František Hanovec

Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔28.10.2006 📕20.290


František Hanovec
Patřil k nejzkušenějším slovenským stíhačům a prošel všemi konflikty samostatného slovenského letectva.

František Hanovec se narodil 10.3.1916 v Bánovej.

1.10.1934 nastoupit do letecké školy v Prostějově po jejím ukončení nastoupil k 13. letce Leteckého pluku 3 do Košic. V roce 1938 absolvoval stíhací výcvik u Leteckého pluku 4 a poté sloužil u Letky 45 v Piešťanech. Kde se při vyhlášení samostatnosti Slovenska zapojil v březnu do bojů s Maďarskem.

V průběhu maďarského útoku na Slovenský štát 23.-24.3.1939, operovala Letka 45 a Letka 49 z letiště u Spišské Nové Vsi na stíhačkách Avia B-534. Obě jednotky se potýkaly s nedostatkem létajícího personálu po odchodu českých příslušníků jednotek do Protektorátu. Velitel Letky 45 J. Svetlik disponoval šesti piloty (J. Pálencek, J. Hergott, F. Hanovec, M. Danihel, J. Zachar a V. Jaloviar). Velitel 49. letky Ján Prhácek měl čtyři piloty (C. Martiš, Š. Devan, M. Karas a M. Žiaran).

Podrobný průběh slovensko-maďarských vzdušných bojů a bojová činnost Františka Hanovce jsou popsány v samostatném článku.

V průběhu německého útoku na Polsko, nárokoval společné vítězství s ostatními členy svého roje, M. Žiaranem a V. Jaloviarem, když společně sestřelili polský průzkumný Lubin R-XIIID nedaleko Ostrovan u Ňaršan v 12:18 dne 6.9.1939. Polské letadlo patřilo k 56. letce a letělo misi řízení dělostřelecké palby. Pilot E. Porada vyskočil padákem a padl do zajetí zatímco pozorovatel M.Piasecki padl.

Při invazi do SSSR se zůčastnil bojů v na B-534 v řadách 12. stíhací letky. 3.10.1941 byl omylem sestřelen protiletadlovým dělostřelectvem slovenských pozemních jednotek. V dubnu 1942 byl přeložen k 11. letce se kterou se Hanovec podruhé vrátil na frontu a zůstal až do 14.10.1942.

Po výcviku na německých Bf 109 na jaře 1943 se vrátil potřetí na východní frontu jako člen 13. letky, která byla podřízena JG 52 Grünherz v rámci tzv. II. garnitury. Zde 22.7.1943 sestřelil v 11:45 severně od Krymské P-39 Airacobru. 30.7. 13./JG 52 stíhala bombardéry Boston, doprovázené Airacobrami jihozápadně od Primorsko-Achtarske. Hanovec sestřelil jeden bombardér v 9:58, zatímco J. Puškár sestřelil dvě doprovodné stíhačky. 26.9. v 13:35 sestřelil Hanovec Jak-1 nad Černým mořem jihozápadně od Anapy. 7. 10. v 7:55 pokořil Il-2 nad Azovským mořem se severozápadně od Acujeva. A konečně 27. 10. v 11:50 sestřelil jižně od Kerče stíhačku La-5.

Po návratu z fronty skoužil v Pohotovostní letce. 1. srpna, po zničení Pohotovostní letky v boji s američany, byl vyslán s posledními zbylými čtyřmiBf 109 G-6 do Prešova k 12. letce, odkud přeletěn 31.8.1944 frontu do SSSR a přistál u Lvova.

Po vypuknutí Slovenského národního povstání sloužil v Kombinované letce (přelet 5.9.44 na Bf 109 ze sovětského týlu na letisko Tri Duby). V průběhu října nárokoval sestřelení bombardéru Ju 88 (18.10.44), ale tento sestřel nebyl potvrzen. Celkem za SNP provedl 30 bojových letů. V listopadu 1944 byl zajat a zůstal v zajetí až do konce války (Dulag Luft, Dulag Luft West, a Stalag IVC v Teplicích/Šanově). V době českého povstání byl velitelm strážní čety.

Od 10.5.1945 se stal opět příslušníkem čs. letectva v hodnosti štábní rotmistr a o sedm dní později vstoupil do KSČ. 22.5.1945 nastoupil k Leteckému pluku 2, 28.10.1946 povýšen na praporčíka letectva. 1.10.1946 byl přeložen k bezpečnostnímu letectvu, kde zpočátku vykonával funkci zástupce Letecké hlídky SNB ve Vajnorech u Bratislavy. V jejím rámci se zúčastnil bojů proti banderovcům. Úkolem byla lokalizace tábořících banderovců a letecké útoky na ně ve spolupráci s pozemními jednotkami. 1.10.1948 povýšen na poručíka letectva. V rámci spolupráce s SNB a StB v katolické akci donutil k přistání dopravní letadlo Dakota v Bratislavě, které startovalo v Trenčína a jehož cestující chtěli osádku donutil k pletu do amerického pásma v Rakousku.

Po zrušení bezpečnostního letectva byl jako kapitán zařazen u Leteckého pluku 3 v Brně jako instruktor techniky pilotáže.

31.12.1958 v hodnosti majora odešel do zálohy v rámci velkého propouštění bývalých příslušníků slovenské armády, kteří se za války zčastnili bojů proti SSSR. Po odchodě z armády působil na letišti Svazarmu Žilina-Hričov jako jeho náčelník a poté jako referent kádrové a personální práce v podniku TEST ÚV Svazarmu v Žilině až do odchodu do důchodu v roce 1985.

Roku 1996 obdržel plukovník Hanovec čestné občanství města Žilina. Zemřel 14.4.2001 tamtéž.

Vyznamenání:

Pamätná medaila Za obranu Slovenska (1939)

Vyznamenanie Za hrdinstvo 3. st. (1939)

Vyznamenanie Za hrdinstvo 2. st. (15.10.1939)

Vojenný víťazný kríž 6. tr.

Eiserner Kreuz II. Klasse (15.11.1939)

Frontflugspange in Gold (1943)

Virtutea aeronautica - la croix d´or (25.4.1944)

Československý válečný kříž 1939

Českoslovesnká medaile Za chrabrost

Řád Slovenského národního povstání II. tř.

Vzdušná vítězství:

Č. Datum Čas Počet Typ Výsledek Stíhačka Výrobní číslo. Oblast Jednotka
1939
  24/03/39 odpoledne 1 CR.32 (a) Nepotvrzený sestřel Avia B-534   Hranice s Maďarskem 45. letka
  06/09/39 12:18 1/3 R-XIII (b) Sestřel ve spolupráci Avia B-534   Nedaleko Prešova 45. letka
1943
1 22/07/43 11:45 1 P-39 Samostatný sestřel Bf109G-4   S Krymska 13./JG52
2 30/07/43 09:58 1 Boston Samostatný sestřel Bf109G-4   JZ Primorsko-Achtarske 13./JG 52
3 26/09/43 13:35 1 Yak-1 Samostatný sestřel Bf109G-4   JZ Anapa, Černé moře 13./JG 52
4 07/10/43 07:55 1 Il-2 Samostatný sestřel Bf109G-4   Azovské moře 13./JG 52
5 27/10/43 11:50 1 La-5 Samostatný sestřel Bf109G-4   J Kerče 13./JG 52
1944
  18/10/44   1 Ju88 Nepotrvzený sestřel Bf109G-6 Werk. Nr. 161742 ‘White 7’  Slovensko Kombinovaná letka

(a) nárokován v boji proti 1/1. vadászszázad.
(b) Polský průzkumný letoun R-XIII ze 56. letky byl sestřelen. Pilot E. Porada padl do zajetí, pozorovatel M. Piasecki padl.

Překlad z: http://surfcity.kund.dalnet.se/slovakia_hanovec.htm doplněno z knihy J.Rajlicha Za boha a národ (stíhací esa slovenských Vzdušných zbraní ve 2. světové válce)
Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔28.10.2006 📕20.290

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře