Bitevní křižník HMS Hood díl 2

Autor : Tomáš Hasoň / cyki 🕔01.11.2005 📕17.075

Služba bitevního křižníku HMS Hood

Období mezi válkami

Jak již víme, byl Hood dokončen po 1. světové válce. Navíc byl největší lodí světa, a to jej předurčovalo k roli, v níž měl dávat najevo celému světu, kdo je pánem nad moři a oceány celého světa. Velká Británie samozřejmě nenechala rezavět zbrusu nový Hood v nějakém britském přístavu, ale vysílala jej po světě. To mělo neblahý vliv na jeho bojovou hodnotu. I když posádka pravidelně prováděla cvičení, plavby po celém světě a nedostatek peněz nedávaly možnost Hood výrazně modernizovat. Byly prováděny jen základní opravy a modernizace. Ve druhé polovině 30. let zase nebylo možno poslat Hood na dlouhou dobu do loděnice kvůli modernizaci, neboť situace ve světě se čím dál více vyostřovala.

1920

29. května až 1. července 1920 navštívil Hood skandinávské země při tzv. „Spring Cruise to Scandinavia“, které se účastnily lodě eskadry bitevních křižníků HMS Hood, HMS Tiger a HMS Spencer a doprovod který tvořilo osm torpédoborců. Při této plavbě navštívili palubu Hoodu postupně král Švédska Gustav V., dánský král Christian a norský král Haakon.

1921

V roce 1921 následoval další „výlet“, tentokrát s názvem „Spring Cruise in Spanish waters“ v období 17. ledna – 18. března. Při této plavbě, jak název napovídá, Hood absolvoval plavbu do Španělska, kde se na jeho palubu podíval další vladař, a to španělský král Alfonso XIII.

1922

V roce 1922, v období od 17. ledna do 8. dubna, absolvoval Hood další plavbu s názvem „Spring Cruise to Spain and Mediterranean“, při níž navštívil francouzské a španělské přístavy a Gibraltar.

Ve stejném roce se Hood stihl ještě vypravit na další plavbu pod názvem „Brazilian and West Indies Cruise“, která se konala od 20. srpna do 2. listopadu.

1923 a 1924

V roce 1923 měl Hood obvzláště nabitý program v podobě plavby do Španělska, Norska a cesty kolem světa. Již tradiční plavbu „Spring Cruise to Spain and Mediterranean“ absolvoval od 10. ledna do 31. března 1923. Pak následovala plavba eskadry bitevních křižníků do Skandinávie (Scandinavian Cruise) od 26. června do 18. července 1923, při níž Hood navštívili norský král Haakon VII a královna Maud.

V listopadu převzal Sir Frederic Field nad eskadrou velení jako viceadmirál, který měl s Hoodem podniknout plavbu kolem světa. Ta se oficiálně nazývala „The Cruise of the Special Service Squadron“ ale známá byla i pod názvy „Empire Cruise“ nebo „World Cruise“ a trvala od 27. listopadu 1923 do 28. září 1924, kdy se vrátil do Davenportu. Plavby se účastnil HMS Hood (vlajkový), HMS Repulse a první eskdra lehkých křižníků s loděmi HMS Delhi, HMS Danae, HMS Dauntless, HMS Dragon a HMS Dunedin. Hlavním účelem této plavby bylo posílit vliv Velké Británie ve světě, zvýšit popularitu Royal Navy a říše mezi poddanými a navštěva zámořských dominií VB. To se beze zbytku povedlo a Hood během jeho plavby navštívily desetitisíce lidí, v každém přístavu, do kterého připlul, byl velkou atrakcí. Po svém návrafu prošel řadou oprav po dlouhé cestě.

1925

V roce 1925 jej opět čekala plavba „Spring Cruise to Portugal, Spain and Mediterranean“ v období od 19. ledna do 29. března, při níž se účastnil v Lisabonu oslav Vasco da Gamy.

1927-1929

V dalších letech 1927–1929 absolvoval Hood tradiční palvby „Spring Cruise to Spain and Mediterranean“, a to v obdobích:

17. ledna – 26 března 1927

10. ledna – 22. března 1928 (Hood navštívila španělská královna Ena a princ Jaime)

10. ledna – 7. dubna 1929

1929–1931

Po návratu podstoupil Hood od 1. května 1929 do 16. června 1931 velkou opravu v Porthsmouthu.

V roce 1931 se Hood „stihl“ připojit do tzv. Invergordonské vzpoury (Invergordon Mutiny), při níž protestovaly posádky lodí kotvící v Invergordonu proti snižování platů.

1932

V roce 1932 absolvoval Hood „Spring Cruiser to West Indies/Caribbean“ v období od 6. ledna do 7. března 1932.

1933-1936

V letech 1933–1936 absolvoval tyto plavby:

11. ledna – 25. března 1933 - Spring Cruise to Spain and Mediterranean

12 ledna – 23. března 1934 - Spring Cruise to Spain and Mediterranean

15. ledna – 30. ledna 1935 - Spring Cruise to Spain and Mediterranean

22. února – 20. června 1936 - Cruise to Spain and Mediterranean

1937

Ze začátku roku 1937 patroloval HMS Hood v Biskajském zálivu, kde se čím dál více vyhrocovala situace. V květnu však musel zpátky do Velké Británie ke slavnostní akci, jíž byla 7. května přehlídka loďstva na Spitheadu při příležitosti korunovace nového krále Jiřího VI. 20. května Hooda navštívil král Jiří VI. 1. června odplul do Gibraltaru. 19. června připlul na Maltu, kde se připravoval na „Autumn Cruise of Mediterranean Fleet“, při níž navštívil Řecko a Jugoslávii později Alžír.

1938

V roce 1938 Hood strávil většinu času ve Středomoří. Na Maltě se účastnil jarního a letního cvičení flotily (Spring Exercises of Combined Fleets a Summer Cruise of the Mediterranean Fleet).

1939 a začátek války

V roce 1939 toho Hood do začátku války už moc nestihl. 31. srpna 1939 Royal Navy mobilizovalo. Hood opustil Scapa Flow a vydal se na hlídku mezi Faerskými ostrovy a Islandem, doprovázen bitevními křižníky Renow, Repulse a třemi torpédoborci.

8. září opustil Hood spolu s Renowem a křižníky Belfast a Edinburg a čtyřmi torpédoborci Scapa Flow a vydal se na „Severní hlídku“ mezi Faerskými ostrovy a Islandem, jejímž úkolem bylo zabránit lodím Kriegsmarine v průniku na Atlantik.

8. října – 11. října vyplul Hood spolu s bit. křižníkem Repulse, křižníkem Aurora a Sheffield a čtyřmi torpédoborci na hlídkovou plavbu do Norského moře, při níž se snažily zachytit Gneisenau, Köln a devět torpédoborců u majáku Obrestad.

25. listopadu – 2. prosince operoval Hood a torpédoborce spolu s francouzskými loděmi pod velením francouzského viceadmirála Gensoula jižně od Islandu.

Poté se účastnil operací u břehů Norska. Zde se vylodily německé jednotky a začaly obsazovat Norsko. K Norsku vyplula velká část Home Fleet i s Hoodem jako krytí spojeneckých vylodění. Po neúspěchu zabránit obsazení Norska byl Hood přeložen do Gibraltaru. Poté co kapitulovala Francie byl vytvořen svaz H (Force H), který měl zaplnit díru po francouzském loďstvu. Velitelem Force H byl viceadmirál Sir James Somerville, jehož vlajkovou lodí se stal Hood. Krátce poté, co byl Force H zformován, čekal Hooda a zbytek skupiny nelehký úkol v podobě francouzského loďstva kotvícího v Mers-el-Kebíru u Oranu. To po kapitulaci ovládala proněmecká vláda ve Vichy a muselo být neutralizováno. Force H (sestava: HMS Hood, bitevní lodě Valiant a Resolution, letadlová loď Ark Royal, křižníky Arethusa, Enterprise, a čtyři torpédoborce) vyplul a 3. července křižoval před Oranem. Poté co bylo odmítnuto britské ultimátum zahájili Britové v 17:54 palbu. Palba britských lodí trvala jen necelou čtvrthodinu. Uniknout se podařilo jen bitevnímu křižníku Strasbourg do Toulonu. Těžce poškozeny nebo zničeny byly bitevní lodě Bretagne, Provence, a Dunkerque a menší lodě. V následujících měsících roku 1940 se Hood účastnil dalších operací ve Středomoří. Poté byl přeložen zpět k Home Fleet na britské ostrovy.

1941

Po průniku Scharnhorstu a Gneisenau na Atlantik se podílel Hood na pátrání po nepřátelských lodích. Ty nenašel a Němci nakonec zakotvili v obsazené Francii. Hooda však čekal další nepřítel. V Německu byl dokončen výcvik posádky Bismarcku, největší lodi světa, a ten se chystal na Atlantik. 21. května 1941 spatřil Bismarck švédský křižník Gotland, který předal zprávu o spatření švédské admiralitě a odtud se dostala informace k Britům. Těm se Bismarck i s jeho doprovodem podařilo vyfotografovat v norském fjordu u Bergenu. Velitel Home Fleet admirál Tovey dal příkaz k vyplutí Hoodu a bitevní lodi Prince of Wales, aby posílil dva těžké křižníky hlídkující v Dánském průlivu. Ten byl nejpravděpodobnější cestou na Atlantik. 23. května byl Bismarck s těžkým křižníkem Prinz Eugen spatřen křižníkem HMS Suffolk. Okamžitě odeslal zprávu o spatření. Hood s Prince of Wales a doprovodnými torpédoborci zamířili plnou rychlostí k předpokládanému místu setkání. Ráno 24. května 1941 proběhl souboj mezi zastaralým bitevním křižníkem a ne zcela dokončenou bitevní lodí na britské straně a supermoderní bitevní lodí a těžkým křižníkem s dokonale vycvičenými posádkami na německé straně. Hood v souboji dopadl jako bitevní křižníky v bitvě u Jutska z 1. světové války. Vylétl do povětří po krátké přestřelce na velkou vzdálenost s bitevní lodí, proti níž neměl být nasazen. Z celé posádky Hooda přežili jen tři muži - Ted Briggs, William Dundas a Robert Tilburn, které vylovily z ledového moře torpédoborce, které na místo bitvy připluly později kvůli problémům na rozbouřeném moři. Po potopení Hooda se rozjela obrovská operace, při níž byl Bismarck poškozen leteckým torpédem a nakonec rozstřílen obrovskou britskou přesilou.

Poválečný osud

V roce 1975 byla založena H. M. S. Hood Association.

V červenci 2001 byl vrak HMS Hood objeven expedicí, kterou sponzoroval televizní kanál Channel 4 a byla vedena známým podmořským badatelem Davidem L. Mearnsem. Expedice zjistila těžké poškození trupu a jeho celkový špatný stav.

V listopadu 2001 Velká Británie označila vrak Hooda jako chráněné místo a dostal status válečného hrobu.

Prameny:
Ivan Hrbek, Jaroslav Hrbek – Salvy nad vlnami
František Novotný – Veleobři oceánů
Miloš Hubáček – Moře v plamenech
Tadeusz Klimczyk – Hood
Internet – oficiální stránky H.M.S. Hood Association a další
Autor : Tomáš Hasoň / cyki 🕔01.11.2005 📕17.075

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře