Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 6.díl

Autor : Melkor 🕔22.11.2004 📕8.063

1945: Konec války

Na začátku roku 1945 byl ustupující nepřítel mimo dolet stíhačů Macchi C.202 a C.205, které byly donuceny omezit své bojové lety ze základen v Itálii. Jednotky se Spitifiry, P-39 a C.205/S se přesunuly na letiště Canne blízko města Campobasso, aby mohly pokračovat v útočných operacích nad Jugoslávií. Italské jednotky v Canne byly umístěny pod velení 281.křídla Balkánských leteckých sil, ale přetrvávající špatné počasí znemožňovalo bojové lety během většiny ledna.

Bojové lety byly postupně obnoveny 1. a 12.února. Spitfiry a Aircobry útočily na vlaky, konvoje nákladních automobilů, mosty, železnice, stanice a silnice, zatímco jednotky s Macchi C.205/S byly s bojových akcí vyřazeny kvůli provozuschopnosti letadel. Bojová aktivita bombardérů Baltimore během prvních měsíců 1945 byla kvůli počasí také velmi omezena, přestože dokázaly vykonat několik úspěšných útoků proti silnicím, železnicím a pobřežním bateriím v Lussinu. Během těchto letů byl zabit jeden z velících důstojníků, Massimiliano Erasi, velitel 132.skupiny, při bojovém letu 21.února bylo jeho letadlo zasaženo německým flakem, narazilo do země a vybouchlo, čtyři členové posádky zemřeli.

Během druhé poloviny března a začátku dubna vykonaly italské Baltimory bojové lety o celkové délce více než 1500 letových hodin, při nichž shodily 386 tun bomb.

25.dubna byl dvanácti Baltimory proveden nálet na město Banovajaruga, všechny z nich byly různě zasaženy flakem. Letadlo pilota Tenente Balboniho havarovalo a začalo hořet, ale nikdo z posádky nebyl zraněn. Poslední bojový let Baltimorů byl vykonán 4.května, kdy celkem 24 strojů bombardovalo most mezi městy Sissak a Kemetinec.

Válka již téměř skončila, ale přesto bylo 5.května vysláno dvanáct Baltimorů, které měly bombardovat město Sissak, ale během letu dostaly rozkaz k návratu na základny a svoji misi nedokončily. Během války vykonaly italské Baltimory celkem 189 bojových letů v délce 4886 letových hodin, při kterých shodily 1230 tun bomb.

Poslední bojová operace Regia Aeronautica vykonaná během 2.světové války byl průzkum nad oblastí Záhřebu, kterého se zúčastnily dva Spitfiry. 8.května sloužilo osm letuschopných a pět neletuschopných Spitfirů na letišti Canne a další dvě letadla ve škole pro stíhače Frosinone. V ten samý den se na letišti v Canne vyskytovalo celkem 89 P-39, z nichž bylo 60 letuschopných.

8.června 1945, Air Vice-Marshal Millis, z Balkánských leteckých sil, oficiálně poděkoval italskému letectvu za výkony při plnění bojových úkolů. Speciálně jmenované byly stíhací a bombardovací jednotky za účast na zničení německých komunikací a také transportním jednotkám za jejich podíl na úspěšných operacích na Balkáně.

Válka skončila, ale pro „nové“ italské letectvo, vyčerpané dvaceti měsíci bojového nasazení, začala dlouhá cesta výstavby a znovuobnovení.

Autor : Melkor 🕔22.11.2004 📕8.063

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře