Boleslaw Michal TURZANSKI

Autor : Michal Rak 🕔22.03.2006 📕9.599

Narodil se 15. února 1913 v polském městě Kolomyja. Před válkou prodělal pilotní výcvik a po obsazení své země Německem uprchl v září 1939 do Francie. Zde se přeškolil na francouzskou techniku a na stíhačkách Bloch MB-152 zasáhl v řadách GC II/1 do bitvy o Francii. S porážkou země galského kohouta v červnu 1940 následoval další útěk tentokrát do Velké Británie. Prodělal další přeškolení a od 4. září sloužil u 306. perutě a to až do 10. února 1941, kdy přešel k sesterské peruti č. 315. U obou jednotek létal na Hurricanech. V červnu, tedy v době, kdy se začala třistapatnáctka přezbrojovat na Spitfiry, se opět stěhoval, tentokrát k 605. peruti. Po čtrnácti dnech se však přesunul k slavné 303. peruti a po pouhém týdnu k jediné polské noční stíhací jednotce v RAF, k 307. peruti na letišti v Exeteru.

Peruť č. 307 vznikla v září 1940 na letišti Kirton-in-Lindsey a do výzbroje dostala věžové stíhačky Boulton-Paul Defiant Mk.I, které se moc neosvědčily ve dne, ale v noci odvedly kus dobré práce. První ztrátu utrpěla jednotka 23. prosince 1940, kdy ztratila jeden letoun i s osádkou, první jisté vítězství pak získal Sgt. K. Jankowiak v noci na 12. dubna 1941, když nad Lydlinchem v Dorsetu sestřelil jeden He 111. Když k jednotce nastoupil Turzanski, měla jednotka ve výzbroji i několik výkonnějších Defiantů Mk.II a dohromady jen dva jisté sestřely. V srpnu se pak jednotka přezbrojila na radarem vybavené Beaufightery Mk.IIF. Na nových letounech se rychle dostavil úspěch a byl to právě Turzanski, kdo získal první potvrzená vítězství.

Již 28. října narazil během hlídky na jeden He 111, který mu ovšem zmizel ve tmě dříve, než mohl zahájit palbu. Mnohem většího úspěchu dosáhl v noci z 1. na 2. listopad, kdy sestřelil dva bombardovací Do 217. Prvního dostal severně od Watchetu, druhý pravděpodobně Do 217E-2 (W.Nr. 1123, U5+EM) od 4./KG2 se zřítil do moře u Sidemouthu. Během této noci nahlásili stíhači RAF celkem 5-0-2 vítězství a své první vítězství tehdy získal i Australan Mervyn C. Shipard. Další vítězství získal Turzanski v noci 28. listopadu, kdy sestřelil jeden bombardér neznámého typu.

V květnu 1942 se peruť přezbrojila na Beaufightery Mk.VIF a Turzanski byl mezitím povýšen na Fl/Sgt. Své poslední vítězství získal v noci 28. června 1942, když nad mořem sestřelil další Do 217. U všech jeho úspěchů byl radarový operátor Henryk Ostrowski. Koncem roku 1942 ukončil Turzanski svůj operační turnus a stihl si tak ještě zalétat na nových Mosquitech Mk.II, na které se peruť přezbrojila v prosinci. Prvního ledna 1943 byl povýšen na důstojníka a navštěvoval důstojnickou školu v Cosfordu a to až do 21. srpna 1943, kdy se vrátil k 307. peruti. Ta již byla na letišti Drem ve Skotsku a létala na nových Mosquitech Mk.XII. Turzanski však byl u jednotky jen do 14. října 1943, kdy byl poslán k 5.PDC (Personnel Despatch Centre) a již operačně nelétal. Za své úspěchy byl mimo jiné vyznamenán Polským válečným křížem se dvěmi sponami, řádem Virtuti Militari (5. třídy) a 5. dubna 1944 vysoce ceněným britským DFC.

Jeho 307. peruť skončila válku vyzbrojená Mosquity Mk.XXX a její letci získali celkem 29 ¾ jistých vítězství.

Mezi další úspěšné polské noční stíhače patří Antoni Alexanrowicz (219. sq.) se 3-0-0, Wladyslaw Illaszewicz (307. sq.) 2-1-1, Maksymilian Lewandowski (307. sq.) 2-0-3 či Gerard Ranoszek (307. sq.) s 3-0-1 vítězstvími.

Datum Peruť Letoun Místo Soupeř Útvar
1941
1./2.11. 307. Beaufighter Mk.IIF R2379 S Watchet Do 217
307. Beaufighter Mk.IIF R2379 JV Sidemouth Do 217E 4./KG2
28.11. 307. Beaufighter Mk.IIF R2379 4m J Sidemouth neznámý
1942
28.6. 307. Beaufighter Mk.VIF X7952 nad mořem Do 217

Celkem: 4-0-0 vítězství

Prameny:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street , London, 1994
Shores C.:Those other Eagles, Grub Street , London, 2004
Thomas A.: Beaufighter Aces of WW2, Osprey, Oxford 2005
Foreman J.: Fighter Comand war diaries, part 2, Air Research Publication, Walton-on-Thames, 1998
Autor : Michal Rak 🕔22.03.2006 📕9.599

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře