Panavia Tornado a jeho verze

Autor : Tomáš Berka / Snake 🕔14.06.2003 📕12.488

Seriál

  1. Panavia Tornado a jeho verze
  2. Panavia Tornado a jeho verze

Podobné články

Další články autora

Základní popis letounu Tornado

Samonosný hornoplošník celokové konstrukce s proměnnou geometrií křídla. Křídlo má měnitelný šíp o 43 stupňů (68 až 25 stupňů). Je to víceúčelové letadlo kategorie STOL, s řešením zvyšujícím vztlak, motory s automaticky řízenými vstupními otvory a výtokovými obraceči tahu.

Pohom zajišťují dvas trojhřídelové dvouproudové motory Turbo-Union RB199-34R Mk.101, Mk.103, Mk.104, případně další novější verze těchto motorů.Motory Mk.101 dávají každý statický tah 37.7 kN a až 66.01 kN s přídavným spalováním (afterburner), verze Mk.103 pak statický tah 38.48 kN a až 71.5 kN s přídavným spalováním, varianta Mk.104 má statický tah 47.19 kN, přídavné spalování dává až 82.80 kN.

Existuje několik verzí letounu, které jsou schopné zejména přesných (bodových) útoků na pozemní cíle při hloubkovém letu velmi nízko (20-50 metrů nad terénem) a velkou (i nadzvukovou) rychlostí. Další verze jsou přepadový stíhač, námořní útočné letadlo a průzkumný letoun.

Tornado je vybaveno velmi moderní elektronikou (radar pro kopírování terénu, systém řízení fly-by-wire) a je průběžně modernizováno. Jeho posádku tvoří pilot a operátor zbraňových systémů, každý na vystřelovacím sedadle Martin-Baker Mk 10A, schopné zachránit posádku v nulové výšce a rychlosti.

Hlavní výzbroj tvoří 2 kanony ráže 27mm firmy Mauser se 180 náboji na hlaveň a dále až 9000 kg podvěsné výzbroje na sedmi závěsnících (3 závěsy pod trupem a 4 otočné závěsné body pod křídlem) - řízené střely proti letadlům, protizemní a protilodní i protiradarové, pumy (naváděné i nenaváděné), kazetové (cluster) pumy, podvěsy pro průzkum či elektronický boj, neřízené jaderné pumy (ráže 500 kilotun) a napalmové pumy.

Letoun může nést až dvě 2 250 litrové podvěsné nádrže spolu se dvěma 1 500 litrovými (5 988 kg paliva) nebo čtyři 1 500 litrové nádrže.

Celková cena letounu je zhruba 850 mil. britských liber.

Tab. 1.: Stručný výčet verzí letounu Panavia Tornado

Verze Popis verze
MRCA Původní označení, znamenájící víceúčelový bojový letoun (Multi-Role Combat Aircraft).
Prototypy Tornada Celkem 9 kusů, různé verze.
Předsériové stroje Tornado Celkem 6 letadel různých verzí.
Tornado IDS Obecné označení útočné nebo bombardovací verze (Interdictor-Strike Version/Variant)
Tornado ADV Obecné označení stíhací verze (Air Defence Version/Variant)
Tornado GR.Mk.1 Standartní útopčná verze RAF. Pod přídí je umístěn laserový dálkoměř.
Tornado GR.Mk.1(T) Stejná jako GR.Mk.1, ale v obou kokpitech je kompletní vybavení pro pilotáž. Používaná pro výcvik.
Tornado GR.Mk.1A Průzkumná verze vycházející z Tornado GR.Mk.1. Používá infra-červený systém Vinten 4000 umístěný pod přídí.
Tornado GR.Mk.1B Protilodní verze vycházející z GR.Mk.1. Může odpalovat střely Sea Eagle a doplňovat palivo dalším letounům.
Tornado GR.Mk.4 Zdokonalená verze GR.Mk.1, zdokonalení provedeno uprostřed doby služby letounu (Mid-Life Update). Zlepšená avionika a systémy.
Tornado GR.Mk.4A Zdokonalená verze GR.Mk.1A, zdokonalení provedeno uprostřed doby služby letounu (Mid-Life Update).
Tornado GR.Mk.4B Zdokonalená verze GR.Mk.1B, zdokonalení provedeno uprostřed doby služby letounu (Mid-Life Update).
Tornado IDS Německá útočná verze. Má odlišné závěsníky zbraní.
Tornado IDS Italy Italská útočná verze. Velmi podobná německé.
Tornado IDS Saudi Exportní verze IDS pro Královské Saudské letectvo. Velmi podobná verzi GR.Mk.1.
Tornado ECR Verze vycházející z IDS pro průzkum a elektronický boj. Používá motory RB199 Mk.105. (ECR - Electronic Combat and Reconnaissance)
Tornado Recce Speciální průzkumná verze pro německou Luftwaffe vycházející z IDS. Je vybavena dvěma kamerami Zeiss KS 153A, infra-červeným snímačem Honeywell, digitálním záznamovým zařízením a novou elektronikou. (Recce - Reconnaissance)

Tab. 2.: Důležitá data projektu Tornado

Datum Událost
1968 Zahájeny první studie na MRCA Multi-Role Combat Aircraft
26.březen 1969 Vytvořeno konsorcium Panavia
1.červen 1969 Vytvořeno konsorcium Turbo Union Ltd, jeho úkolem bylo vyvinout, vyprojektovat a vyrobit motory
14.srpen 1974 První let prvního prototypu MRCA (P01) v Německu
30.říjen 1974 První let britského prototypu (P02 XX946)
5.prosinec 1975 První let italského prototypu (P05)
5.únor 1977 První let prvního z předsériových strojů (P11)
10.červenec 1979 První let sériového GR.Mk.1 (ZA319)
Červenec 1980 Troj-národní výcviková jednotka (Tri-National Tornado Training Establishment - TTTE) ustavena na základně RAF Cottesmore
Srpen 1981 První Tornada dodána jednotce RAF, převzata jednotkou TWCU (Tactical Weapons Conversion Unit) v Honitonu
6.leden 1982 9.squadrona (peruť) RAF převzala první letouny
1983 První dodávky italských letadel
1986 První dodávky saudských letadel
18.srpen 1988 První let prototypu přestavěného na verzi ECR
21.květen 1990 První Tornada ECR dodána Luftwaffe
Únor 1991 První nasazení Tornada v boji, válka v Perském zálivu
29.květen 1993 První let verze GR.Mk.4 (letoun P15)
1993 Dodávky posledních vyrobených Tornad (verze F.Mk.3)
31.říjen 1997 Dodání prvních zlepšených Tornád GR.Mk.4 pro RAF

Tab. 3.: Parametry a výkony letounu Tornado

Parametr (jednotka) Hodnota
Rozměry
Rozpětí s minimálním šípem (68 stupňů) (m) 13.91
Rozpětí s maximálním šípem (25 stupňů) (m) 8.60
Délka (m) 16.72
Délka verze ADV (m) 18.07
Výška (m) 5.70
Plocha křídel s minimálním šípem (68 stupňů) (metry čtvereční) 26.60
Rozpětí ocasních ploch (m) 6.80
Rozchod kol (m) 3.10
Rozvor kol (m) 6.20
Výkony
Maximální rychlost v 11 000 metrech (36 000 stop) Mach=2.2, 2 336km/h (1 452mph)
Maximální rychlost s deaktivovaným přestavováním vstupních otvorů (platí pro letouny RAF) M=1.3
Limitovaná Indikovaná rychlost (Indicated Air Speed - IAS) 1482 km/h (800 knots, 921 mph)
Maximální rychlost s nákladem Mach 0.92 (1110 km/h)
Rychlost verze F.Mk.3 ve výšce M=2.2 (2340 km/h)
Rychlost verze F.Mk.3 u země bez výzbroje M=1.2 (1430 km/h)
Rychlost verze F.Mk.3 u země s výzbrojí M=0.9 (1072 km/h)
Čas vystoupání do výšky 9150 metrů (30 000 stop) od odbrždění méně než 2 minuty
Maximální dolet po čáře (ferry range) s podvěsnými nádržemi (km) 3 900 (2 100 námořních mil, 2 420 mil)
Dolet verze ADV při nadzvukové rychlosti (km) 555 (300 námořních mil)
Dolet verze ADV při podzvukové rychlosti (km) 1 850 (1 000 námořních mil)
Vytrvalost verze ADV při hlídkování (Combat Air Patrol - CAP) 555-740 km od základny 2 hodiny
Akční rádius s těžkým nákladem, přílet a odlet ve výšce, akce blízko země (hi-lo-hi) (km) 1 390 (750 námořních mil, 863 mil)
Dostup (m) 15 240 (50 000 stop)
Dostup verze ADV (m) ?? (70 000 stop)
Délka vzletu s těžkým nákladem (m) 900 (2 953 stop)
Délka přistání při maximální přistávací hmotnosti (m) 370 (1 214 stop)
Maximální povolené přetížení (g) +7.5
Hmotnosti
Prázdná hmotnost verze IDS (kg) 13 890 (30 620 liber)
Prázdná hmotnost verze ADV (kg) 14 500 (31 970 liber)
Normální vzletová hmotnost (kg) 20 411 (45 000 liber)
Operační prázdná hmotnost (kg) 14 091 (31 065 liber)
Maximální vzletová hmotnost verze IDS (kg) 27 951 (61 620 liber)
Maximální vzletová hmotnost verze ADV (kg) 27 985 (61 700 liber)
Maximální zásoba paliva (kg) 4 660
Maximální zásoba paliva letounů RAF a Saudské Arábie (kg) 5 100
Externí palivo maximálně (ve dvou 2 250 litrových a dvou 1 500 litrových nádržích) (kg) 5 988 (13 200 liber)

Tab. 4.: Elektronika Tornada

Elektronika Tornada
Marconi/Ferranti AI-24 Foxhunter pulzní dopplerovský radar FMICW I-band s vlnovou délkou 3 cm
Radar pro mapování GMR (Ground Mapping Radar)
Radar pro sledování terénu TFR (Terrain Following Radar)
Počítač pro zaměřování zbraní Smiths/Teldix/OMI 6/50 Series
Ferranti FIN1010 inerciální navigační systém
Digitální navigační systém INS (Instrumental Navigation System) s Doppler & Kalman filtrováním
Navigační a naváděcí systém Marconi AD2770 Tacan
TED (Threat Evaluation Display - Displej zobrazující ohrožení) pro operátora
GEC-Plessey PTR 1721 (Velká Británie a Itálie)
Rohde & Schwarz UHF/VHF transceiver (Německo)
Telefunken SystemTechnik UHF/ADF (Velká Británie a Německo)
SIT emergency UHF with Rohde & Schwarz switch
BAe HF/SSB aerial tuning unit
Rohde & Schwarz HF/SSB radio (Velká Británie a Německo)
Montedel HF/SSB radio (Itálie)
Ultra communications control system
GEC-Marconi central suppression unit (CSU)
Leigh voice recorder
Chelton UHF communications and landing system aerials
Siemens IFF transponder (Německo)
Cossor SSR-3100 IFF transponder (Velká Británie a Saudská Arábie)
Zdokonalený systém IFF integrovaný s radarem
Autopilot
RHWR
Automatický přibližovací systém Cossor CIL 75 a ILS (Instrumental Landing System)
Systém signalizace ozáření radarem RWR (Radar Warning Receiver)
Podvěsný kontejner ARI.23246/1 Sky Shadow pro elektronický boj a ochranu
Vypouštěč klamných cílů (chaff a flare) Philips BOZ-107

Tab. 5.: Výzbroj letounu Tornado

Výzbroj letounu Tornado
2 kanony ráže 27mm firmy Mauser se 180 náboji na hlaveň
Protiletadlové střely AIM-9 Sidewinder
Protiletadlové střely British Aerospace (BAe) Sky Flash
Protiletadlové střely Alenia Aspide
Protiletadlové střely AIM-120 AMRAAM
Protilodní střely Wasp
Protilodní střely British Aerospace (BAe) Sea Eagle
Střely AS.30(L)
Střely Matra Apache
Střely Storm Shadow
Protiradarové střely Texas Instruments AGM-88 HARM
Protiradarové střely British Aerospace (BAe) ALARM
Protizemní střely Hughes AGM-65 Maverick
Laserem naváděné pumy Paveway II Mk.13/18 454 kg (1 000 liber)
Laserem naváděné pumy Paveway III
GBU-15 CWW (puma s řídícími plochami)
Pumy Mk.1 (264 kg či 611 liber)
Pumy Mk.2 (582 liber)
Pumy Mk.82 (500 liber)
Pumy Mk.83 (1 000 liber)
Pumy Matra (250 kg)
Pumy ráže až 454 kg (1000 liber)
Cvičné pumy
Protiletištní kontejnerové (cluster) pumy svrhávané v nízkém letu
Kontejnerový zbraňový systém MBB CWS
Kontejnerové pumy MW-1
Kontejnerové pumy Beluga
Kontejnerové pumy BL.755 (277 kg)
Kontejnerové pumy Mk.20 Rockeye
Protiletištní kontejner MBB MW-1 (Luftwaffe)
Protiletištní kontejner Hunting JP.233 (RAF)
Podvěsný kontejner pro elektronický boj (ECM) Sky Shadow
Podvěsný kontejner TIALD
Podvěsný kontejner VICON
Podvěsný kontejner Pave Spike
Raketnice LR.25
Raketnice LAU-51A
Zápalné pumy BLU-1B (750 liber)
Vypouštěč zbraní z odstupu Apache
Světlice či umělé cíle Lepus
Kontejnerové pumy s napalmem (nepoužívá se)
Neřízené jaderné pumy B61 a WE177B (RAF) (ráže 500 kilotun) (nepoužívá se)

Prameny:
Encyklopedie letadel světa (Ottovo nakladatelství, 1999)
časopis ATM
http://www.fas.org/
http://www.airforce-technology.com/projects/tornado/index.html
http://www.aeroflight.co.uk/types/international/panavia/tornado/Tornado_IDS.htm
http://www.alphalink.com.au/~bjordan/aircraft19.html
http://freespace.virgin.net/john.dell/Tornado/Tornado.html
http://www.tornado-data.com
http://www.airforce-technology.com/projects/tornado/index.html

Seriál

  1. Panavia Tornado a jeho verze
  2. Panavia Tornado a jeho verze

Podobné články

Další články autora

Autor : Tomáš Berka / Snake 🕔14.06.2003 📕12.488

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře