Marshal of the RAF Sir Thomas Pike

Autor : Radek Seiner / vorel 🕔10.04.2004 📕5.809

 

Celým jménem se jmenoval Thomas Geoffrey Pike. Narodil se 29. června 1906. Po ukončení školy v Bedfordu nastoupil roku 1924
do
RAF College v Cranwellu, kde sloužil v B flightu jako letecký kadet. Roku 1925 ukončil tuto školu a již 16. prosince 1925 začal
sloužit jako pilot v řadách 56. squadrony RAF, umístěné na letišti Biggin Hill. Zpočátku létal na letounech Gloster Grebes a později
přešel na Armstrong Whitworth Siskins. Dne 2. listopadu 1928 nastoupil do kurzu leteckých instruktorů, který byl pořádán
Central Flying School. Po úspěšném absolvování tohoto kurzu byl převelen k páté výcvikové squadroně (No 5 FTS ), umístěné v Sealand.
Dne 6. května 1929 se vrací do Central Flying School, tentokrát již jako učitel kurzu instruktorů. V průběhu své služby v Central Flying School
byl členem jejího pětičlenného akrobatického týmu, létajícího na letounech Gipsy Moths. Tak, jak bylo zvykem v předválečných letech,
rozhodl se podpořit své znalosti a zkušenosti v oblasti výcviku prací ve funkci engineer, přičemž musel absolvovat dvouletý kurz.
Proto nastoupil 5. srpna 1930 do dvouletého kurzu Long Aircraft Engineering Course, pořádaného v Home Aircraft Depot v Henlow.
Po absolvování tohoto kurzu byl 1. října 1932 odeslán jako engineer na střední východ.
Poté byl 13. listopadu 1934 opět převelen k výcviku, tentokrát k výcvikové jednotce No 4 FTS, umístěné v Abu Sueiru v Egyptě.
Jeho putování po středním východě skončilo 19. ledna 1937, kdy zahájil studium na RAF Staff College v Andoveru. Po absolvování této
školy místo aby byl dosazen na některou štábní pozici, byl opět převelen do výcviku, tentokrát jako Chief Flying Instruktor v Tern Hillu.
Nicméně 14. února 1939 nastoupil na své první štábní místo jako štábní důstojník u Deputy Directorate of Peace Organisation.
Když se toto ředitelství stalo zbytečné, přešel na své pozici do Directorate of Organisation, kde zůstal až do roku 1941.
Poté byl 4. února 1941 převelen jako velící důstojník k 219. squadroně RAF, sídlící na základně Tangmere a užívající noční stíhačky
typu Beaufighter. Brzy si získal dobrou pověst, když se mu podařilo na svém prvním bojovém letu sestřelit německý letoun a další
tři sestřely na počátku roku 1941 mu přinesly BAR k jeho DFC. Poté, co získal zkušenosti jako noční stíhač, nebylo překvapením,
že byl 29. září 1941 převelen na místo štábního důstojníka na velitelství Fighter Command, kde měl na starosti noční stíhače.
Od 2. února 1942 byl velitelem základny RAF v North Weald a následně zastával několik štábních pozic u 11. a 12. Group RAF.
Od 16. května 1943 byl velícím důstojníkem jednotky No 1 Mobile Operations Room Unit. Poté byl povýšen do hodnosti komodora
a převelen na velitelství Desert Air Force. Zde zůstal i v průběhu celé kampaně v Itálii. Poté se 23. června 1945 vrátil zpět do Británie
a převzal zde vedení Officer's Advanced Training School. Pak nastoupil 12. října 1946 do Air Ministry na místo
Director of Operational Requirements. Na tomto postu se v následujícím významném období RAF velmi podílel na modernizaci leteckých
sil RAF a pomáhal plánovat přechod od vrtulových letounů k tryskovým, zpočátku stíhačkám a později i bombardérům.
Nicméně si potřeboval zvýšit znalosti o nových typech letounů a nových systémech, a proto nastoupil 11. ledna 1949
na Imperial Defence College. Po absolvování těchto studií se stal 9. ledna 1950 velitelem No 11 Group RAF.
Jeho první místo v NATO přišlo 21. července 1951, kdy získal místo Chief of Staff (Operations) na velitelství NATO ve Fontainbleu ve Francii.
Poté se vrátil zpět na Air Ministry a po nečekané smrti Air Marshal W A D Brooka byl jmenován na Brookovo místo
Deputy Chief off the Air Staff, přičemž byl členem Air Council. Pak byl 8. srpna 1956 jmenován velícím důstojníkem (AOC in C )
Fighter Command RAF. Dne 1. ledna 1960 se stal Chief of the Air Staff. Na této pozici se stal svědkem mnohých změn v obranné
koncepci Velké Británie a byl zde i tehdy, kdy bylo rozhodnuto o tom, že britské jaderné zbraně budou nést atomové ponorky.
Mimo jiné v této funkci provedl roku 1962 velkou cestu kolem světa, při níž navštívil mnohé jednotky v zámoří, a to nejen jednotky RAF,
ale i RCAF a USAF a navštívil při ní i RCAF Staff College a United States War College. Po ukončení služby v Air Staff mu byla nabídnuta
funkce Deputy Supreme Commander Allied Powers Europe a Pike ji 1. ledna 1964 přijal a po tři roky ji poctivě vykonával.
Poté odešel do výslužby, ale i nadále byl velmi činný. V letech 1969 až 1978 byl prezidentem RAFA a roku 1973 šel na místo
Deputy Lt of Essen, na němž zůstal až do roku 1981.
Zemřel v nemocnici RAF v Haltonu 3. června 1983.

Citace k udělení DFC, uveřejněná v London Gazette dne 13. května 1941  

„Wing Commander Thomas Geoffrey PIKE (16202) — No.219 Squadron“

„tento důstojník, který byl krátce předtím pověřen velením této squadrony, projevil velkou zdatnost při stíhání nepřátelských letounů
v noci. V průběhu své první bojové akce zaútočil a následně i sestřelil nepřátelský letoun. V dalším krátkém období se mu podařilo
sestřelit tři další letouny, z čehož dokonce dva během jedné noci.  Jeho nadšení mělo skvělý efekt na ostatní členy squadrony.“

 

Citace k udělení Bar k DFC, uveřejněná v London Gazette dne 30. května 1941 

„Wing Commander Thomas Geoffrey PIKE, D.F.C. (16202), No.219 Squadron“

„tento důstojník předvedl pozoruhodnou odbornost a nadšení při jeho úsilí najít a zničit nepřítele při nočním stíhání.
Během jedné noci, při níž bylo bombardováno jeho letiště, vzlétl a zaútočil na nepřítele, přestože jeho letiště bylo osvětleno
září z výbuchů zápalných pum.“

Autor : Radek Seiner / vorel 🕔10.04.2004 📕5.809

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře