Italské letectvo ve Východní Africe

Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔14.01.2005 📕8.688

Regia Aeronautica v Italské Východní Africe

Když Itálie vyhlásila válku Francii a Velké Británii,  ocitly se její letecké jednotky dislokované v AOI (Africa Orientale Italiana = Italská východní Afrika) ve velmi nezáviděníhodné pozici. Prakticky odříznuti od domova a obklopeni koloniálními teritorii kontrolovanými nepřítelem, byly jednotky Regia navíc vybaveny zastaralými typy letadel.

10. června 1940 Regia Aeronautica v AOI představovala leteckou sílu v počtu 323 letadel, z toho 81 bylo provozu neschopných Stíhací jednotka se změnšilana pouhých 14 CR.42 a 32 CR.32 rozdělených do čtyř squadriglií.

Proti Italům stály spojené letecké síly Britů a Commonwealthu vybavené 370 letadly, které byly, stejně jako ty, které létaly v Regia Aeronautica, tvořeny především staršími typy. Nicméně, pár tuctů Hurricanů a Blenheimů bylo přesto ve hře, a na rozdíl od Italů se spojenci mohli spolehnout na posily.

Nicméně Italové převzali iniciativu a okamžitě obsadili Britské Somálsko za pomoci svých letecký sil Regia Aeronautica, které  se staly pány oblohy, když se jim podařilo zničit velké množství spojeneckých letadel na zemi v Burao, La Faruk a Hergheisa. Italové byli dokonce tak troufalí, že napadali dokonce i konvoje v Rudém Moři. A právě během jedné z těchto operací, přesněji 11. února 1941, zahynul kapitán Mario Visentini, italské stíhací eso se 17 sestřely, který se svým CR.42 narazil do úbočí Moung Nefasit, když se ohlížel po jednom ze svých spolubojovníků.

Začátkem jara 1941 bylo spojenecké letectvo posíleno o další dodávku moderních letadel. Bohužel pro Italy bylo zásobování čím dál tím více těžší a složitější. V bojích proti postupujícím Britům a jejich spojencům ve Východní Africe se den za dnem zmenšuje počet použitelných italských stíhacích letounů, které by byly schopny odvrátit britské, jihoafrické a australské bombardovací nálety. Hustá námořní a pozemní blokáda Italské Východní Afriky bere Italům možnost dodávat nové stroje. Brzy mají k dispozici jež jen tucet Fiatů CR.42 Falco, které jsou sice vynikající, ale proti obrovské přesile bezmocné. V této zoufalé situace se znovu objevuje myšlenka plukovníka Galanteho – dopravovat nové stíhačky v trupech dopravních letounů Savoia marchetti SM 82 Canguro, jejichž dolet umožňuje dosáhnout z Libye kterékoliv místo ve Východní Africe. Tímto způsobem se do jara 1841 do Habeše dopraví přes padesát nových stíhaček Falco.

Když Britové koncem dubna 1941 zahájili ofenzívu, stály proti nim na italské straně 2 SM 79, 4 Caproni Ca.113, 5 CR.42 a jeden CR.32, které představovaly poslední službyschopná letadla v celé italské východní Africe.

S kapitulací pevnosti Amba Alani 19. května 1941 skončil poslední italský aktivní odpor.

Nicméně v západní Etiopii poslední zbytky Regia Aeronautica pokračovaly ve sporadických letech z Gondaru ve snaze podpořit pozemní jednotky, než bylo listopadu 1941 spáleno poslední CR.42, aby nepadlo do rukou spojenců.

Během necelých 18 měsíců bojů se v AOI zrodilo 7 leteckých es.

Výňatky z hlášení o vzdušných bojích nad Habeší:

30. března 1940 Habeš: Italští stíhači zničili na letišti Džidžiga několik letadel na zemi, Při leteckém souboji byly sestřeleny dva Hurricany a dvě italská letadla se nevrátila.

29. března 1940 Habeš: Italové bombardovaly britské kolony nákladních vozů. Při leteckém souboji sestřeli Italští stíhači dvě nepřátelská letadla.

18. května Operace v Habeši se omezily na průzkumné lety a na bombardování pozic, z těchto akcí se nevrátilo šest britských letadel.

19. června 1940 17 bombardérů Junkers 86 a deset dopravních Ju 52 jihoafrické SAAF zasahují do bojů ve východní Africe a při bombardování letecké základny Yavello (jižní Etiopie) získávají první vzdušné vítězství. Třem Ju 86 a dvěma Hurricanům pod velením kapitána Trutera se podaří sestřelit jeden fiat CR 42. Během prvního týdne ztrácejí Italové při těchto náletech 15 letounů

19. srpna 1940 Italští stíhači sestřelili nad Britským Somálskem jedno britské letadlo.

Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔14.01.2005 📕8.688

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře