Operace Judgement - díl II.

Autor : Luky / luky 🕔13.01.2005 📕12.658

Klid před bouří

V první řadě bylo třeba posílit Mediterranean fleet. Toto posílení pozic Britů ve Středozemním moři dostalo krycí název MB 8. Do tohoto velkého přesunu sil zahrnul i nálet na Tarent (krycí název Judgement). Z Alexandrie vyplul konvoj AN 6  3 nákladních lodí do Řecka, další konvoj MW 3 pokračoval dále na Maltu 5 lodí (munice, palivo) a 2 lodi do Suda Bay na Krétě. Ke krytí konvojů byly rozděleny síly takto Force A: 1 letadlová loď (Illustrious), 4 bitevní lodě (Warspite, Malaya, Valiant, Ramillies) , 1 těžký křižník (York), 1 lehký křižník (Gloucester) a 13 torpédoborců (Nubian, Mohawk, Jervis, Janus, Juno, Hyperion, Hasty, Hero, Hereward, Havock, Ilex, Decoy a Defender).  Vzdáleně kryly konvoj MW3 až do setkání s Force F. Poté se vyčlenily lodě do Force X: 1 letadlová loď (Illustrious), 2 těžké křižníky (York, Berwick), 2 lehké křižníky (Gloucester, Glasgow) a 4 torpédoborce (Hasty, Havock, Hyperion a Ilex), které provedou Operaci Judgement. Force B se skládala z lehkých křižníků Ajax a Sydney kryjící konvoj AN 6, Force C z lehkého křižníku Orion dopravující personál RAF do přístavu Pireus v Řecku. Force D: 2 protiletadlové křižníky (Coventry a Calcutta), 4 torpédoborce (Dainty, Vampire, Waterhen a Voyager) poskytovaly přímou eskortu konvoji MW 3. Z Gibraltaru vypluly naproti Force F: bitevní loď Barham, těžký křižník Berwick a lehký křižník Glasgow která se připojila k Force A a Force X. Přímé krytí Force F poskytoval Force H: letadlová loď Ark Royal, lehký křižník Sheffield a 6 torpédoborců (Faulknor, Duncan, Firedrake, Firester, Fortune a Fury). Tento přesun se nazýval Operace Coat. Nazpět se měly prázdné konvoje vrátit jako ME 3 a AS 5.Celou akci spustil  6. listopadu 1940. Ještě než letadlová loď vyplula, bylo pozitivně zjištěno Lt. Pollockem, že v přístavu jsou používány balonové přehrady, které jsou smrtelným nebezpečím pro nízkoletící letadla. Zato bylo s povděkem kvitováno, že Italové téměř nepoužívají protitorpédové sítě. K útoku bylo určeno 24 Swordfishů z nichž byly ještě 3 ztraceny 2 dny před zahájením útoku, vinou kontaminovaného benzínu z nádrží na lodi.Tato kontaminace nebyla nikdy přesně určena, buď se tak stalo při hašení požáru v hangáru nebo z tankeru.  Přístav Tarent se nachází v čele zálivu stejného jména ležícím v nejjižnější části Itálie v obloku tzv. Italské boty. Sestává se ze dvou propojených kotvišť Mare Grande a Mare Piccolo. Mare Grande je prostorné cca 30km čtverečních a je otevřeno od západu. Na severu mys Rondinella , ostrovy San Pietro a San Paolo , na jihu mys San Vito jsou navzájem propojeny vlnolamy a přístav téměř uzavírají. Na východě kotviště leží kanál vedoucí k Mare Picollo, okolo něj se rozkládá samotné město Tarent. Na jihovýchodním břehu leží loděnice se suchými doky a čerpací stanicí s pohonnými hmotami pro loďstvo. Mare Picollo je téměř uzavřeno a na jižním břehu se nachází další loděnice, hydroplánová základna a další týlová zařízení pro chod flotily. Vše je chráněno 21 baterií protiletadlových děl ráže 101,6mm a téměř 200 děly lehčích kalibrů pro nízkoletící cíle. To vše bylo doplněno vhodně rozmístěnými 13 „leteckými zvukovými stanicemi“ napojených na velitelství přístavu, dále přes 20 světlomety a balónovou baráží. K tomu ještě mohly dopomoci jednotlivé lodě se svými děly a světlomety a to pouze pokud byly samy napadeny. 11.11.1940 bylo vypuštěno jenom 57 balónů, protože více než 60 jiných bylo před nedávnem zničeno prudkými vichřicemi a bouřemi, které se přes Itálii přehnaly. 30 jich bylo zakotveno na jihovýchodním břehu, 10 balónů bylo zakotveno podél mola Tarantola a zbytek na pontonech uzavírajíce kotviště křižníků. Velitelství přístavu dokonce objednalo okolo 12km protitorpédový sítí, ale bylo dodáno jen sotva polovina a ty chránily jen kotviště křižníků. Zbytek ležel ve skladu poněvadž se Italům nechtělo s nimi v přístavu neustále manipulovat. Loďstvu velel admirál Campioni a přístavu admirál Riccardi. Admirál Campioni měl špatný průzkum a proto špatně vyhodnotil útržky zpráv o vyplutí Britů z Alexandrie 6.11.1940. Později přišly zprávy, že Britové jsou s loděmi u Malty a proto Campioni o vyplutí vůbec neuvažoval. Nevěnoval pozornost ani hlášení z 10.11.1940 o skupině neznámých lodí východně od Tarentu. Oba admirálové nevěnovali pozornost ani zvýšenému zájmu britských průzkumníků o jejich přístav. Když nadešel den útoku byli chyceni s kalhotami na půl žerdi. Den útoku byl s konečnou platností stanoven na 11.listopadu 1940.

Útok

Odpoledne 11.listopadu 1940 proběhl briefing na kterém byly přítomni jak velící důstojníci tak letové osádky. Ti byli seznámeni s plánem, který se musel mírně upravit kvůli balónovým barážím. Osádky byli rozděleni do dvou vln.

První vlna velitel Lt.Cdr.Williamson :

Letoun

Peruť

Výzbroj

Osádka

Poznámka

1.

Swordfish
L 4A

815.squadrona
HMS Illustrious

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt.Cdr. Kenneth Williamson
Lt. Norman „Blood“ Scarlet
sestřeleni, zajati, zásah Conte di Cavour - potopena

2.

Swordfish
L 4K

815.squadrona
HMS Illustrious

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt. Neil Kemp
Sub.Lt. Roland Beiley
zásah Littorio

3.

Swordfish
L 4M

815.squadrona
HMS Illustrious

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt. Henry Swayne
Sub.Lt. Johny Buscall
zásah Littorio

4.

Swordfish
E 4F

813.squadrona
HMS Eagle

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt. Michael Maund
Sub.Lt. William Bull
výbuch na dně poblíž Littorio

5.

Swordfish
L 4C

815.squadrona
HMS Illustrious

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt. Philip Sparke
Sub.Lt. Johny Neale
poškození Andrea Doria

6.

Swordfish
L 4R

815.squadrona
HMS Illustrious

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Sub.Lt. August MacAuley
Sub.Lt. Tony Wray
poškození Andrea Doria

7.

Swordfish
L 4L

815.squadrona
HMS Illustrious

6x puma 113kg

Lt.William Sarra
Sub.Lt. Jack Bowker
zásah hangáru v hydroplánovém přístavu

8.

Swordfish
L 4H

815.squadrona
HMS Illustrious

6x puma 113kg

Lt.Tony Forde
Sub.Lt. Antony Mardel-Ferreira
pravděpodobné poškození Trieste a Bolzano

9.

Swordfish
E 5A

824.squadrona
HMS Eagle

6x puma 113kg

Cpt. Olivier Patch
Sub.Lt. David Goodwin
útok na Trento - zásah Libecio, Emanuele Pessango

10.

Swordfish
E 5Q

824.squadrona
HMS Eagle

6x puma 113kg

Lt.John Murray
Sub.Lt. Stuart Paine
pravděpodobné poškození Trieste a Bolzano

11.

Swordfish
L 4B

815.squadrona
HMS Illustrious

8x osvětlovací puma
6x puma 113kg

Lt.Charles Lamb
Sub.Lt. Grieve (813)
Osvětlovači

12.

Swordfish
L 4P

815.squadrona
HMS Illustrious

8x osvětlovací puma
6x puma 113kg

Lt. Lancelot Kiggel
Lt. Hugh Janvril
Osvětlovač

Druhá vlna velitel Lt.Cdr. Hale :

Letoun

Peruť

Výzbroj

Osádka

Poznámka

1.

Swordfish
L 5A

819.squadrona
HMS Illustrious

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt.Cdr. J.W. Hale
Lt. George Carline
zásah Littorio

2.

Swordfish
L 5H

819.squadrona
HMS Illustrious

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt. Charles Lea
Sub.Lt. Johny Jones
zásah Caio Duilio

3.

Swordfish
L 5K

819.squadrona
HMS Illustrious

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt. "Tiffy" Torrens-Spence
Lt. Alfred Sutton
torpédo uvízlo na dně pod Littorio,
deaktivováno italskými potápěči

4.

Swordfish
E 4H

813.squadrona
HMS Eagle

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt. Gerald Bayly
Lt. Henry "Tod" Slaugher
sestřeleni před vypuštěním - oba zahynuli

5.

Swordfish
E 5H

824.squadrona
HMS Eagle

Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm

Lt. John Wellham
Lt. Pat Humphrey
výbuch torpéda na dně

6.

Swordfish
L 5F

819.squadrona
HMS Illustrious

6x puma 113kg

Lt. Clifford
Lt. George "Grubby" Going
zásah Trento

7.

Swordfish
L 4F

815.squadrona
HMS Illustrious

8x osvětlovací puma
6x puma 113kg

Lt. Ronald Skelton
Sub.Lt. Edgar Perkins
Osvětlovači

8.

Swordfish
L 5B

819.squadrona
HMS Illustrious

8x osvětlovací puma
6x puma 113kg

Lt. Dick Hamilton
Sub.Lt. Johny Weeks
Osvětlovači

9.

Swordfish
L 5Q

819.squadrona
HMS Illustrious

6x puma 113kg

Lt. Sam Morford
Sub.Lt. Raymound Green
Návrat - porucha pal. instalace

Swordfish

Lt.Cdr. Kenneth Williamson
Lt. Norman "Blood" Scarle

Swordfish

Lt. Sam Morford
Sub. Lt. Raymond Green

Sq.815

Sq.819

Sq.824

Nejvíce  rozruchu způsobily fotografie přístavu, které přinesl Lt. Pollock. Piloti si museli zanést do paměti všechny překážky, aby byl útok co nejlepší a sami se v prostoru moc dlouho nezdržovali. Dále bylo dohodnuto, že letouny s padákovými světlicemi (flérami), osvětlí přístav z jihovýchodu a piloti budou mít siluety lodí jako na dlani. Mezitím kvůli rozdělení pozornosti protiletadlové obrany budou jiné Swordfishe bombardovat přístav. Mezitím mechanici začali zavěšovat výzbroj pod letouny. Jelikož byla průměrná hloubka přístavu okolo 11m, museli zbrojíři provést malé úpravy na torpédech. Byly k nim připevněny malé plováčky, které zabraňovali při dopadu torpéd na hladinu a by se potopily hlouběji. Samotné plováčky se při dopadu odlomily a torpédo mělo cestu volnou. Další vylepšení torpéda představovalo použití nového dvojčinné rozbušky. Buď torpédo vybuchlo při nárazu do boku lodi nebo reagovalo na magnetické pole trupu a v místě nejvyššího magnetismu samovolně vybuchlo. Bylo to jedno z prvních využití těchto rozbušek, které dostaly název Duplex pistol. Dále byla do letounu instalovaná přídavná nádrž na místo radiotelegrafisty, proto v osádce byly jen dva členové. Nádrž o obsahu 270l  prodloužila vytrvalost Swordfishe ve vzduchu o 1,5 hod.  Podle posledních zpráv připlula do Tarenta i poslední 6 bitevní loď, takže „velké škopky“ byly soustředěny v jednom přístavu. Více si britští piloti ani nemohli přát. V 20.10hod zazněly na palubě signály znamenající nástup osádek do letounů. Všichni z první vlny nastoupili do letadel a začali provádět předletovou a motorovou zkoušku. V 20.30hod dal signál velitel letové paluby  Lt.Cdr. Douglas „Haggis“ Russell signál Capt. Boydovi, že první vlna je připravena ke startu. Ten nařídil natočit loď proti větru a vydal pokyn ke vzletu. Lt.Cdr. Russell nechal osvětlit dráhu pro vzlet a vydal pokyn ke startu Lt.Cdr. Williamsonovi (L4A)  a jeho partě. V 20.35hod se odlepil první letoun a za pět minut byla letová paluba prázdná. 15km od lodi se Swordfishe zformovali do formace a v 20.57hod nasadili kurs na Tarent . V 21.20hod odstartovala druhá vlna vedená Lt.Cdr. Halem (L5A). Během rolování na palubě do sebe narazili Lt. Clifford (L5F)  a Lt. Morford (L5Q). Zatímco ostatní odstartovali, mechanici rychle ohledávali způsobené škody. Letoun Lt. Morforda (L5Q) byl v pořádku a proto odletěl, kdežto Swordfish Lt. Clifforda (L5F) měl poškozené křídlo a nebyl schopen letu. V 21.45hod zformovaná druhá vlna bez Lt. Clifforda (L5F)  nasadila kurz za první vlnou. Lt. Clifford (L5F) si zařídil slyšení u velitele s tím, že mechanici škodu opraví do 10min. Ten povolil a o 25min později byl i poslední Swordfish účastnící se náletu ve vzduchu a stíhal druhou vlnu. V 21.58 Illustrious nasadila kurs k ostrovu Kefalénia, kde se měla setkat s vracejícími se letouny. Bohužel letoun Lt. Morforda (L5Q)  začal ztrácet palivo z přídavné nádrže, která se v 22.05hod utrhla a Swordfish byl donucen otočit nazpět, kde bezpečně přistál na lodi.

Autor : Luky / luky 🕔13.01.2005 📕12.658

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře