) Interaktivní průvodce
  3. USS Enterprise - 01 Pearl Harbour
  4. USS Enterprise - 02 Odplata u Midway
  5. USS Enterprise - 03 Ve spárech nepřítele
  6. USS Enterprise - 04 Krvavé ostrovy Santa Cruz
  7. USS Enterprise - 05 Sama proti Japonsku
  8. USS Enterprise - 06 Šedý přízrak
  9. USS Enterprise - 07 Pekelné kladivo
  10. USS Enterprise - 08 Den D v Pacifiku
  11. USS Enterprise - 09 Bitva v zálivu Leyte
  12. USS Enterprise - 10 Poslední pokus japonského impéria

Podobné články

Další články autora

Autor : Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔30.03.2009 📕10.601

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře