Angel Salas Larrazabal

Autor : Melkor 🕔03.12.2004 📕9.313

Angel Salas se narodil 10.října 1906 ve městě Orduna ve Španělsku. V roce 1921 vstoupil do armády. Později v roce 1927 se dostal k vojenskému letectvu, kde sloužil jako letecký pozorovatel a v roce 1929 absolvoval pilotní výcvik, který ukončil v roce 1930. Na začátku občanské války, již v hodnosti kapitána, Salas zběhnul k Nacionalistům ve dvouplošníku Breuget XIX. Během občanské války létal zpočátku s De Havilland Dragoon a později se stíhacími letadly jako Nieuport Ni-52, Heinkel He 51 a Fiat CR 32.

Byl jedním z původních členů jednotky „Patrulla Azul“, které velel Joaquin Garcia Morato, který ukončil válku se 40 potvrzenými sestřely. Salas létal s Fiatem CR 32

Největšího úspěchu dosáhl 2.září 1938, během bitva na Ebru, kdy sám sestřelil 3 bombardéry SB 2 z 4.Escuadrilla „Katiuskas“ z Grupo 24 a jeden Polikarpov I 16 z 1.Escuadrilla de Moscas, jehož pilot Jose Martin Redondo vyskočil padákem.

Salas byl jeden z pouze dvou pilotů, kteří v boji sestřelili čtyři letadla, tím druhým byl německý pilot Oblt. Wilhelm Balthasar z 2./ J 88, který 7.února 1938 sestřelil čtyři SB 2.

Na konci války měl Salas na kontě 618 bojových letů, 1215 letových hodin, zůčastnil se 49 vzdušných bojů, při kterých byl čtyřikrát sestřelen. On sám však zničil 48 vozidel a sestřelil 16 letadel a podílel se na sestřelení dalšího.

Po válce sloužil jako velitel 21.stíhacího pluku a jako velitel 4.sekce Estado Mayor. Později byl navržen na velitele 1./Escuadrilla Azul, jejíž personál tvořilo 17 pilotů, veteránů z Občanské války, jejichž celkové skóre čítalo 79 sestřelených letadel, 24.července 1941 se jednotka přesunula do Francie a později během měsíce do Německa, kde prodělala výcvik v Jagdfliegerrschule 1 ve Werneuchenu blízko Berlína, po ukončení výcviku s Bf-109E byla jednotka 26.září 1941 poslána do Ruska. Zpočátku byli španělští piloti zklamáni z toho, že nebudou moci zasáhnout do bojů poté, co byli informováni o německém postupu na Moskvu.

1./Escuadrilla obdržela celkem 12 Bf 109 E-4 a 7 a byla přidělena k JG 27 z VIII.leteckého sboru Luftflotte 2. Byli známi jako „15 Spanische Staffel“ a 2.října 1941 začali provádět bojové operace a v ten samý den ztratili prvního pilota. Dělali doprovod německým bombardérům a průzkumným letadlům, přičemž operovali z 12 různých letišť. 4.října získala Escuadrilla Azul své první vítězství, když Salas sestřelil jeden I 16 a jeden Pe-2.

7.října měla Escuadrilla na kontě 42 bojových letů, v průběhu dne sestřelil Salas sestřelil jeden I-18, byl to jeho třetí sestřel a zároveň třetí sestřel jednotky. 13.října sestřelili piloti ze Salasovy jednotky jeden dvojplošník a další stíhač I-18. Další den Salas a další tři piloti překvapili blízko Kalininu tři bombardéry DB-3, Salas sestřelil dva a Capt. Carlos Bayo Alessandri jeden bombardér. Během boje se však letadla Salase a Baya srazily a směrovka Salasova Bf-109 byla zčásti zničena, přesto se však vrátil zpět na základnu. Po tomto boji se Salas stal prvním španělským esem na ruském bojišti. 25.října zničil Salas spolu s dvěma dalšími piloty zničil na letišti v Klinu na zemi tři I-18. 27.října sestřelil Salas během boje s větší skupinou ruských letadel sestřelil další bombardér DB-3, bylo to jeho 6.vítězství a celkem 10.vítězství pro jednotku. 4.listopadu byl Salas během vzdušného boje donucen přistát mezi ruské a německé linie, další den byl zachráněn německými jednotkami a vrátil se k jednotce. Později během listopadu sestřelil Salas ruský dvojplošník, bylo to jeho 7.vítězství, je tu ale možnost, že to bylo letadlo zničené na zemi, protože v záznamech Escuadrilly je veden s 6 sestřelenými letadly a 2 zničenými na zemi. Tento sestřel zakončil počet vítězství 1./ Escuadrilla Azul. Po zbytek svého pobytu v Rusku její piloti létaly bojové lety, nedosáhli žádného sestřelu, ale sami měli ztráty.

6.ledna 1942 obdržela 1./ Escuadrilla Azul rozkaz k návratu do Španělska, během služby v Rusku vykonali její piloti celkem 460 bojových letů, zůčastnili se 94 leteckých bojů při nichž sestřelili 10 letadel a další 4 zničili na zemi. Jejich ztráty činily 5 pilotů, z nichž byl  jeden zabit v akci. Ze tří nezvěstných bylo o jednom známo, že byl zajat Rusy, zůstal v Rusku, kde se také oženil a žil jižně od Moskvy.

Za své výkony v boji a velení obdržel Salas Železný kříž.

Po svém návratu z Ruska sloužil Salas jako letecký atašé v Římě, Berlíně a Lisabonu a v 50.letech v Paříži. V roce 1956 podstoupil výcvik pilota proudového letounu, z letectva odešel do výslužby v roce 1972 v hodnosti Capitan General, jeho poslední funkce byla velitel taktického letectva a velitel vzdušné oblasti.

Zemřel 26.dubna 1991.

Zdroj
http://www.elknet.pl/acestory/index.htm
Autor : Melkor 🕔03.12.2004 📕9.313

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře