René Gaston Octave Mouchotte

Autor: Michal Rak 🕔︎︎ 👁︎ 30.964

Narodil se 21. srpna 1914 v Saint Mande ve Francii. V roce 1934 byl přijat do Armeé de ľAir a stal se letcem. Po skončení své vojenské služby se stal civilním pilotem a tomuto řemeslu se věnoval až do osudného 3. září 1939. Toho dne vypověděla Francie válku Německu a Mouchotte dostal povolávací rozkaz. Nestal se však bojovým letcem, ale instruktorem nových pilotních žáků v severní Africe. V červnu 1940 se však nesmířil s francouzskou kapitulací a posledního dne měsíce ulétl, společně s pěti obdobně smýšlejícími Francouzi, v dopravním letounu Caudron Goeland do britského Gibraltaru. Odtud se lodí dostal do Velké Británie, kde se připojil ke vznikajícímu odbojovému hnutí Svobodná Francie. V červenci 1940 byl poslán k 1 School of Army Co-operation v Old Sarum. Dne 19. srpna se hlásil u 6. OTU, kde prodělal přeškolení na Hurricany a 11. září byl poslán k 245. peruti, kde začala jeho bojová kariéra.


René Gaston Octave Mouchotte
www.ordredelaliberation.fr

Reklama

U své první jednotky se však moc dlouho neohřál a již po týdnu je poslán k 615. peruti. Zároveň je povýšen do francouzské hodnosti Adjudant (rotmistr). V té době byla peruť na odpočinku ve Skotsku, ale již v říjnu se vrátila na jih Anglie a zapojila se do vrcholící Bitvy o Británii, v jejímž průběhu získali piloti perutě celkem 36 ½ jistého vítězství. V prosinci 1940 našla peruť útočiště na letišti Kenley, kde také v únoru 1941 vyměnila své Hurricany Mk.I za nové Mk.II. V té době byl Mouchotte povýšen do nejnižší důstojnické hodnosti a 2. července byl vyznamenán Croix de Guerre. Na konci července ocenili jeho bojové zásluhy i Britové, když se stal velitelem letky u své perutě. (v té době byl velitelem perutě Denys E. Gillam) Zde také získal své první vítězství, když se 26. srpna 1941 podílel na sestřelení průzkumného Ju 88 D-2 (W.Nr. 0396, 4U+HH) od 1.(F)/123. Pozici velitele letky u 615. perutě zastával až do 10. listopadu, kdy byl poslán jako zastupující velitel letky k první francouzské letecké jednotce v Británii, k 340. stíhací peruti (GC IV/2 „Ile de France).

Ta právě vznikla na letišti Turnhouse z francouzských pilotů působících v Británii a první výzbrojí se staly starší Spitfiry Mk.II. V prosinci se peruť přesunula na letiště Drem a následně v lednu 1942 na letiště Ayr. Zde také obdržela bojeschopnější Spitfiry Mk.VB, se kterými se v dubnu přesunula na jih na letiště Redhill a poté se z různých letišť v jihovýchodní Anglii, jeden část působila např. ve svazku křídla v Biggin Hillu, zapojila do útočných operací nad kontinentem. Účastnila se i krytí výsadku u Dieppe 19. 8. 1942, během kterého její piloti dosáhli 3-0-2 vítězství, ale přišla o dva letouny a jednoho pilota. V říjnu 1942 byla peruť přezbrojena na Spitfiry Mk.IXB, toho se ale Mouchotte nedočkal, protože se v září 1942 stal velitelem 65. perutě, kde se také sedmého dověděl o udělení ceněného DFC. Jeho nová jednotka se v té době věnovala hlavně hlídkové činnosti a koncem roku 1942 se připravovala na službu v zámoří, kdy trénovala ve Skotsku přistání na letadlové lodi. Z přesunu nakonec sešlo a v březnu 1943 je poslána na jih Spojeného království, kde se zapojuje do operací nad kontinentem. V té době s ní však už Mouchotte nebyl, protože se v lednu 1943 stal velitelem druhé francouzské jednotky v Británii – 341. perutě (GC III/2 „Alsace).

Tato jednotka taktéž vznikla na letišti Turnhouse, a to z pilotů bývalé GC 1, která bojovala v severní Africe, nejprve jako součást 73. a 274. perutě a později jako samostatná jednotka, a to až do konce září 1942. Peruť nejprve vyzbrojili Spitfiry Mk.VB a již v březnu 1943 se zapojila do bojů v sestavě elitního bigginhillského křídla, kterému velel slavný W/Cdr A. Deere, a které tvořila společně s 485. a 611. perutí. Zde také dostala do výzbroje nové Spitfiry Mk.IX. První vítězství jednotky zaznamenal 14. května 1943 velitel letky Cap. Pierre Montet („nom de guerre“ Christian Martell), pro kterého to byl první ze sedmi potvrzených sestřelů.

Mouchotte byl úspěšný hned následující den, kdy jižně od Caen sestřelil jednu stodevadesátku. Toto vítězství se nakonec stalo jubilejním, protože ve stejnou dobu ohlásil sestřel velitel 611. perutě S/Ldr Jack Charles (15+1-6+1-5 vítězství) a tyto dva úspěchy se staly 1000. a 1001. jistým sestřelem nárokovaným letci z Biggin Hillu od začátku války. A protože nešlo rozsoudit, kdo se stal tisícím vítězem, byl tento úspěch přiznán oběma. Zároveň se Mouchotte dozvěděl, že mu byl 8. května udělen Croix de la Libération. V té době také u 341. perutě začal svou bojovou kariéru další z vynikajících francouzských stíhačů, a pravděpodobně i ten nejznámější, Pierre H. Clostermann, autor slavné knihy Veliký cirkus. Ten svá dvě první potvrzená vítězství získal 27. července, když sestřelil dvojci Fw 190 a úspěšný byl i o měsíc později 27. srpna 1943 v akci, která se stala osudná jeho veliteli.

Toho dne pozdě odpoledne vedl Mouchotte ve Spitfiru Mk.IX (NL-L) MH417 čtyřiadvacet letounů své a 485. perutě na doprovod amerických B-17, které bombardovaly cíl jihozápadně od St.Omer (Ramrod 8). Jako jeho číslo letěl mladý Clostermann. Již nad pobřežím se na Spitfiry z Biggin Hillu vrhly stodevadesátky od JG 26 a nastal souboj, ve kterém si křídlo nárokovalo tři vítězství, jedno z nich Clostermann. Po návrat však postrádali dva své kolegy, Sgt. P. Magrota a hlavně S/Ldr (Cdt.) Mouchotta. Spitfiry z Biggin Hillu se pravděpodobně utkaly se stíhači od II./JG 26, která přišla o jednoho pilota. Příslušníci 6./JG 26 Fw. Wilhelm Mayer a Lt. Waldemar Radener (velitel letky a pravděpodobný přemožitel Mouchotta) sice ohlásili každý po jednom sestřelu Spitfiru, pro absenci svědků jim však nebyla vítězství uznána.


Mouchotte v kabině Spitfiru 341. perutě
sqdr341.free.fr

Tělo statečného francouzského pilota vydalo moře až 3. září nedaleko belgického Middelkerke, kde byl také Mouchotte pochován. Jeho bojové zásluhy byly posmrtně 20. října 1943 oceněny udělením řádu Legion ďHonneur. Po válce, 3. listopadu 1949, nechala rodina jeho tělo exhumovat a přemístit do rodinné hrobky v Paříži.

Datum Peruť Typ Protivník Místo
1941
26.8. 615. Hurricane Mk.II ½ Ju 88 D-2 40 mil S Pembroke Dock
1943
15.5. 341. Spitfire Mk.IX Fw 190 10 mil J Caen
17.5. 341. Spitfire Mk.IX Bf 109 10 mil S Caen
19.8. 341. Spitfire Mk.IX Fw 190 pr. Amiens
22.8 341. Spitfire Mk.IX Bf 109 pš. Douai

Celkem: 2+1-1-1 vítězství

Prameny:
Shores, C.: Those Other Eagles, Grub Street, London 2004
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street , London, 1994
Caldwell D.: Válečný deník JG 26,1943-44, Silverbird, Plzeň, 2001
Polák T.: F/Lt Pierre H. Clostermann, PKR č.35 s.44-47, 1995
Franks N.: RAF Fighter Comand Losses of the Second World War, volume 2, Midland Publishing, Leicester, 1998
 

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více