Josef Mohr

Autor : Joey Pytlák Říha / Pytlák 🕔25.09.2006 📕8.700

Smrt pod ledovou peřinou

V noci z 28. na 29.12.41 provedla 311. (československá) bombardovací peruť jeden další ze svých mnoha úspěšných náletů na území obsazené nepřítelem. Tentokrát dopadl smrtící náklad na německý přístav Wilhelmshaven. Velitelem jednoho z útočících wellingtonů byl Alois Šiška. Jeho stroj byl nad cílem zasažen protiletadlovou palbou.  Asi 20minut po bombardování začal hořet levý motor, oheň se však podařilo uhasit. Posádka pokračovala v letu jen na jedem motor, radiotelegrafista navázal spojení s Anglií na nouzové vlně. Zakrátko se u nefunkčního motoru utrhla vrtule a zasekla se do trupu v místě telegrafistova stanoviště. Hydraulický systém byl poničen, letadlo se stalo neovladatelným...

Pilotovi se s vypětím všech sil podařilo nouzově přistát na hladinu Severního moře. Při nouzovém přistání zahynul zadní střelec Rudolf Skalický. Zbytku posádky se podařilo dostat se do záchranného člunu. Musela však čelit krutým podmínkám ledového Severního moře. Navigátor letounu, Josef Mohr, ztratil při nouzovém přistání boty a kuklu. Přesto však ostatním druhům v dinghy dodával kuráž a živil tak naději na záchranu. Vydržel to celých neuvěřitelných pět nocí. Poté však, 2. ledna 1942 těsně po půlnoci, zemřel druhý pilot Tománek. I Josefu Mohrovi již došly i poslední zbytky sil. Zemřel naprosto vysílen nedlouho poté, ve dvě hodiny ráno. Pilot Šiška, telegrafista Ščerba a střelec Svoboda měli více štěstí. Moře je kolem 15. hodiny, po šesti krutých dnech v mokru a mrazu, vyvrhlo na holandské pobřeží...


npor. Josef Mohr

Josef Mohr se narodil 5. října 1912 ve Velkých Hamrech. Po maturitě nastoupil na dva roky do školy leteckého dorostu, po jejímž absolvování byl vyřazen v hodnosti poručíka jako letecký pozorovatel. I on patřil do zdravého jádra našeho předválečného letectva. Proto se jako mnozí ostatní nemohl smířit s násilnou okupací Československa Německem...

Proto odešel ilegálně do Polska. Zde však narazil na neochotu Poláků,  v červenci 1939 proto odjel s transportem do Francie a vstoupil do Cizinecké legie. Z tohoto svazku jej vysvobodil až začátek války. Byl přemístěn do Tours a zařazen do pozorovatelského a střeleckého výcviku. Do bojů ve Francii však už nestačil zasáhnout. Byl evakuován do Casablanky, ze které poté odplul 28. 6. 1940 lodí „Gibt-el-Dersa“ do Gibraltaru. Zde byla loď zařazena do velkého konvoje, směřujícího k anglickým břehům.

5. 7. 1940 odplul, již na palubě lodi „Cidonia“, do Anglie. Na její břeh vstoupil 16. července 1940. Vstoupil do RAF v hodnosti Pilot Officer, od 16. srpna do 6. září se v Bassingbourne cvičil na funkci navigátora bombardéru. V květnu 1941 byl z výcviku vyřazen a určen do posádky Sgt. Adolfa Musálka jako navigátor...

Jako operačně aktivní příslušník 311. (československé) bombardovací peruti RAF se v roce 1941 poručík Mohr zúčastnil počáteční fáze bombardovací ofenzívy. V této době bylo ještě noční bombardovaní průkopnickou činností. Velmi složitá byla zejména navigace, často se stávalo, že posádka hlásila, že cíl úspěšně  bombardovala, ale pravda byla taková, že bombardovala "cíl" o desítky mil vzdálený. To však nebyla pravda u československé bombardovací peruti. Její posádky patřily k tomu nejlepšímu, co mělo Velitelství bombardovacího letectva k dispozici. Piloti nalétávali v prudké a husté protiletadlové palbě na cíl čtyřikrát i pětkrát, jen aby zásah byl co nejpřesnější. Zejména navigátoři patřili mezi skutečnou elitu britského Královského letectva. Do této skupiny patřil i P/O Josef Mohr. Zúčastnil se 35 bojových akcí v trvání bezmála 200 operačních hodin. Pro ilustraci jich zde několik uvedu:

V noci z 3. na 4. 7. nálet na Kruppovy závody v Essenu...

V noci z 5. na 6. 7. nálet na Münster...

V noci z 12. na 13. 8. nálet na Hannover - při příletu na vlastní letiště byl letoun napaden německým stíhačem. Pilot Sgt. Šiška odvážným manévrem unikl a nouzově přistál...

V noci z 19. na 20. 8. úspěšně bombardoval Kiel, avšak nad vlastním letištěm je opět napadl německý stíhač. Hned po přistání dal Sgt. Šiška rozkaz k opuštění letadla.

Posádka vyskákala a zalehla na zem, v příštím okamžiku dopadla v jejich blízkosti série bomb dva z osádky byli zasypáni a popáleni vybuchlými pumami.

V noci z 7. na 8. 9. nálet na Berlín - střepina protiletadlové palby posádce prorazila kyslíkové potrubí přímo u lahví. P/O Mohr tuto závadu nahlásil těsně před tím než, celá posádka vlivem nedostatku kyslíku ztratila vědomí. P/O Mohr vlastně posádku zachránil, díky jeho zjištění mohl Sgt. Šiška uvést do chodu automatického pilota s mírným klesáním. Probudili se  až po třech hodinách v protiletadlové palbě nad Holandskem. Tři dny po letu letci ještě vykašlávaly krev, potom ale stejně letěli na další operaci!!!

V noci z 12. na 13. 9. nálet na Frankfurt nad Mohanem

V noci z 15. na 16. 9. nálet na Hamburk - akci překazil noční stíhač nad Oldenburgem. Posádka odhodila pumy a horko těžko stíhače setřásla.

V noci z 26. na 27. 9. nálet na italský Janov - celá posádka prokázala skvělou souhru. Kvůli elektrické bouři byl nálet na Janov odvolán. Čs. posádka však relaci nezachytila a neohroženě si razila cestu dál. Po přistání s posledními kapkami paliva, se dozvěděla, že té noci byla jedinou posádkou RAF nad nepřátelským územím!!!

V noci z 28. na 29. 9. opět nálet na Janov - nálet trval 10 hodin 30 minut a byl to vůbec nejdelší let příslušníků 311. perutě na Wellingtonu u Bomber Command.

V noci z 12. na 13. 10. nálet na Norimberk

V noci z 14. na 15. 10. nálet na Norimberk

Pak se zase opakují nálety na  Kiel, Hamburk, Berlím atd. A poté přichází onen osudný 12. prosinec 1942...

Autor : Joey Pytlák Říha / Pytlák 🕔25.09.2006 📕8.700

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře