MiG-21 / Ve znamení Delty / 1. část

Autor : Radim Špalek / Bery 🕔25.09.2004 📕20.210

III. Služba v československém a českém letectvu

Služba u jednotek

Jednotka Základny v době
služby typu
Verze
typu
Služba typu Poznámky
od do
1. lšp Přerov Mig-21F 1973 1991 Pluk zrušen k 31. 10. 1994.
Mig-21MA 1991 1993
Mig-21MF 1991 1994
Mig-21U 1973 1991
Mig-21UM 1977 1994
1. slp České Budějovice Mig-21PF 1965 1979 Od roku 1989 vyzbrojen pouze Migy-23
ve verzích MF, ML a U.Pluk zrušen k 31. 12. 1994 na základně v Čáslavi.
Stal se základem pro 41. slt na zdejší 4. zSL.
Mig-21PFM 1964 1978-79
Mig-21MF 1975 1989
Mig-21U 1967-68 ?
Mig-21US 1968-70 ?
Mig-21UM 1975 1989
4. slp Pardubice Mig-21F 1965 1989 Pluk zrušen k 31. 7. 1989.
Mig-21MA 1969 1989
Mig-21MF 1971 1989
Mig-21U 1967-68 ?
Mig-21UM 1972 1989
4. sslt Mošnov, Přerov Mig-21MF 1993 1994 Jednotka vznikla přečíslováním 82. sslt k 1. 11. 1993.
K 31. 12. 1994 zanikla v Čáslavia stala se zde součástí
nové 42. slt.
Mig-21UM 1993 1994
5. slp Plzeň-Líně Mig-21F 1970 1989 Pluk zrušen k 31. 8. 1991.
Mig-21MA 1989 1991
Mig-21MF 1972 1991
Mig-21UM 1972 1991
6. sbolp Přerov Mig-21MF 1973 1991 Pluk zrušen k 31. 7. 1991.
Mig-21UM 1973 1991
8. slp Mošnov, Brno-Tuřany Mig-21F 1965 1983 Pluk zrušen k 30. 4. 1991.
Z jeho 2 letek vznikly 81. sslt na Sliači
a 82. ssltv Mošnově.
Mig-21PF 1965 1989
Mig-21PFM 1983 1991
Mig-21MF 1989 1991
Mig-21US 1968-70 1991
Mig-21UM 1989 1991
9. slp Bechyně Mig-21F 1965 1989 K 1. 12. 1992 změněn pluk na 9. sbolp, viz níže.
Mig-21PF 1985 1989
Mig-21PFM 1966 1973
Mig-21MA 1989 1992
Mig-21MF 1973 1992
Mig-21U 1967-70 ?
Mig-21UM 1974 1992
9. sbolp Bechyně Mig-21MA 1992 1993 Jednotka vznikla přesunutím 9. slpz podřízenosti
1. sld (po jejím zániku) k 34. sbold k 1. 12. 1992.
Mig-21MF 1992 1993
Mig-21UM 1992 1993
11. slp Žatec Mig-21F 1963 1989 Pluk zrušen k 31. 12. 1993.
Mig-21PF 1964 1985
Mig-21PFM 1968 1991
Mig-21MF 1991 1993
Mig-21US 1968-70 1993
Mig-21UM 1991 1993
28. sbolp Čáslav Mig-21R 1993 1994 V roce 1993 předány 3. letce nejprve
Migy-21R a US od zrušeného 47. pzlpz
Hradce Králové a poté Migy-21MF a UM
od 11. slp ze Žatce.
Od 1995 základ 43. sltna 4. zSL.
Mig-21US 1993 1994
Mig-21UM 1993 1994
Mig-21MA 1993 1994
Mig-21MF 1993 1994
41. slt Čáslav Mig-21MFN 1999 2003 Součást 4. zSL (od 10/1997 4. zTL)v Čáslavi.
Do roku 1998 vyzbrojena Migy-23ML a U.
Mig-21MF 1999 2003
Mig-21UM 1999 2003
42. slt Čáslav Mig-21MF 1995 2000 Součást 4. zSL (od 1997 4. zTL) v Čáslavi.
V roce 2000 přezbrojena na L-159A.
Mig-21UM 1995 2000
43. slt Čáslav Mig-21MF 1995 1999 Součást 4. zSL (od 1997 4. zTL) v Čáslavi.V roce 1999 letka zrušena.
Mig-21MA 1995 1997
Mig-21UM 1995 1999
47. pzlp Hradec Králové Mig-21F(FR) 1968 1969 Pluk zrušen k 31. 5. 1993.
Mig-21R 1969 1993
Mig-21MA 1975 1987
Mig-21US 1968 1993
Mig-21UM 1974 1974
81. sslt Sliač Mig-21MA 1992 1992 Vznik po 30. 4. 1991 po zrušení 8. slp.
Zánik k 31. 12. 1992. Technika a většinou i lidé
zůstali na Sliači a byli zařazeni do letectva
armády Slovenské republiky.
Mig-21MF 1991 1992
Mig-21UM 1991 1992
Mig-21US 1991 1992
82. sslt Mošnov Mig-21MA 1992 1992 Vznik po 30. 4. 1991 po zrušení 8. slp.K 1. 11. 1993 přečíslována jednotka na 4. sslt.
Mig-21MF 1991 1993
Mig-21UM 1991 1993
211. tl Čáslav Mig-21MFN 2003 2005 Jednotka vznikla přečíslováním 41. slt k 1. 12. 2003 jako součást21. zTL. 12. 7. 2005 definitvně zakončen provoz typu Mig-21. Jednotkapřezbrojena na JAS-39C/D.
Mig-21MF 2003 2005
Mig-21UM 2003 2005
LZO Čáslav, Líně,
České Budějovice
Mig-21R 1994 1995 Jednotka zrušena v 2. polovině roku 1998.
Mig-21MF 1994 1998
Mig-21UM 1994 1998
VSL Milovice-Mladá,
Brno-Tuřany,
Přerov-Bochoř
Mig-21F 1962 1973 Jednotka změněna na 1. lšp v Přerově k 1. 9. 1973.
Mig-21U 1965 1973

(tabulka je zhotovena z mně dostupných pramenů a nemusí být v časovém období služby u jednotek zcela přesná. Budu rád za jakékoliv doplňující a upřesňující informace).

Vysvětlivky:

lšp – letecký školní pluk
LZO – letecký zkušební odbor
pzlp – průzkumný letecký pluk
sbold – stíhací-bombardovací letecká divize
sbolp – stíhací-bombardovací letecký pluk
sld – stíhací letecká divize
slp – stíhací letecký pluk
slt – stíhací letka
sslt – samostatná stíhací letka
tl – taktická letka
VSL – výcviková středisko letectva
zSL – základna stíhacího letectva
zTL – základna taktického letectva

Mig-21MF č. 9414 ze stavu 43. slt zachycený během noční letové akce na letišti Čáslav.

Bilance provozu

Datum Druh MU Letoun,
označení
Jednotka Pilot Poznámky
26.9.1964 H Mig-21F 0111 3. sPVO mjr. Václav Ohem Letěl jako č. 2 k cvičnému letu nad NDR (čajka). Byl sestřelen PL raketou R-3S vypálenou sovětským stíhačem cca. 40 km J od Berlína. Katapultáž v 4500 m z polohy na zádech.
26.2.1965 P Mig-21F 0204 1. slp kpt. Ladislav Mikulášek Letoun poškozen při přistání v Českých Budějovicích, opraven.
23.8.1965 H Mig-21F 0215 4. slp mjr. Vladimír Starý Předčasné zasunutí podvozku při startu. Letoun odepsán.
30.8.1965 H Mig-21PF 0303 8. slp mjr. Jan Mazálek Technická vada
4.12.1965 H Mig-21PF 0305 8. slp mjr. A. Kadlček Technická vada
6.1.1966 H Mig-21F 0308 9. slp kpt. Karel Sukup Technická vada, pilot lehce zraněn.
30.11.1966 K Mig-21F 0508 4. slp kpt. Jaroslav Toman Technická vada, vysazení motoru. Pilot dostal rozkaz k opuštění letounu, ale vedl jej mimo vesnici ležící v ose letu. Katapultáž provedl poté co ji přelétl, ale vzhledem k malé výšce se nestačil padák otevřít a pilot zahynul.
?, prav. 1966-67 H Mig-21F 0418     Další podrobnosti nejsou známy.
19.6.1967 H Mig-21PF 0405 1. slp mjr. Milan Průdek Vysazení motoru v malé výšce poblíž letiště v ČB. Pilot se katapultoval a v pořádku přistál u obce Slaveč.
6.1967 K Mig-21F 0211 VSL ppor. Jaroslav Kohout- žák ve výcviku Technická vada, požár motoru. Pilot provedl katapultáž, ale v důsledku nesprávně upevněného popruhu se padák neotevřel.
20.7.1967 H Mig-21F 0318 1. slp kpt. Ladislav Zika Technická vada, vysazení motoru. Pilot se katapultoval v prostoru Římov.
10.10.1967 H Mig-21F 0510 4. slp kpt. Miroslav Hudec Chyba pilotáže.
27.3.1968 K Mig-21F 0503 4. slp mjr. Václav Hejda, letovod pluku Srážka za letu. Vedoucí mjr. Hejda nepřežil, npor. Eichelman se zachránil katapultáží.
H Mig-21F 0218 npor. Jaroslav Eichelman
1.6.1968 H Mig-21PFM 4403 1. slp kpt. Jaroslav Hort Technická vada, pilot se katapultoval u letiště Blatná.
18.6.1968 K Mig-21F 0519 8. slp por. Milan Vrtěl Chyba pilotáže.
5.7.1968 H Mig-21F 0321 9. slp mjr. Josef Diblík Přistání s hořícím letounem v Bechyni. Pilot vyvázl nezraněn, letoun však byl požárem zničen.
20.8.1968 H Mig-21F 0409 11. slp kpt. Ladislav Valentin Technická vada motoru.
25.11.1968 K Mig-21F 0413 1. slp npor. František Kvapil Při běžném výcvikovém letu zabloudil do SRN a narazil do kopce poblíž obce Traunstein. Někdy interpretováno jako pokus o úlet. Chybí však jakékoliv důkazy.
25.11.1968 H Mig-21F 0320 11. slp mjr. Jaroslav Novák Technická vada.
27.5.1969 H Mig-21F 0509 4. slp por. Jaroslav Crha Technická vada.
10.7.1969 H Mig-21F 0219 4. slp kpt. Miroslav Hudec Technická vada, stejný pilot, který se již 10. 10. 1967 katapultoval z letounu č. 0510.
25.9.1969 H Mig-21F 0601 4. slp kpt. Václav Jaroš Technická vada.
1969-70 P Mig-21U? VSL   Během startu z letiště Brno-Tuřany došlo k předčasnému zasunutí podvozku žákem. Letoun zachytil zádí o zem a dosedl na VPD. Skončil v předpolí za letištěm značně poškozen. Posádka nezraněna.
6.1.1970 K Mig-21PFM 4312 7. aPVOS plk. Viktor Augustin, velitel stíh. let. 7. aPVOS Srážka během cvičného letu v zóně. Plk. Augustin nedodržel vymezený prostor. Uedl se katapultoval a vyvázl s těžkým zraněním páteře. Dopad trosek do oblasti Mydlovary-Zliv.
H Mig-21PFM 4311 1. slp mjr. Arne Uedl
16.3.1970 K Mig-21PFM 7915 9. slp mjr. Lubomír Šilhánek Přesná příčina katastrofy nezjištěna. Dopad v prostoru Bechyně.
18.3.1970 H Mig-21F 0108 9. slp kpt. Michal Škvarka Při přistání v Bechyni došlo k vyjetí z dráhy a k převrácení letounu. Pilot se dostal z kabiny lehce zraněn, letoun shořel.
11.8.1970 H Mig-21F 0705 9. slp mjr. František Říman Po přistání v Bechyni došlo k požáru letounu. Pilot vyvázl nezraněn, letoun odepsán.
12.8.1970 H Mig-21MA 1204 4. slp kpt. František Pavlík Technická vada.
9.1970 H Mig-21F? ?. lšp Leinweber Přesná příčina nezjištěna.
28.10.1970 H Mig-21F 0216 9. slp mjr. Václav Kvítek Technická vada při startu. Pilot se katapultoval ještě v prostoru letiště Bechyně. Vyvázl lehce zraněn.
15.4.1971 H Mig-21F 0616 11. slp por. J. Sajdl Technická vada.
18.5.1971 H Mig-21F 0311 1. slp por. Vladimír Havel Technická vada na motoru během startu ve dvojici k ostrým střelbám na PC s UB-16. Letoun skončil na trupu s uraženým podvozkem v předpolí za VPD. Pilot nezraněn.
21.9.1971 H Mig-21R 1624 47. pzlp por. Juraj Jurčík Přesná příčina nezjištěna.
10.1971 H Mig-21PF? Opr. záv. pplk. Luska Přesná příčina nezjištěna.
6.1.1972 H Mig-21PFM 5408 1. slp mjr. Josef Janovský Po najetí na VPD v Českých Budějovicích zapnul pilot na čáře vzletu forsáž před startem. Došlo k požáru. Pilot nezahájil vzlet, ale opustil kabinu stroje nezraněn. V té době to byl nejstarší příslušník pluku. Letoun zcela shořel.
15.2.1972 H Mig-21PFM 7906 9. slp kpt. Karel Tlamicha Přelet z Bechyně na záložní letiště do Všechova. Před přistáním se stal letoun neovladatelným a pilot se katapultoval. Vyvážený stroj však samovolně pokračoval v letu a dopadl až po 25 km u Březnice! Větší škodu naštěstí nezpůsobil.
26.5.1972 K Mig-21US 0341 1. slp mjr. Milan Němec, 1. tř.,instr., velitel 1. ltpor. Miloš Neubauer, pilot 1. lt Přesná příčina katastrofy neobjasněna. Dopad u Rovné poblíž Strakonic. Poslední katastrofa u 1. slp až do zrušení jednotky v roce 1994.
Autor : Radim Špalek / Bery 🕔25.09.2004 📕20.210

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře