Ivan Jevgrafovič Fedorov

Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔08.02.2005 📕10.074


Ivan Jevgrafovič Fedorov

Životopis tohoto kontroverzního pilota mi připadl natolik zajímaný a přitom rozporuplný. To a zároveň dohady o konečném počtu sestřelů dosahujícím až čísla 135 se staly argumenty pro hlubší pátrání a rozhodnutí že výsledný článek stojí za zveřejnění na válce.cz. Za překlady z ruských webových stránek děkuji Kaskadovi a za doplňující komentáře Janu Šafaříkovi.

Ivan Jevgrafovič Fedorov se narodil 23.února 1914 v Charkově a jeho příjmení tehdy znělo Denisov. Ivan se naučil nejprve létat na větroních v Luganském aeroklubu. V roce 1930 vstoupil do armády a následně absolvoval Luganskou vojenskou leteckou školu pilotů (1932). Jako dobrovolník bojoval ve španělské občanské válce, kde získal podle některých pramenů 13 vítězství samostatně. Podle jiných pramenů 11 samostatně a 13 ve spolupráci, někdy je uváděno 24 vzdušných vítězství bez dalšího rozlišení. Dle jedné velmi dobře zpracované práce o sovětských letcích ve Španělsku se mu přisuzují pouze dva sestřely. Ať tak jak tak byl na základě svého bojového působení navržen po návratu v roce 1938 k vyznamenání Hrdinou SSSR a byl pozvan spolu s jinýma „internacionalistama“ na slavnostní večeři do Moskvy,kde se poté co se všichni opili se zúčastnil hromadné rvačky, která vznikla z malicherného sporu mezi tankisty, dělostřelci a letci o to který druh zbraně je lepší. Výsledkem rvačky byli dva mrtvý (všichni důstojníci měli osobní zbraň) – incident byl utajen ale Fjodorov tim pádem nedostal Hrdinu SSSR, nicméně řád Rudého praporu za Španělsko mu zůstal.

Dále jsou v jeho seznamu sestřelů uváděna dvě vzdušná vítězství z bojů u Chalchyn-golu ale panuje zde nejistota ohledně jeho osobní účasti a existuje možnost že mohlo dojít k záměně s dvěmi sestřely dosaženými za působení v Číně. V každém případě jsou v oficiálních záznamech uváděny dva sestřely jak v Číně tak v Mongolsku.

Ale to jsme trochu předběhli událostem, protože v Zimní válce s Finskem přidal v řadách 163.IAP další čtyři vítězství. V roce 1940 byl převelen od operačního pluku k zalétávání letadel což mu vyneslo už výše zmíněné působení Číně kde v listopadu 1940 byla ze sovětských zdrojů vybudována letecká továrna č.600 (město Urumči), kde jse I.J.Fedorov stal náčelníkem zalétávacího oddílu. Odvolán byl v květnu 1941 po smrti zalétavajícího letce S.N. Viktorova.

V červnu 1941 (14.6. – 18.6.1941) byl spolu se sovětskou delegací v Německu, kde měl možnost zalétat si na několika německých strojích – mezi nimi i na Bf 109. Při odjezdu delegace byl vyznamenán Hitlerem Železným křížem a od Göringa dostal tři žetony po 10 000 RM. (někde se uvádí že byl vyznamenán Rytířským křížem – viz. článek v HMP 12/1999 – Repka Ondrej – Sovietsky Ritterkreutzträger). V době Velké vlastenecké války nosil toto vyznamenání připevněné na podpadku boty.

Poté byl nasazen jako zalétavací pilot v letecké továrně č. 21 v Gorkém kde zalétával zde vyráběné Laggy 3. V červenci 1942 při přepravě stíhaček na Kalininský front zůstal bez povolení na frontě, čímž de facto dezertoval z pracovního nasazení v továrně. Díky tomu že jeho dezerce směřovala na bojující frontu a přímluvě maršála M.M. Gromova bylo i jeho potrestání symbolické a na frontě mohl zůstat. V srpnu 1942 byl jmenován velitelem pluku složeného z tzv. trestaneckých letců propuštěných z gulagu – obdoby trestních praporů v rudém letectvu. Podle toho jak se skupina osvědčila byli letci postupně rehabilitováni (či pohrbíváni) a převelování a skupina postupně rozpuštěna. Za svého nasazení dosáhla podle hlášení Fedorova 350 zničených německých letadel ve vzduchu a na zemi – za což 4 její příslušníky vyznamenali Zlatou hvězdou hrdiny SSSR a jiné dalšími vyznamenáními. Celý 157 IAP byl hromadně rehabilitována v říjnu 1942. Velitelem pluku zůstal do prosince, poté od ledna do dubna 1943 velel  256. IAD (Kalininský front). Od dubna 1943 do června 1944 velel 273. IAD (běloruský front) a od června 1944 do srpna 1945 zástupce velitele 269. IAD (3. pobalstký a 2. běloruský front). Válečné skore je opět rozporuplné – nejčastější údaje hovoří o 49 samostatných sestřelech a 47 sestřelech v skupině – tj 98 vzdušných vítězství celkem. Objevují se ale i počty 32 + 24 sestřelů či 53 sestřelů bez rozlišení, revidované zdroje z poslední doby snižují počet jeho sestřelů až na 11+0 v době Velké vlastenecké války. Za válečnou činnost byl roku 1945  opět navržen na vyznamenání Zlatou hvězdou hrdiny SSSR – ale vyznamenání nebylo uděleno.

Od září 1945 se stal hlavním zkušebním pilotem konstrukční kanceláře Lavočkina kde jako jeden z prvních v SSSR zkoušel proudová letadla jako La 150, La 150M, La 150F, La 154, La 156. La 160,  La 168, La 174TK, La 15 a La 176. V roce 1948 při zkoušce letadla La 167 jako první v SSSR překročil rychlost 1000km/h. V roce 1948 za hrdinství při zkouškách nových letadel a na osobní přímluvu Lavočkina byl vyznamenán Zlatou hvězdou hrdiny SSSR spolu s řádem Lenina.

V letech 1949-1950 byl zkušebním pilotem OKB-1 ve městě Dubno. 1950-1954 letec Vědeckovýzkumného institutu leteckých přístrojů kde létal na Jak 3, Jak 7B, Jak 9V, Tu 2, Il 12 a Il 28. Na jeho konto bylo připsáno 28 leteckých rekordů. Od roku 1954 po nehodě na La 15 musel ze zdravotních důvodů ukončit aktivní službu – do zálohy odešel v hodnosti polkovnik. Do roku 1974 pracoval na ministerstvu zahraničí. V současnosti bydlí a žije v Moskvě.

V některých pramenech se objevuje také účast na bojích v Korejském poloostrově s tím že se mu připisuje dosažení 7 vzdušných vítězství bez rozlišení na samostatné a skupinové sestřely ,kterých měl v tomto konfliktu dosáhnout. Tato data ale nebyla potvrzena z hodnověrných zdrojů.

Vyznamenání

Hrdina Sovětského svazu (5.března 1948)
Leninův řád
Řád rudého praporu 4x
Řád Alexandra Něvského
Řád Vlastenecké války 1.stupně 4x
Řád Vlastenecké války 2.stupně
Řád rudé hvězdy 2x.

Prameny:
Kniha Stalinovi Sokoli 1 díl
http://www.ipclub.ru/arsenal/officerroom/aces/aces_rus_100_gen.htm
http://server-mat.fce.vutbr.cz/safarik/ACES/aces1/sssr-ko.html
http://www.warheroes.ru/hero/hero.asp?Hero_id=414
http://www.peoples.ru/military/fliers/fedorov/
http://wwii-soldat.narod.ru/fedorov_ievgr.htm
http://www.testpilot.ru/russia/lavochkin/isp/fedorov.htm
+ konzultace s p. Šafaříkem viz. poděkování v úvodu článku
Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔08.02.2005 📕10.074

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře