MT-55A

Autor : Martin Smíšek 🕔23.07.2003 📕19.362

Podobné články

Další články autora

Typ

Mostní tank

Popis & Nasazení

Mostní tank MT-55A je postaven na bázi středního tanku T-55, přičemž nemá věž a nenese žádnou výzbroj. Osádka se skládá ze dvou osob. Místo řidiče se nachází v levé přední části podvozku, tzn. že zůstalo zachováno na stejném místě jako u T-55. Velitel sedí napravo vedle řidiče. Za prostorem vyhrazeným osádce je umístěna nádrž na hydraulickou kapalinu, schránka akumulátorů a palivová nádrž. Pohon tanku zajišťuje čtyřdobý, kapalinou chlazený motor V-55 s maximálním výkonem 427 kW při 2 000 otáčkách za minutu. MT-55 je vybaven filtroventilačním zařízením. Pro komunikaci s ostatními bojovými prostředky slouží radiostanice R 123 s maximálním dosahem do 20 kilometrů. Členové osádky pro vzájemné dorozumívání používají tankohovorové zařízení R 124.

Vývoj MT-55A byl zahájen v roce 1969, o tři roky později následovala sériová výroba. Do výzbroje Československé lidové armády byl zařazován od roku 1975.

Jeho primárním úkolem je rychlé přemostění úzkých vodních a terénních překážek v prostoru bojové činnosti. Nůžkový kolejový most lze rovněž použít pro zpevnění špatně průjezdných částí terénu. Maximální délka přemostěné překážky může činit až 17,5 m. Přes most mohou přejíždět pásová vozidla o maximální hmotnosti 50 t a kolová vozidla s maximálním zatížením na nápravu o velikosti 12 t.

Uživatelé

Československo (Česká republika, Slovenská republika)

Technicko-taktická data

Osádka 2 muži
Hmotnost celková 36 000 kg
mostu 6 500 kg
Rozměry délka s naloženým mostem 9 880 mm
délka s pokládacím ústrojím v přepravní poloze 8 450 mm
šířka s naloženým mostem 3 330 mm
šířka bez mostu 3 270 mm
světlá výška s naloženým mostem 425 mm
světlá výška bez mostu 460 mm
délka s položeným mostem v rovině 27 100 mm
výška s naloženým mostem 3 350 mm
výška bez mostu s pokládacím ústrojím v přepravní poloze 2 800 mm
styčná délka pásu s terénem 3 840 mm
Most nosnost 50 000 kg
délka rozevřeného mostu 18 000 mm
délka sevřeného mostu 9 600 mm
 šířka 3 300 mm
hmotnost 6 500 kg
Čas potřebný na položení mostu 3 minuty
na naložení mostu 5 - 8 minut
pro složení sevřeného mostu 10 minut
Rychlost maximální 50 km/h
průměrná na silnici 32 – 35 km/h
průměrná v terénu 16 – 20 km/h
Spotřeba paliva na 100 km na silnici 190 – 210 l
v terénu 300 – 330 l
Spotřeba paliva při nakládání a pokládání mostu 50 l/h
Spotřeba oleje na 100 km na silnici 6 – 8 l
  v terénu 7 – 11 l
Dojezd bez přídavných nádrží na silnici 485 – 500 km
v terénu 290 – 320 km
Maximální stoupání 30°
Maximální boční sklon 25°
Překročitelnost – šířka příkopu 2,7 m
Výstupnost – výška kolmé stěny 0,7 m
Hloubka brodu bez přípravy tanku 1,4 m
Jízda tanku pod vodou maximální rychlost proudu při jízdě s mostem 1 m/s
maximální rychlost proudu při jízdě bez mostu 2 m/s
maximální šířka vodní překážky 1 000 m
maximální hloubka vody 4 m
Napětí elektrické sítě tanku 24 V

Podobné články

Další články autora

Autor : Martin Smíšek 🕔23.07.2003 📕19.362

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře