Přehled nehod českého vojenského letectva 1993-2003

Autor : Radim Špalek / Bery 🕔10.03.2004 📕36.817
Datum, Čas Letoun, Tč Jednotka Pilot Dn Poznámky
18.3.1993 Su-22M-4 4009 20. sbolp, Náměšť n/O. mjr. Jiří SOUKUP H Třesení letounu během vyšší tech. pilotáže.Pilot se katapultoval, letoun dopadl u obce Hosov cca. 5 km JV od Jihlavy.
30.6.1993 L-39C 0449 1. lšp Přerov mjr. KLEINER, instruktor H Katapultáž, dopad u obce Radslavice (okr. Přerov).
28.7.1993 Mig-21MF 9413 1. lšp Přerov npor. Milan MOLENT, příslušník slovenského voj. letectva P Tech. závada na podvozku, přistání v Přerově na travnatý záložní pás vedle VPD. Pilot v ČR prodělával pokračovací výcvik. V roce 1991 působil u 5. slp.

Mig-21MF č. 9413 na travnatém pásu. Zajímavostí bylo, že letoun měl pravé křídlo celé stříbrné, neboť bylo při výměně použito z letounu č. 1207. Od zádi je dobře vidět šňůra padáku. Kamufláž je po dlouholeté službě u 6. sbolp již značně olétaná.

5.8.1993 Mi-2 B-2743 Letka min. vnitra   H Dopad u Slaného, zásah bleskem?
15.9.1993 Mig-21MF 7701 82. sslt Přerov kpt. Libor BUČEK pplk. SITTA P Při přeletu z Přerova do Líní na dlouhodobé uložení letadel, došlo k srážce strojů za letu. Viníkem byl pplk. SITTA, který se do armády na místo pilota vrátil po roce 1990, kdy byl rehabilitován. Oba piloti se svými poškozenými Migy přistáli. “7701” předán k LZO, “4421” uložen a později zrušen.
Mig-21MF 4421



Oba letouny, které byly poškozeny při kolizi ve vzduchu 15. 9. 1993.

12.4.1994 Su-25 1003 30. bilp Pardubice mjr. BÖSERLE P Během zkoušek brzdícího padáku PB-90 došlo při přistání k vyjetí z VPD a poškození stroje po zachycení do roll-stopu. Letoun se již neopravoval.

Su-25K č. 1003 zachycený v roll-stopu po „dlouhém“ přistání dne 12. 4. 1994.

1.2.1996 L-39C 0447 34. zŠL 341. vlt Pardubice pplk. Vladimír ADÁMEK, instruktor npor. Jaroslav SOCHR, vyvážený pilot H “Titanový” požár motoru v levé stoupavé zatáčce. Piloti se katapultovali nad obcí Vyšehněvice, letoun dopadl naplocho do zamrzlého rybníka Dezernice (cca. 15x20 m) u obce Rohovládová Bělá (okr. Pardubice).
2.9.1996 Mig-21MF 5215 4. zSL 43. slt Čáslav mjr. Ivo ZACHARA, 1. tř. 33 let H Za ZPPD vlétl pilot v kopcovitém terénu u Letohradu do stromů. Dopad na pole pod kopcem poblíž obce Studené. Mjr. ZACHARA vyvázl s těžkým zraněním, není jasné zda se katapultoval, či byl vymrštěn i se sedačkou nárazem stroje na zem. Mig byl vyzbrojen 2xRS-2US a 2xR-13M na cvičném hotovostním letu. Po vyléčení se pilot vrátil do Čáslavi jako řídící létání.
3.9.1996 An-30FG 1107 An-26Z 3209 34. zŠL 344. pzlt Pardubice   P Oba stroje byly poškozeny koncem křídla civilního Il-76, který pojížděl okolo jejich stojánky v Pardubicích.

Jedním z poškozených Antonovů dne 3. 9. 1996 byla tato “třicítka,” určená pro letecké snímkování. Druhým byla speciální verze “šestadvacítky” pro radiotechnický průzkum.

1.11.1996 Su-22M-4 3702 “35” 32. zTL 321. lt Náměšť n/O. kpt. Michal NÁVESNÍK, 3. tř. K Pilot prováděl nácvik vyšší techniky pilotáže v zóně u Blanska. Cvičil na hranici oblačnosti, v pravém pomalém výkrutu zřejmě letoun překročil mezní úhel náběhu a spadl z výše 1 700 m do nezvyklé polohy. Kpt. NÁVESNÍK se jej zjevně pokoušel dostat zpět pod kontrolu, ale klesání nevybral a v rychlosti cca. 1 000 km/h vlétl do země u obce Tasovice.
19.11.1996 Mig-23U 8327 4. zSL 41. slt Čáslav mjr. Drahoslav MLÁDEK, 1. tř., 39 let pplk. Jiří TRUNEČKA, 1. tř., 47 let Oba zalétávací piloti LVO z Čes. Budějovic K Příčina neznámá. Letoun se během záletu dostal do prudkého klesání (pravděpodobně vývrtky), které piloti nedokázali vybrat. Ani jeden z letců se nepokusil o katapultáž a oba zahynuli v troskách stroje po dopadu na zem u Herálce (okr. Žďár nad Sázavou).
23.1.1997 Mig-21MF 9802 LZO Plzeň-Líně mjr. Jaroslav KLACEK, 1. tř. P Při přistání v Líních letoun vyjel z VPD, o sněhové mantinely urazil pravou nohu hlavního podvozku. Stroj byl opravitelný, ale šel na zrušení.

Mig-21MF č. 9802 létal u LZO v hnědo-zelené kamufláži. Na fotografii nese pod trupem málo používaný „bak“ o obsahu 800 l.

8.1.1998 10.40 Mi-17 0802 SFOR Bosna mjr. Antonín BALLEK, 1. pilot kpt. Robert GRUTMAN, 2. pilot Radek OMELKA,palubní technik H Technická závada na transmisi zadního vyrovnávacího rotoru (špatné mazivo). Vrtulník se v 10.40 hod. zřítil cca. 4 vteřiny po startu z 25 m zpět k zemi na základně Bosanska Krupa u Bihače. Na palubě se mimo posádky nacházelo 20 našich vojáků a 1 brit. Po dopadu celková destrukce stroje. 7 těžce zraněných. Kpt. Grutman ošetřen v Záhřebské nemocnici, ostatní byli přepraveni v An-26 dne 9. 1. 1998 do ČR. Mi-17 patřil v ČR do stavu 33. zVrl, 332. vrlt v Přerově.

Takto doslova dopadla Mi-17 č. 0802 dne 8. 1. 1998 v Bosanske Krupě.

18.2.1998 L-39C 4607 34. zŠL 341. vlt Pardubice npor. Jaroslav SOCHR K Pilot nezvládl techniku pilotáže v zóně. Náraz do země u obce Benátky, SZ od Hradce Králové. Stejný pilot se již 1. 2. 1996 zachránil katapultáží z L-39C č. 0447.
19.5.1998 13.57 Mig-23U 8325 4. zTL 41. slt Čáslav mjr. Jan SKLÁDANYI, 1. tř. mjr. Jiří KAREŠ, 1. tř. H Start z Čáslavi v 13:45 hod. k nácviku vzdušného boje s Migem-23ML. V 13.57 hod. přešel letoun samovolně do levé vývrtky a nereagoval na řízení. Piloti se katapultovali v cca. 3 000 m při rychlosti 800 km/h. “Spárka” dopadla u obce Herálec (okr. Žďár nad Sázavou), nedaleko místa katastrofy č. 8327 z roku 1996. Zároveň tak byl zničen poslední Mig-23U našeho letectva. Jedno ze sedadel KM-1 bylo z místa dopadu ukradeno!

Mig-23U č. 8325 nosil po revizi v LO Trenčín kamufláž v nezvyklých “pastelových” odstínech původních kamuflážních barev. V této podobě byl také 19. 5. 1998 zničen.

8.6.1998 9.29 Mig-21MF 7711 LZO České Budějovice mjr. Luboš KUBÁT, 1. tř., 34 let H Při návratu z Aviatické pouti v Pardubicích, došlo chybou pilotů k srážce letounů ve formaci po vlétnutí do oblačnosti na okruhu domácího letiště v ČB. Oba piloti, i technik, který letěl proti předpisům, se v pořádku katapultovali v takřka mezní výšce a nebyli zraněni (dopad všech v okruhu cca. 50 m). “MF” havarovala do sídliště Vltava na parkoviště plné automobilů a svými částmi zničila 5 a poškodila 47 bytů v přilehlém panelovém domě. K zranění obyvatel nedošlo! “UM” se zřítila u novostavby v obci České Vrbné, cca. 700 m od místa dopadu “MF.” Poškodila přitom parovod. Mjr. Kubát bydlel cca. 150 m od místa dopadu svého stroje.
Mig-21UM 3756 mjr. Miroslav HOLAK, 1. tř., 39 let nrtm. Roman KOVAŘÍK, technik RTV

Oba Migy-21 od LZO ve skupinovém letu. Ve stejné sestavě letěly oba stroje i 8. 6. 1998 z PCE do ČB. Mig-21UM č. 3756 nosil u LZO (leteckého zkušebního odboru) od roku 1995 atraktivní “nose art” i celkové zbarvení. Proto byl předurčen jako doprovodný letoun pro sólový stroj “MF” při účastech na leteckých dnech. Právě piloti LZO předváděli od roku 1994 během leteckých dnů u nás i v zahraničí letovou ukázku stroje Mig-21. Havárie v ČB přinesla brzké zrušení LZO a tím i konec sólového vystupování na Migu-21 v našem letectvu. Mig-21MF č. 7711 nosil zbarvení “DELTA Teamu,” které bylo poprvé aplikováno na stroje č. 2205, 2410 a 7709 u 9. slp v roce 1992.

25.10.1998 Mi-17 0838 SFOR Bosna mjr. Jaromír NASAVRCKÝ, 1. pilot Rostislav SAMEC, 2. pilot Bohumil VÁVRŮ, palubní technik K Chyba posádky, přecenění vlastních schopností. Vrtulníkem bylo v podvečer přepraveno několik cestujících z Divulje do Gornji Vakuf. I přes nepříznivé počasí a počínající tmu se posádka rozhodla letět zpět. Krátce po startu přešla v oblačnosti na let podle přístrojů za ZPP. Ve stoupání takto narazila ve výšce 1 183 m do horského hřebenu u obce Stipaniči. Všichni tři členové posádky na místě zahynuli.
10.11.1998 17.20 Mi-24V 0928 33. zVrL 331. lbvr Přerov mjr. Ladislav CHROMÝ, ZV lt mjr. Pavel HURČÍK, velitel 3. roje npor. Marek JÓSZA, st. pil. nrtm. Petr CIHLÁŘ, pal. technik K Posádka se vracela z návštěvy 230. sq. v irském Aldegrove. Při mezipřistání v Kbelích bylo dotankováno palivo a vrtulník zamířil do Přerova. V 17.15 hod. ohlásila posádka během klesání problémy s řízením (vysazení gyrovertikál). Nacházela se v tu dobu v oblačnosti a navíc byla již tma. Mi-24 se v ostré spirále zřítila do lesa u obce Slatinice nedaleko Olomouce. Na místě dopadu byly nalezeny dva částečně otevřené padáky, katastrofu však nikdo nepřežil. Den po havárii byl malou explozí zbylého paliva zraněn voják z povolání, který ohledával místo dopadu. Zajímavé je, že všechny tři stroje série 09 sloužící v čs. letectvu měly zjevně s umělým horizontem problémy. “0929” byl zničen za nevyjasněných okolností u 11. vrp dne 18. 11. 1992 ve VVP Jince. Posádka stačila oznámit pouze problémy s řízením v době, kdy byla v nízké oblačnosti nad střelnicí. Oficiálně byla katastrofa přičtena nezvládnutí pilotáže za ZPP. “0927” se dostal po roce 1992 na Slovensko, kde se při letu v oblačnosti také objevil problém s gyrovertikálami. Na Slovensku poté nemohly Mi-24 2 roky létat za ZPP a část strojů obdržela třetí umělý horizont.

Mi-24 č. 0928. V této nové “NATO” kamufláži byl vrtulník dne 10. 11. 1998 zničen u Slatinic.

11.2.1999 L-410T 0926 6. zDL 61. dl Kbely   P Stroj neopravitelně poškozen při průletu turbulencí nad Bosnou, kde působil v rámci mise SFOR. Prvotní příčinou bylo nedodržení zásad letového provozu posádkou.
17.6.1999 18.02 Mig-21MF 5209 4. zTL 41. slt Čáslav mjr. Ivan KAISER, 1. tř. K Při návratu z cvičného letu v zóně u Havlíčkova Brodu, došlo při výměně pozic k nárazu přídě “MF” do spodní části zádě “UM”. Mjr. KAISER zahynul v troskách svého stroje. Oba piloti ze “spárky” se katapultovali. Mjr. ZBRANKOVI se však nestačil dostatečně otevřít padák a také zahynul. Mjr. SVOBODA vyvázl bez zranění. Dopad strojů u obce Macourov do lesa v 18.02 hod.
Mig-21UM 9342 mjr. Jaromír ZBRANEK, 1. tř. mjr. Zdeněk SVOBODA, 1. tř.

Mig-21MF č. 5209 dostal nedlouho před svým zničením výroční zbarvení k našemu vstupu do NATO, které v tomto roce slavilo 50 let od svého založení. Proto se objevil znak na SOP symbolizující toto výročí. Na přídi byla namalována stylizovaná hlava tygra, jako připomínka toho, že stroj sloužil u 41. “tygří” slt.

16.6.2000 10.15 Su-22M-4 4007 “32” 32. zTL 321. tl Náměšť n/O. npor. Lubomír ŠIGUT, 3. tř. K Během přistání roje Su-22 (3xSu-22M-4, 1xSu-22UM-3K), který se vracel z cvičení Common Goal 2000 v německém Memmingenu, zapomněl pilot včas vysunout přistávací klapky. Suchoj se stal na okruhu v Náměšti neovladatelným a přešel do náklonu po křídle. Pilot se katapultoval, ale vzhledem k náklonu stroje mu nepomohla ani sedačka KM-36 a zahynul.

Su-22M-4 č. 4007, zachycený v letu nad mraky někdy během roků 1994-96.

1.8.2000 16.20 L-29 3245 “45” 34. zSL 342. vlt Pardubice plk. gšt. Ján MALO, 1. tř. K Chyba pilota. V zóně u Chrudimi prováděl vyšší techniku pilotáže. Při vybírání přemetu zachytil o elektrické vedení na svažujícím se terénu a dopadl do kukuřičného pole u obce Mýtka v 16.20 hod. Cca. 100-150 m odtud se nacházel rodinný dům, další byl cca. 300-400 m v ose letu za místem dopadu.
12.10.2000 9.45 Mig-21MFN 3008 4. zTL 41. slt Čáslav Mjr. Zdeněk SVOBODA, 1. tř., ZV lt K Chyba a nekázeň pilotů. Při návratu z cvičného letu narazili oba stroje klesající v sevřené skupině na ose VPD v Čáslavi za letu podle přístrojů v oblačnosti do země. Dopad v areálu muniční základny Chotěboř-Bílek. Prvotní příčinou bylo vypnutí varovné signalizace minimální výšky nad terénem, další pak svévolné snížení výšky letu pod 4 000 ft, kterou stanovil řídící létání (piloti se zřejmě chtěli dostat pod oblačnost, aby v přiblížení na přistání mohli pokračovat již vizuálně). Oba letci zůstali v troskách Migů. Mjr. INDRÁK se v poslední chvíli zřejmě pokusil o katapultáž, ale ta byla zastavena destrukcí přídě o stromy. Mjr. SVOBODA se v roce 1999 jako jediný zachránil při katastrofě Migů-21 u Macourova.
Mig-21MFN 4127 Mjr. Ivan INDRÁK, 1. tř., st. pil.
12.2.2001 17.21 W-3A 0710 6. zDL 62. dl Kbely DOČEKAL VOLOŠÍN DOLEJŠÍ H Posádka nacvičovala přistání pomocí autorotace. Pilot neodhadl dobře výšku a při podrovnání stroje zachytil vyrovnávacím rotorem o zem. Vrtulník přešel do stoupání, ale z cca. 200 ft se neovláda-telný zřítil na zem a byl zcela zničen. K dopadu došlo u obce Škvorec nedaleko od Prahy. Všichni tři členové posádky vyvázli s těžkými zraněními.
1.8.2001 16.30 L-39ZA 5013 4. zTL 42. slt Čáslav por. Luděk BURDA, 2. tř. K Letoun mířil z Kbel do Náměši nad Oslavou. Nad Pelhřimovem, který ležel jako OBT na trati letu, prováděl pilot v malé výšce akrobacii, kterou nezvládl a narazil do země v 16.30 hod. Por. BURDA v troskách stroje zahynul. Jednalo se o leteckou nekázeň, samotný pilot pocházel právě z Pelhřimova.

L-39ZA č. 5013 je zachycen v podobě, v jaké sloužil u LZO v druhé polovině 90. tých let. V době katastrofy emblémy pod kabinou ani čísla na přídi a na vrcholu SOP již nenesl.

28.10.2001 Mi-8S 0829 6. zDL 61. dl Kbely BROTHÁNEK SZABO SLUKA 1 palubní průvodčí 1 příslušník MV 2 VIP H Během letu s VIP došlo u Okrouhlé nedaleko Písku k vysazení obou motorů. Vzhledem k malé výšce letu za špatných povětrnostních podmínek, nesta- čila posádka přejít do autorotace. Tvrdé přistání, vrtulník značně poškozen a po havárii vyřazen. Těžce zraněna byla palubní průvodčí. VIP zraněni nebyli. Pravděpodobnou příčinou nehody bylo nezapnuté čerpadlo, které mělo spotřební nádrž vrtulníku doplňovat z hlavních nádrží na boku trupu. Ohledáním bylo zjištěno, že hlavní nádrže byly plné, zatímco spotřební zůstala zcela prázdná. Tomu by odpovídalo také vysazení obou motorů najednou.

Takto skončil Mi-8S č. 0829 po tvrdém přistání do terénu. Dobře je vidět lom ocasního nosníku i deformace spodní části vrtulníku.

27.2.2002 W-3A 0714 LPZS Líně pplk. Jiří JOGL, velitel LPZS POJAR P Při nácviku přistání autorotací v Líních došlo k vykmitnutí listů hlavního rotoru a poškození ocasního nosníku vrtulníku. Byl opraven.

Takto byl W-3A č. 0714 zachycen na CIAF v Hradci Králové.

24.9.2002 W-3A 0718 LPZS Líně KAČKOVIČ MICHOVSKÝ KASAL P Během motorové zkoušky v Líních došlo při náhlém silném poryvu větru k převrácení stroje na levou stranu. Vrtulník byl těžce poškozen a navíc došlo k zranění tří techniků pozemního personálu.

Pohled na W-3A č. 0718 nebyl po převrácení rozhodně vůbec pěkný.

6.12.2002 Mi-24V 0702 33. zVrL 331. lbvr Přerov   - Během přeletu z Přerova na opravu do Kbel zaznamenala posádka signál požáru motoru. Přistání do terénu u Počernic (Praha). Ukázalo se, že šlo o poruchu čidla, vrtulník nebyl nijak poškozen.

Mi-24 č. 0702 v létě 2002. Jeho tmavší šedá v “NATO” kamufláži již byla tou dobou “vyšisována” povětrnostními vlivy až do odstínu bledé tmavě zelené. Tento úkaz bylo možno vidět i několika dalších Mi-24V a Mi-17 provozovaných tou dobou na 33. zVrL v Přerově.

19.1.2003 Tu-154M 1003 6. zDL 61. dl Kbely   - Při rolování na letišti v Prištině došlo vzhledem k špatnému navedení ze strany pozemního personálu k vyjetí z dráhy. Letoun nebyl poškozen.
24.2.2003 11.15 L-159A 6056 4. zTL 42. slt Čáslav kpt. Petr VAŠÍČEK, 1. tř., vel. roje 31 let K Při provádění zátěžových a střeleckých testů kanónu PLAMEN na střelnici v Jincích, nezvládl pilot řízení letounu. Kpt. VAŠÍČEK nestačil vybrat klesání a zahynul v kabině stroje po dopadu do cílové oblasti. Pilot se o katapultáž zřejmě vůbec nepokusil a do poslední chvíle se snažil letoun vybrat. Patřil k nejzkušenějším letcům u 42. slt. Měl nalétáno 1 000 hod. z toho 270 hod. na L-159A. Přesným úkolem bylo provádět zátěžové testy kanónu do 5 g v simulaci vzdušného boje a poté ostré střelby na PC.

L-159A č. 6056 ze stavu 42. slt byl nedlouho před svým osudným letem vyfotografován na letišti v Čáslavi s kompletním podvěsením v jakém pravděpodobně odstartoval i dne 24. 2. 2003. Pod trupem a na vnitřních závěsnících jsou umístěny kontejnery s 20 mm dvojkanóny ZPL-20 “Plamen.” Na vnějších závěsnících jsou umístěny dvě pouzdra s kontrolně měřící technikou.

Vysvětlivky:

bilp – bitevní letecký pluk

dl – dopravní letka

Dn – druh nehody

H – havárie, letoun odepsán, nikdo nebil zabit

K – katastrofa, letoun odepsán, pilot (posádka) nepřežil (nepřežila)

lbvr – letka bitevních vrtulníků

LPZS – Letka pátrací a záchranné služby

lšp – letecký školní pluk

LZO – letecký zkušební odbor

P – poškození, letoun schopný opravy

sbolp – stíhací-bombardovací letecký pluk

slt – stíhací letka

sslt – samostatná stíhací letka

st. pilot - starší pilot

Tč – taktické číslo letounu

tl – taktická letka

vlt – výcviková letka

zDL – základna dopravního letectva

zSL – základna stíhacího letectva, základna speciálního letectva (v případě katastrofy L-29 1. 8. 2000)

zŠL – základna školního letectva

zTL – základna taktického letectva

zVrL – základna vrtulníkového letectva

ZV lt - zástupce velitele letky

Autor : Radim Špalek / Bery 🕔10.03.2004 📕36.817

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře