Poslední bojová akce F-14 Tomcat

Autor : Radek Havelka / Admin 🕔18.02.2008 📕28.737

Podobné články

Další články autora

Autor: Scott Rathbone
Převzato z : http://www.airfighters.com/page.php?id=43

Když se letadlová loď US Navy USS Theodore Roosevelt v sobotu 11. března 2006 vrátila ze svého nasazení v Středozemním moři a Perském zálivu (2005-2006), znamenalo to konec bojového nasazení letounů F-14 Tomcat.


US Navy Photo by Mass Communications Specialist 3rd Class Nathan Laird

USS Theodore Roosevelt (CVN-71), známá jako "Big Stick", je čtvrtou letadlovou lodí třídy Nimitz. Nasazena do aktivní služby 25. října 1986, vydala se na svou první misi 30. prosince 1988 s jednotkou CVW-8 na palubě. Když se po svém osmém nasazení 25. května 2003 vrátila, měla za sebou 6 nasazení v bojích - první válku v Perském zálivu v lednu 1991, operace Southern Watch, Deny Flight v Bosně, Allied Force v Kosovu a operace Enduring Freedom v Afghánistánu a Iraqi Freedom v Iráku v reakci na události 11. září 2001. Na své 17. narozeniny v říjnu 2003 už měla CVN-71 za sebou více nasazení v boji, než kterákoliv jíná letadlová loď třídy Nimitz a vydobyla si za tu dobu nekonečný výčet ocenění a řádů. Během všech těchto misí měla na palubě jednotku CVW-8 s vyjímkou kratkého střídání s CVW-3 během pátého nasazení (1996-1997) a CVW-1 během sedmého nasazení (2001-2002). A tak během svého devátého nasazení, opět s CVW-8 na palubě, měla tu čest být poslední letadlovou lodí s letouny F-14 Tomcat, další záznam do impozatní kroniky této lodi.

Loď opustila svůj domovský přístav v Norfolku ve Virginii 1. září 2005 s CVW-8 ve svých hangárech a vydala se na cestu přes Atlantický oceán do Perského zálivu, kde se měla připojit k 5. Flotile a setrvat zde následující 4 měsíce v rámci Operace Irácká svoboda (Operation Iraqi Freedom - OIF) a boje proti terorismu. Po zastávkách v Palma de Mallorca (13-17. září 2005) a Neapoli (19-23. září 2005) loď proplula Suezským kanálem (27. září 2005) a na začátku října dorazila do Perského zálivu, kde nahradila USS Nimitz.


Letadlová loď USS Theodore Roosevelt proplouvá 27.9.2005 Suezským průplavem.
U.S. Navy photo by Photographer's Mate 3rd Class Michael D. Cole


Dvojice letounů F-14D Tomcat z jednotky VF-31 Tomcatters přeletá nad USS Theodore Roosevelt.
U.S. Navy photo by Photographer's Mate Airman Apprentice Nathan Laird

První letoun odstartoval z paluby USS Theodore Roosevelt v rámci operace OIF 6. října 2005, kdy CVW-8 vstoupila opět do bojů, po více jak dvou a půl roce. CVW-8 byla tvořena šesti různými typy letadel rozdělených do osmi perutí. VF-31 Tomcatters a VF-213 Black Lions měly letouny F-14D Tomcat, VFA-15 Valions a VFA-87 Golden Warriors pak stroje F/A-18C Hornet. VAQ-141 Shadowhawks létaly na EA-6B Prowler, VAW-124 Bear Aces na E-2C Hawkeye, VS-24 Scouts používaly S-3B Viking a HS-3 Tridents měly vrtulníky SH-60/HH-60 Seahawk. Dva stroje C-2A Greyhound byly zařazeny v VRC-40 Rawhides a používány pro zásobování (Carrier onboard delivery - COD), dodávky pošty a přepravu osob z a na palubu letadlové lodi. Ze všech těchto strojů to byl ale F-14D Tomcat, který na sebe strhával pozornost.


F-14D Tomcat z jednotky VF-31 Tomcatters na misi nad Perským zálivem
U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Rob Tabor


S-3B Viking se připřavuje na start na palubě USS Theodore Roosevelt
U.S.Navy photo by Photographer's Mate 3rd Class Eben Boothby


Personál připoutává náklad k vrtulníku SH-60F z lodi USNS Mount Baker (T-AE 34)
U.S. Navy photo by Photographer's Mate Airman Javier Capella


E-2C Hawkeye z jednotky Bear Aces předvádí "Touch and go"
U.S. Navy Photo by Mass Communications Specialist 3rd Class Michael D. Cole

Všeobecně uznáváno jako nejlepší varianta Tomcatu, 22 strojů F-14D bylo sestaveno na palubě USS Theodore Roosevelt a rovnoměrně rozděleno mezi VF-31 a VF-213. Přezdívaný jako "Ultimate Tomcat" byl model D velkou modifikací původního F-14A, zejména díky použití General Electric F-110 motorů a obnovení jeho bitevní role. Motory F110-GE-400, použité taktéž u F-14B, dodávaly mnohem větší tah, což vedlo ke snížení spotřeby paliva o 30%. Vyšší tah také znamenal, že při startu z paluby lodi nebylo potřeba přídavné spalovaní, což umožnilo skrýt přítomnost letadlové lodi - hoření přídávného spalování byl vidět až na 30 mil. Mezi další zlepšení patřil nový radarový systém, digitální avionika a LANTIRN (Low Altitude Navigation and Targeting Infra Red for Night), který umožnil Tomcatu přejít z role Long Range Interceptor / Air Superiority Fighter na Multi-role Strike Fighter, tedy z role převážně stíhacího letounu do role bitevníku, zamýšleného v původním konceptu. Tato role pak Tomcatům vynesla přízvisko Bombcat.

Pro VF-213 Black Lions byl návrat na palubu letadlové lodi dlouhý. Jednotka byla naposledy na palubě USS Theodore Roosevelt na počátku roku 2003, poté se vrátila na svou domovskou základnu NAS Oceana ve Virginii na konci května 2003 a tam také zůstala až do září 2005, kdy se vydala na svou poslední plavbu s F-14D. Pro jednotku, která byla dlouhou dobu součástí Pacifické flotily a wingu CVW-11, byl rok 2003 na palubě USS Theodore Roosevelt první plavbou v rámci Atlantické flotily, první krok na cestě k letounům Super Hornet.

Opačným extrémem procházela jednotka VF-31 Tomcatters, která také strávila mnoho let v rámci Pacifické flotily a wingu CVW-14 a měla tu čest být poslední perutí s Tomcaty v Pacifické flotile v období května až listopadu 2004 na palubě USS John C. Stennis. Tomcatters se vrátili do NAS Oceana na počátku listopadu 2004 a téměř okamžitě byli zařazeni do příprav k nalodění na USS Theodore Roosevelt, kde se měli přidat k VF-213, starým známým z Miramaru.


F-14D Tomcat jednotky VF-213 Blacklions na misi nad Perským zálivem
U.S. Navy photo by Lt.j.g. Scott Timmester


F-14D Tomcat jednotky VF-31 Tomcatters startuje y paluby USS Theodore Roosevelt
US Navy Photo by MC3 (AW) Tony Foster

Hlavním typem misí Tomcatů v rámci této plavby byla letecká podpora pozemních jednotek a průzkum, jak v rámci pozemních jednotek v Iráku, tak námořních operací v Perském zálivu. Jednotky disponovaly mnoha druhy munice proti pozemním cílům, včetne 500liberních JDAMů, jejichž použítí na Tomcatech bylo schváleno sotva pár týdnů před odplutím USS Theodore Roosevelt do Zálivu. Ačkoliv většina misí znamenala pro letadla návrat s nepoužitou municí, byly situace, kdy se Tomcaty zapojily do bojů. 19. října napadly Tomcaty výrobnu nástražných výbušných zařízení severovýchodně od Bagdádu. V polovině listopadu se v rámci operace Ocelová opona (Operation Steel Curtain - OSC) účastnily Tomcaty podpory pozemních jednotek, které po pět dní útočily na teroristické cíle. 10. prosince 2005 byly provedeny další vylepšení Tomcatu - přidán byl ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver). Za nepatrných 800 dolarů za letadlo umožnil tento systém sledovat pozemním operátorům to samé, co vidí posádka letounu. Operátoři tak mohli sami visuálně identifikovat cíl, nemuseli se spoléhat na ústní popis posádky letounu.


AGM-65 Maverick je odvážen od F/A-18C Hornet během mise v Perském zálivu
U.S. Navy photo by Photographer's Mate Airman Apprentice Nathan Laird


F-14D Tomcat z jednotky VF-213 Black Lions na misi nad Perským zálivem
U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Rob Tabor

12. prosince 2005 letoun 161166 AJ-207 z jednotky VF-213 poprvé použil systém ROVER v boji, úpravy ostatních letadel následovaly během několika následujících dní. Lt. Nicholas “Thumbs” Smith, Radar Intercepts Officer (RIO) jednotky VF-31 prohlásil, že od té doby, co má Tomcat systém ROVER, přicházejí na Tomcaty požadavky z celého regionu, díky tomu, že má ROVER a může nést munici typu JDAM. Tomcaty létaly na mise obvykle každý druhý den, a ačkoliv měli technici údržby plné ruce práce, letouny létaly bez problémů. Zkušenější posádky dokonce potvrdily, že na této plavbě létaly Tomcaty více než na kterékoliv dřívější misi, které se kdy zúčastnily.

Ačkoliv bylo mnoho smutku z toho, že Tomcaty končí svou bojovou kariéru, morálka byla stále vysoká a posádky se těšily na novou výzvu v podobě přechodu na Super Hornety. Nováček - pilot Lt. Gerrit Everson na své první plavbě s VF-213 prohlásil, že se cítí šťasten, že může létat na Tomcatu - byl to letoun jeho snů a když mu oznámili, že po pilotním výcviku nastoupí právě na Tomcaty, byl nadšen. Dále uvedl, že je zajímavé být součástí této poslední mise, ale stejně tak už se těší na přechod na nové Super Hornety. US Navy se stále vyvíjí, a lidé musí držet krok s vývojem techniky.

Poslední záznam do bojové kroniky F-14 Tomcat byl zapsán 8. února 2006, kdy v 00:35 hodin velitel CVW-8 Capt. William G. Sizemore II zachytil hákem svého letounu AJ-204 z VF-213, lana na palubě USS Theodore Roosevelt. Zakončila se tak mise, při které naposledy letoun z VF-31 pilotovaný Lt. Bill Frank svrhl bomby na cíl. VF-31 a VF-213 tak zakončily 4 měsíce nasazení v Perském zálivu s celkem 1163 bojovými vzlety, 6876 nalétanými hodinami a 9500 librami (4309 kg) použité munice.


Velitel Carrier Air Wing 8 Captain Bill Sizemore provádí své 10.000 přistání s letounem F-14D Tomcat
U.S. Navy photo by Photographer's Mate 3rd Class Randall Damm


F-14D Tomcat jednotky VF-213 Black Lions přistává na palubě USS Theodore Roosevelt
U.S. Navy photo by Photographer's Mate 3rd Class Randall Damm

Po svém návratu do Virginie VF-213 vyměnila své Tomcaty za Super Hornety a stala se tak VFA-213. VF-31 měla trochu více času vychutnat si fakt, že je poslední jednotkou US Navy s letouny Tomcat, její přechod na F/A-18E začal až v září 2006, a jednotka dostala nové označení VFA-31. Po rozloučení s Tomcaty na konci září 2006 se počátek října 2006stal okamžikem, kdy onen známý hvizd motorů na příletu do NAS Oceana zůstal už jen vzpomínkou. Skončila se tak kariéra stroje, který znalo tolik lidí po celém světě nejen díky jednomu slavnému filmu z roku 1986.


F-14D trupového čísla 161159 z jednotky VF-213 Black Lions, který má na svém kontě poslední bojovou misi, na základně NAS Pensacola na Floridě
U.S. Navy photo by Mr. Gary Nichols


Stejný letoun při přistání
U.S. Navy photo by Mr. Gary Nichols

S Tomcaty v záři reflektorů na své poslední plavbě bychom málem zapomněli na skutečnost, že i VS-24 Scouts se na této plavbě loučila se svými letouny S-3B Vikings, které měly být nahrazeny v roce 2007. Od jejich prvního vzletu v roce 1974 byly Vikingy zejména určeny k boji proti ponorkám nepřítele, než tuto roli převzaly P-3 Orion a SH-60 Seahawk a Vikingy se tak přeměnily do role tankerů pro tankování letadel za letu. Tím ale výčet nekončí, Vikingy měly i možnost útoku na pozemní a námořní cíle díky raketám AGM-65 Maverick a AGM-84 Harpoon, stejně jako navádění raket AGM-84H SLAM/ER odpálených z jiných nosičů. Z dalších rolí bychom mohli jmenovat zaměřování cílů za horizontem, obojživelné operace, letecký průzkum, řízení, elektronický boj a search & rescue operace. S-3B je podobně jako Tomcaty nahrazován postupně Super Hornety, které umožnují většinu z těchto rolí. Vikingy by měly být definitivně vyřazeny do roku 2009. Jakmile letecké křídlo dostane jednu peruť Super Hornetů, bude počet Vikingů v ostatních perutích snížen z 8 na 6, a až dorazí druhá peruť Super Hornetů, budou Vikingy z křídla staženy uplně. Tak jak se blíží okamžik, kdy budou letecká křídla složena jen z letounů Super Hornet, blíží se i konec dalšího ze skvělých letounů, který bude jistě postrádán na leteckých palubách US Navy v budoucnosti.

Ještě jedna událost z této plavby stojí za zmínku, a to že VAQ-141 Shadowhawks se stala první perutí US Navy s letouny EA-6B Prowler, která zřídila svou pozemní základnu v Iráku. S odplutím USS Nimitz před příjezdem USS Theodore Roosevelt vyvstala nutnost zajistit leteckou podporu pozemním jednotkám, a tak 17. září, zatímco byl USS Theodore Roosevelt stále ještě ve Středozemním moři, odstartovaly dva Prowlery směrem k irácké základně Al Asad. Jejích primárním cílem bylo podporovat VMAQ-1 (Marine Electronic Attack Squadron). Po 37 bojových misích se 6. října tyto dva letouny a 62 členů personálu vrátily na palubu USS Theodore Roosevelt. Krátce nato bylo ale rozhodnuto vyslat tento oddíl znovu do Iráku, na předem neurčenou dobu.


EA-6B Prowler z jednotky VAQ-141 Shadowhawks na základně Al Asad
U.S. Navy photo by Photographer's Mate 3rd Class Randall Damm


F/A-18C Hornet z VFA-15 Valions na irácké základně Al Asad 24.11.2005
U.S. Marine Corps photo by Cpl. Micah Snead

Ke konci listopadu 5 z letounů F/A-18C jednotky CVW-8 navštívilo základnu Al Asad zatímco mateřská loď kotvila v přístavu Jebel Ali v Spojených Arabských Emirátech. Na 50 osob z VFA-15 a VFA-87 bylo vysláno do Iráku s cílem zajistit bojeschopnost těchto letounů po dobu pobytu letadlové lodi v přístavu.

S návratem USS Theodore Roosevelt se tedy skončila jedna éra, a ohlásila se nová. Nejnovější letadlová loď US Navy CVN-76 USS Ronald Reagan vyplula ze svého domovského přístavu v San Diegu 4. ledna 2006 na své první šestiměsíční nasazení, aby vystřídala USS Theodore Roosevelt a pokračovala v nasazení v rámci OIF. Ve svých hangárech veze CVW-14, skládající se ze šesti perutí, dvě s F/A-18E Super Hornety, dvě s F/A-18C Hornety, jednou perutí EA-6B Prowler a peruť E-2C Hawkeye.


USS Theodore Roosevelt proplouvá zpět Suezským kanálem na své poslední plavbě s F-14D Tomcat na palubě
U.S. Navy photo by Photographer's Mate Airman Apprentice Nathan Laird


Vyrovnané Tomcaty jednotky VF-213 Black Lions před posledním odletem na domovskou základnu NAS Oceana
U.S. Navy photo by Photographer's Mate Airman Javier Capella


Tomcaty postupně opouštějí USS Theodore Roosevelt na své cestě na základnu NAS Oceana
U.S. Navy photo by Photographer's Mate 3rd Class Chris Thamann


Trojice Tomcatů přelétá nad USS Theodore Roosevelt
U.S. Navy photo by Photographer's Mate Airman Apprentice Nathan Laird

Autor tímto děkuje všem z Public Affairs oddělení 5. flotily US Navy v Bahrainu a na palubě CVN-71 za jejich pomoc při tvorbě tohoto článku.

Autor: Scott Rathbone

Přeložil: Radek Havelka

Foto: www.navy.mil

Poznámka: Bylo velmi těžké vybrat jen několik fotografií do tohoto článku, celá galerie, kterou jsem k tomu připravil a ve které najdete mnoho dalších uchvatných snímků nejen tohoto krásného stroje, je k vidění zde : http://forum.valka.cz/galerie/thumbnails.php?album=667&page=2

Podobné články

Další články autora

Autor : Radek Havelka / Admin 🕔18.02.2008 📕28.737

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře