Curtiss C-46 Commando

Autor : Pavel Krčál / Dexter 🕔05.09.2004 📕10.069
1. VZNIK COMMANDA
Curtiss Commando se zrodil jako návrh na 36ti místné komerční dopravní letadlo s přetlakovou kabinou, označený jako „CW-20“. Vývoj začal v roce 1936 konstrukční tým firmy Curtiss, který vedl George W. Page. CW-20 byl plánován jako větší, spolehlivější a výkonnější konkurent letounu Douglas DC-3, který v té době právě vstupoval do služby.

CW-20 charakterizoval prostorný trup s průřezem ve tvaru osmičky, oba půlkruhy se stýkaly na úrovni podlahy nákladové kabiny. Tato konfigurace poskytovala velký vnitřní prostor a strukturální pevnost pro přetlakování. Spoje mezi menším spodním dílem a větším horním dílem byly překryty pro zlepšení aerodynamiky.  CW-20 byl dolnoplošník se dvěma hvězdicovými motory, plně zatahovatelným záďovým podvozkem a dvojitou směrovkou. Kokpit nevystupoval z obrysu trupu, díky čemuž letoun vypadal jako velryba.

První „CW-20T“ postavený v továrně Curtiss v Saint Louis ve státě Missouri poprvé vzlétl 26. března 1940 s pilotem Edmundem T. „Eddie“ Allenem. Ačkoliv pro produkci byly plánovány vzduchem chlazené 18-ti válce Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp, byl CW-20T poháněn motory Wright R-2600 Cyclone o výkonu 1194 kW (1600k).

 
 
Curtiss svůj nový letoun veřejně ohlásil 11. dubna 1940 pod jménem „Substratosphere Transport“.

Letové zkoušky rychle ukázaly nedostatky dvojité svislé ocasní plochy, která byla poté nahrazena konvenčním uspořádáním s jednoduchou směrovkou. Takto modifikované letadlo, nyní známé jako CW-20A, bylo předvedeno aerolinkám z nichž některé projevily o tento typ zájem.

Avšak v září 1940 US Army Air Corps (USAAC), zuřivě se připravující na válku, objednalo 200 kusů modifikovaných CW-20B pod vojenským označením „C-46“. Výroba začala v továrně Curtiss v Buffalu ve státě New York a první „Commando“ bylo dodáno US Army Air Forces (USAAC bylo přejmenováno na USAAF v červnu 1941) 12. července 1942. Během války se Curtiss zaměřil na výrobu pro vojsko a komerční produkce na nějakou dobu nepřicházela v úvahu.

Prototyp CW-20A byl jako C-55 zařazen do služby u USAAF 20. června 1941. Ve vojsku sloužil pouze 3 měsíce, potom byl prodán společnosti British Overseas Airway Corporation (BOAC), která jej provozovala pod označením „Saint Louis“. V říjnu 1943 byl sešrotován.


2. COMMANDO VE VÁLCE

Původní C-46 byl dočasný typ, sjíždějící z výrobní linky, zatímco Curtiss změnil design tak, aby plně odpovídal specifikacím USAAF. Letoun dodaný jako 26. byl první plnohodnotný „C-46A“.

Hlavní změny u C-46A oproti původnímu CW-20A zahrnovaly:

- osazení původně plánovanými motory Pratt & Whitney R-2800-34 Double Wasp o výkonu 1567 kW (2100 k), pohánějícími čtyřlisté, elektricky stavitelné vrtule Curtiss
- kryty spojů mezi horní a spodní částí trupu byly odstraněny, protože testy prokázaly, že nepřinesly žádné zlepšení výkonu
- přetlakování kabiny bylo odstraněno, počet okének snížen a podél stěn trupu bylo připevněno 40 sklopných sedadel
- byla nainstalována nákladní podlaha a na levé straně trupu namontovány nákladové dveře, jejichž součástí byly i dveře pro pasažéry

Vedle čtyřiceti vojáků, C-46A mohly nést 33 nosítek s ošetřovateli, nebo 4550 kg nákladu. Commando byl největší dvoumotorový letoun provozovaný USAAF, rozpětí jeho křídel bylo o 1,2 metru větší než u letounu Boeing B-17 Flying Fortress. Hmotnost plně naloženého Commanda byla skoro dvakrát větší než hmotnost C-47 Skytrain.

 Technicko-taktická data C-46 Commando
 rozpětí

 32.92 m

 108 feet

 plocha křídel

 126.16 m2

 1,358 sq feet

 délka

 23.27 m

 76 feet 4 inches

 výška

 6.63 m

 21 feet 9 inches

 hmotnost prázdná

 13,290 kg

 29,300 pounds

 maximální hmotnost

 22,680 kg

 50,000 pounds

 max. rychlost ve výšce

 378 km/h 

 235 MPH / 205 kt

 dostup

 6,700 m

 22,000 feet

 dolet

 2,900 km

 1,800 MI / 1,565 NMI

     

 
 
 
USAAF bylo z Commanda  nadšeno a v továrnách Curtiss bylo vyrobeno celkem 1479 kusů C-46 a C-46A (1039 C-46A-CU v Buffalu, dva C-46A-CS v Saint Louis a 438 C-46A-CK v Louisville v Kentucky) Sloužily u US Army Air Transport Command, Air Service Command a Troop Carrier Command. Kolem 40 kusů C-46A bylo pod označením R5C-1 předáno US Marine Corps a některé z nich byly později postupně předány US Naval Air Transport Command.

Poptávka byla tak velká, že USAAF zadalo objednávku na 500 letounů C-46A firmě Higgins Industries, známé svými vyloďovacími loděmi a torpédovými čluny, ale skutečně dodány byly pouze dva stroje C-46A-HI v říjnu 1944.

Letouny Commando původně sloužily na přepravních trasách v Jižním Atlantiku a v Evropě byly použity v březnu 1945 pro vysazení parašutistů při překračování Rýna. Nicméně díky svému velkému doletu byly primárně používány v Pacifiku a Číně, Barmě a Indii.

Tento typ se stal známý především lety při přepravě jednotek v Číně v akci „přes Hrb“, neboli lety na spojenecké zásobovací trase vedoucí z Indie přes Himaláje do Číny. Na 805 km dlouhé trase z Assanu v Indii do Čunkinu si posádky musely poradit s tvorbou námrazy již ve výšce 3050 m, poté vystoupat s plně naloženými stroji až do výšky 4265 m a přistát ve velmi nepříznivém počasí.

Prostředí bylo velmi drsné, údržba obtížná a navíc byly letouny Commando občas napadány japonskými stíhači. Během jednoho takového útoku sestřelil kapitán Wally A. Gayda útočníka svojí BAR, kterou vystrčil jedním z předních okének.

Přestože mělo C-46 relativně vysoké ztráty a údržba byla problémová, našly v tomto typu posádky jistou oblibu a pojmenovaly ho podle létajícího slůněte od Walta Disneyho „Dumbo“.
 

 
3. VERZE COMMANDA
 
Z celkových 23 verzí Commanda byly kromě C-46A ve větším počtu vyráběny jen dvě:
 
- jediný skutečný rozdíl mezi CW-20B-2 (C-46D) a C-46A byl, že C-46D měl místo jednoduchých nákladových dveří dveře dvojité. V továrně Curtiss v Buffalu bylo postaveno 1410 kusů této verze
- CW-20B-4 (C-46F) měl jednoduché dveře na obou stranách trupu a „useknuté“ konce křídel. Této varianty bylo v Buffalu vyrobeno 234 kusů
Další, méně početné verze, byly např.:
- CW-20B-1 (XC-46B) byl experimentálně přestavěný C-46A-CK (vyrobený v Louisvillu), který měl stupňovitou kabinu, která připomínala C-47. Byl osazen motory Pratt & Whitney R-2800-34W se vstřikováním vody
- CW-20B-3 (C-46E) měl motory Pratt & Whitney R-2800-75 Double Wasp, stupňovitou kabinu XC-46B a třílisté vrtule Hamilton Standard. Ačkoli bylo vyrobeno jen 17 kusů C-46E, třílistými vrtulemi byly později vybaveny i ostatní verze Commanda, protože byly mnohem spolehlivější než vrtule Curtiss
- CW-20B-5 (C-46G) měl stupňovitou kabinu a “useknuté” konce křídel. Později byl modifikován pro vyzkoušení turbovrtulového motoru General Electric TG-100, které byly namontované v pravé a levé gondole místo pístových motorů Pratt & Whitney R-2800-34W. Modifikovaný C-46G byl označen jako XC-46C a později XC-113
- Některé verze se nikdy nevyráběly. C-46H měl mít dvojité ostruhové kolo; C-46J (vylepšená verze C-46E) měl být další variantou se stupňovitou kabinou a XC-46K měl být poháněn motory Wright R-3350 Duplex Cyclone

Kromě toho ke konci války postavil Curtiss model vylepšené komerční verze CW-20E, ale ačkoliv aerolinky projevily o tento typ zájem, nebyl nikdy vyráběn.
Celková produkce Commanda dosáhla 3140 kusů.

 

4.  POVÁLEČNÁ SLUŽBA
Ačkoli bylo mnoho letounů Commando prodáno civilním uživatelům, když se armáda  po druhé světové válce zbavovala nadbytečných letounů, stroje C-46 zůstaly ve větších počtech ve službě u vojska až do padesátých let. Některé byly pro USAF (USAAF se přejmenovalo na USAF v roce 1947) upraveny na cvičný TC-46D.

Vypuknutí Korejské války zastihlo Spojené státy nepřipravené. Dříve vyřazené letouny C-46 byly opět zaváděny do služby nebo dokonce zpět skupovány od komerčních provozovatelů a zařazeny do služby u USAF Combat Cargo Command, kde přepravovaly zásoby z Japonska do Koreje. Stejně tak se podílely na výsadcích parašutistů.

V šedesátých letech byly stroje Commando stále ještě ve službě a byly používány USAF 1st Air Commando Group pro shozy zásob v džungli na začátku války ve Vietnamu. Poslední C-46 byly ze služby u USAF vyřazeny v roce 1968.

Civilní Commanda byly hodně využívány, hlavně jako nákladní letouny, přesto některé z nich byly upraveny na letouny dopravní. Dokonce ještě v roce 1980 bylo v provozu více než 300 těchto strojů.

V současné době jich létá pouze několik desítek. Confederate Air Force  (CAF) obdrželo dva stroje C-46F které předvádí na různých airshow. Jeden je stříbrný, se znaky USAAF a jmenuje se „China Doll“, druhý je v zelené kamufláži se světle modrým spodkem a jmenuje se „Tinker Belle“
 

C-46 zůstává dodnes poměrně neznámým letounem. Informací o něm je velmi málo a i ty se často rozcházejí. Některé zdroje uvádějí, že tyto letouny měly špatnou reputaci, obzvláště pro svou spolehlivost. Tento fakt není až tak překvapující, vzhledem k tomu, že letouny firmy Curtiss nebyly během druhé světové války považovány za úplně nejlepší. Nicméně dlouhá historie služby tohoto letounu napovídá, že bylo považováno jak za výkonný, tak uspokojivý stroj.

Poručík Spencer Grant,pilot, který s C-46 létal během Korejské války vyjádřil svoji spokojenost s jeho spolehlivostí a účinností slovy: „Podle mého názoru mělo C-47 vždy nejlepší výsledky, ale C-46 nikdy nepředčilo.“

 

Přeloženo z www.vectorsite.net
Autor : Pavel Krčál / Dexter 🕔05.09.2004 📕10.069

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře