Operace Judgement - díl IV.

Autor : Luky / luky 🕔28.03.2005 📕11.796

Velké vítězství

V 01.00 hod 12.11. 1940 byla letadlová loď na místě a začala se připravovat na přistání letounů z náletu. V 01.15 hod se na radaru objevily první body. Nakonec jich bylo 11. Jako první přistál Lt. Sparke (L4C) a po něm následovali Lt. Kiggel (L4P), Sub. Lt . MacAuley (L4R), Lt. Maund  (E4F), Lt. Kemp (L4K), Lt. Lamb (L4B), Lt. Sarra (L4L), Lt. Forde (L4H), Lt. Murray (E5Q), Lt. Swayne (L4M) a jako poslední v 01.55 hod Cpt. Patch (E5A). Při pojíždění  byl poškozen Lt. Maundův  (E4F), kterému pošramotil kormidla vrtulí Lt. Kemp (L4K). Na palubě chyběl pouze 1 letoun a to Lt. Cdr. Kennetha Williamsona (L4A) s pozorovatelem Lt. Normanem  Scarletem. V 01.58 přistál Lt. Cdr. Hale (L5A), Lt. Skelton (L4F) a po něm poškozený Lt. Wellham (E5H). V 02.15 sedl letoun Lt. Torrense-Spenceho (L5K), v  02.30 hod Lt. Lea (L5H) a Lt. Hamilton (L5B) a jako úplně poslední v 02.50 hod Lt. Clifford (L5F). Z druhé vlny chyběl Lt. Gerald Bayly (E4H) a pozorovatel Lt. Henry  Slaughter. Na lodi zavládla radost nad návratem posádek, poněvadž se očekávaly výrazně vyšší ztráty. Původně měl být proveden ještě jeden útok v noci 12.11. 1940, ale z důvodu horšícího se počasí se akce odvolala a Illustrious se vracela do Alexandrie, kam připlula 14.11. 1940 v 07.00 hod ráno.

Ranní pohled na přístav v Tarentu byl vskutku žalostný. Poškozené a potopené lodě se povalovaly ve vlastních naftových skvrnách a okolo kroužilo velké množství lodí, které se snažily zachránit co se dá. Lt. Cdr. Williamson (L4A) trefil bitevní loď Conte di Cavour. Lt. Kemp (L4K), Lt. Swayne (L4M) zasáhl bitevní loď Littorio, na niž ještě zaútočil Lt. Cdr. Hale (L5A) a Lt. Torrens-Spence (L5K). Jedno ze dvou posledních torpéd bohužel nevybuchlo a zůstalo přímo pod kýlem zaryto ve dně, bylo později nalezeno a zlikvidováno italskými potápěči. Torpédo Lt. Maunda  (E4F) loď minulo a zasáhlo bahnité dno a neškodně vybuchlo. Lt. Sparke (L4C) a Sub. Lt . MacAuley (L4R) zaútočili na bitevní loď Andre Doria, kterou oba minuli a torpéda vybuchla opodál a pouze poškodila obšívku trupu. Lt. Lea (L5H) poškodil bitevní loď  Caio Duilio. Torpédo Lt. Wellhama (E5H) samovolně vybuchlo, pravděpodobně zasáhlo dno přístavu. Lt. Clifford (L5F) zasáhl přesně těžký křižník Trento, ale pumy probily slabý pancíř a vybuchly až ve vodě pod lodí. Capt. Patch (E5A) nakonec přece jen zasáhl cíl, ale jen  torpédoborec Libeccio, zbytek dopadl vedle torpédoborce Pessango.  Ostatní útočníci s pumami měli pouze těsné zásahy, bez výraznějšího poškození lodí. Lt. Sarra (L4L) zasáhl hangár s hydroplány, který lehnul popelem. Lt. Kiggel (L4P),  Lt. Lamb (L4B), Lt. Skelton (L4F) a Lt. Hamilton (L5B) útočili na naftové nádrže a naftovod vedoucí na hráze, tyto cíle byly poškozeny pouze lehce.

Conte di Cavour zasáhlo torpédo v přední části trupu, který se zaplnil vodou. Vodotěsné přepážky nevydržely nápor vody a začaly praskat. Těžce poškozená loď  byla odvlečena a v 05.00 hod dosedla na dno přístavu. Do kapitulace Itálie byla loď vyzvednuta, ale Italové ji nestihli již opravit. Caio Duilio zasáhlo torpédo též na přídi a způsobilo rozsáhlé zaplavení skladišť č.1 a č.2. Ta byla vytažena v 04.45hod na břeh, aby se nepotopila úplně. Později ji Italové opravili v suchém doku a stihla si proti Spojencům zaválčit. Lottorio, kterou zasáhla tři torpéda, kupodivu vydržela. První zásah na pravé straně přídě, otevřel otvor o velikosti 10x12 m a zatopil kabelovnu a čerpadlovou stanici. Druhé torpédo též zasáhlo pravou stranu, ale o něco dále. Moc nechybělo a zasáhlo skladiště granátů ráže 381 mm č. 1. Dírou 12x9 m zaplavila vodou jmenované skladiště. Třetí zásah byl na levoboku pod velitelskou palubou  o velikosti 7x8m. Loď se nepotopila jenom kvůli svojí moderní konstrukci, na rozdíl od třídy Cavour. Později byla odvlečena ke břehu, pro případ, kdyby se potopila. Těžký křižník Trento měl poškozenou obšívku a proraženou palubu a zničené ventilační potrubí. Torpédoborec Libecccio poškozenou základnu přední dělové věže a přilehlé prostory.  Torpédoborec Pessango měl zdeformovanou obšívku trupu. Italové spotřebovali spoustu munice na dvě sestřelená letadla. Italové si nárokovali sestřelení 5 letadel a sami ztratili 30 mužů.

Lt. Cdr. Kenneth Williamson (L4A) s pozorovatelem Lt. Normanem  Scarletem se šťastně vyprostili z potápějícího se vraku a zachránili se na plovoucím doku, kde byli zajati civilisty. Poté je převzali vojáci, kteří se během výslechu chovali korektně. Poté byli posláni do zajateckého tábora v Solumě a po italské kapitulaci v roce 1943 přesunuti do Německa. Lt. Gerald Bayly (E4H) a pozorovatel Lt. Henry  Slaughter skutečně zahynuli. Jejich těla byla později vyzvednuta a řádně pohřbena na místním hřbitově.

Toto britské vítězství bylo korunováno odsunutím loďstva do Neapole, kde se dalo ohlídat snadněji než v Tarentu. S konečnou platností se podařilo leteckým silám odsunout bitevní lodě na vedlejší kolej a prokázalo se, že letadla mají větší údernou sílu. Opancéřovaní mastodonti později sloužili jako protiletadlová podpora letadlových lodí nebo při ostřelování pobřeží před vyloděním.  Admirálové chtě nechtě museli přijmout letectvo jako novou královnu moří. Z tohoto útoku si vzali ponaučení téměř všichni. Většina států začala své lodě chránit protitorpédovými sítěmi, protiletadlovými zbraněmi, umělými vyvíječi kouře nebo jinými technickými prostředky. Jedině USA v tomto směru zaspala. I velký admirál Jamamoto si nechal poslat rozbor tohoto útoku, zakomponoval jej do svého plánu a japonský útok v Pearlu Harboru 7. 12. 1941 je toho jasným důkazem.

Přístav po útoku

Potopená Conte di Cavour

Poškozená Littorio

Seznam pramenů:

Taranto In one nigt attack they crippled the Italien Battle Fleet,  Don Newton a A.Cecil Hampshire 1959

Internet

Autor : Luky / luky 🕔28.03.2005 📕11.796

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře