John Eric Boulton

Autor : Michal Rak 🕔17.10.2005 📕10.027

Narodil se 24. listopadu 1919 v Boshamu v Sussexu. Jeho otec byl veteránem z první světové války, kdy sloužil na Středním východě, ale zahynul při automobilové nehodě v roce 1919. John Boulton chodil do školy v Hastingsu a až do svého přijetí do RAF v říjnu 1937 pracoval u Buick Motor Company v Londýně. Prodělal pilotní výcvik u 1 E & RFTS (Elementary & Reserve Flying Training School) a 2 FTS (Flying Training School) a v srpnu 1938 byl poslán k 29. peruti. Už tehdy se projevilo jeho pilotní nadání, protože po třech měsících je poslán k CFS (Central Flying School) v Upavonu na instruktorský kurs a poté je učitelem létání u své staré 2 FTS, jako nejmladší instruktor v RAF.

Dne 10. 7. 1940 vznikla 310. čs. stíhací peruť a tato událost se dotkla i Boultona. Dne 14. 7. je k ní totiž zařazen jako velitel její cvičné letky (Training Flight). K přeškolování většinou velmi zkušených a bojovými zkušenostmi oplývajících čs. stíhačů zde sloužily tři dvouplošníky Avro Tutor (K6098, K6114 a K6118), nový dolnoplošný Miles Master Mk.I (N7884) a lehký bombardér Fairey Battle Mk.I (P6725) s dvojím řízením. Létat se začalo 19. 7. a ten samý den se u perutě objevily i první čtyři Hurricany, budoucí výzbroj jednotky. Přeškolování šlo rychle a 17. 8. byla peruť prohlášena za bojeschopnou a již odpoledne vzlétla ke svému prvnímu bojovému letu. Na rychle zvládnutém přeškolení měl velký podíl právě Boulton, který si nové spolubojovníky oblíbil a naučil se i pár českých slov. Nakonec si podal žádost o zařazení do operační služby v rámci perutě, čemuž bylo vyhověno a od 6. 9. se z Bultona stal operační pilot. A do první akce letěl již následující den.

Kolem čtvrté hodiny odpolední toho dne vyslala Luftwaffe 348 bombardérů Do 17, He 111 a Ju 88, pod ochranou 617 stíhacích Messesrschmittů Bf 109E a Bf 110, k útoku na Londýn. Němci předpokládali, že RAF je již vyčerpáno, neočekávali velký odpor a provedli proto první velký nálet na britské hlavní město. A měli částečně pravdu, všech 21 perutí 11. skupiny Stíhacího velitelství, která chránila Londýn a okolí, bylo ve vzduchu a nebyly již k dispozici žádné zálohy. Perutě ovšem hlídkovaly nad svými letišti, která byla až do dnešního dne hlavním cílem Luftwaffe. Německé bombardéry se tak celkem snadno dostaly nad britskou metropoli, která byla těžce zasažena. To už se zde ale začaly objevovat stíhačky RAF, které se nemilosrdně pustily do německých bombardérů. Hurricany 310. perutě, které letěly v sestavě Baderova stíhacího křídla, se nad Londýn dostaly kolem čtvrt na šest a okamžitě se vrhly na bombardéry, ale zapletly se i s doprovodnými stodesítkami. Z nastalého boje si piloti 310. perutě přinesli šest sestřelů jistých, tři pravděpodobné a čtyři další letouny poškodili. Jedinou vlastní ztrátou byl F/O Josef Koukal, který byl sestřelen v plamenech a utrpěl těžké popáleniny.

A v tomto boji byl úspěšný i mladý Boulton. Bojechtivý Brit, svírající řídící páku Hurricanu Mk.I P3888, se nejprve pustil nad Temží do souboje s jedním Bf 110, který mu však unikl. Poté nad Kentem narazil na formaci bombardovacích He 111 a na jeden z nich zaútočil. Podařilo se mu zapálit jeden motor a bombardér začal pomalu klesat až nakonec nouzově přistál v kanálu nedaleko od Goodwin Sands. Tento úspěch potvrdil Boultnovi pilot jiného Hurricanu. Jeho obětí se pravděpodobně stal He 111H-3 (W.Nr.6912, A1+AB) od Stab I./KG53. Z pětičlenné osádky upadli Oblt. Albin Weber, Ofw. Martin Winter a Fw. Friedrich Kampgens do zajetí, zbylí dva Ofw. Bernard Müller a Fl. Hans Hönig (sudetský Němec) zahynuli.

Do dalšího střetu s německou Luftwaffe se Boulton dostal o dva dny později. Kolem půl šesté odpoledne 9.9. bylo Baderovo křídlo, v jehož sestavě třistadesítka opět letěla, nasměrováno do oblasti jižního Londýna, kde narazilo na formaci asi 75 Dornierů Do 17 pod ochranou více jak sta stíhačů. Piloti třistadesítky se zrovna chystali k útoku, když došlo k tragické srážce. Velitel letky A F/Lt Gordon L. Sinclair, DFC sledoval nepřátelské letouny nad sebou náhle vybočil do levé strany a srazil se s Hurricanem V7412 Johna E. Boultona. Sinclairův Hurricane přišel o pravou polovinu křídla a okamžitě přešel do nekontrolovatelného pádu, takže pilot na nic nečekal a okamžitě se rozhodl z letounu vyskočit. To se mu po chvíli také podařilo a dopadl do caterhamského lesa.

Zato Boulton tolik štěstí neměl, jeho hořící Hurricane dopadl do vepřína na Woodmansterne Road 53 ve Wallingtonu u Kenley. Podle očitých svědků Boultnův neovládaný Hurricane vrazil do německého letounu, který vzal s sebou k zemi. Jeho obětí, možná chtěnou, možná náhodnou, se stal stíhací Messerschmitt Bf 110C (W.Nr.3207, 2N+EP) od 9./ZG76, který dopadl ve Woodcote Park Avenue ve Wodmansterne. Jeho osádka, pilot Lt. Eduard Ostermüncher a střelec Gefr. Werner Zimmermann, srážku nepřežila.

Tělo Johna E. Boultona bylo pochováno na hřbitově Badon Hill v Beddingtonu v hrabství Surrey. Za své zásluhy při přeškolování čs. letců a dosažené bojové výsledky byl 10. ledna 1941 vyznamenán Čs. válečným křížem.

DATUM ČAS Peruť TYP soupeř MÍSTO
7.9.1940 17:15 310. Hurricane Mk.I P3888 He 111H-3 Kanál J Goodwind Sands
9.9.1940 17:40 310. Hurricane Mk.I V7412 NN-P Bf 110C (srážka) Woodmansterne
Zdroje:
Rajlich, J.: Na nebi hrdého Albionu, 1. část, Ares, Praha 1999
Rajlich, J.: 310. stíhací peruť, Mustang, Plzeň 1994
Shores, C.: Those Other Eagles, Grub Street, London 2004
Autor : Michal Rak 🕔17.10.2005 📕10.027

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře