MiG-15 / Legendární Patnáctka

Autor: Radim Špalek / Bery 🕔︎︎ 👁︎ 40.164

Bilance provozu (1960 - 1974):

Datum Druh MU Letoun, označení Jednotka Pilot Poznámky
zač. 60. let P MiG-15UTI 28. sbolp npor. Emil Remenec,
kpt. Jan Klesňák, instr.
Závada na letounu, npor. Remenec se katapultoval, kpt. Klesňák s let. přistál.
10.3.1959 H MiG-15 0439 28. sbolp npor. Dušan Komenda Při vybírání zteče na PC zachytil o stromy,katapultáž.
7.1.1960 K MiG-15SB, 1310 LZO VZS 031 pplk. František Dolíhal Během zkoušek s raketami LR-130 v Malackách, došlo po odpálení k explozi jedné hlavice, která zničila letoun.
16.2.1960 K MiG-15SB, 0550 30. sbolp npor. Jozef Petruška Při navigačním letu za ZPPN ztratil orientaci a narazil do kopce Medvědín nad Špindlerovým Mlýnem.
13.5.1960 K MiG-15UTI 2610 7. slp por. Milan Adamík, pil.
mjr. Drahomír Procházka, instr.
Za letu došlo k samovolnému odpadnutí překrytu zadní kabiny, který smrtelně zranil instruktora. Por. Adamík přistál.
23.6.1960 K MiG-15 1829 2.lšp voj. Václav Bráza (Brázda?) pil. žák Požár za letu a havárie na okruhu letiště, katapultoval se v malé výšce.
3.8.1960 K MiG-15 1960 20. slp npor. Ivo Wirgel Technická závada, dopad u Bobrové.
19.8.1960 K MiG-15bis 3637 11. slp por. Jiří (Jaroslav?) Kodet Nedodržení sestupové osy, náraz do země u obce Peruc-Louny.
5.11.1960 K MiG-15UTI 2505 8. slp mjr. Milan Zámečník, vel.pluku
pplk. Václav Malucha, ZVP
Oba piloti letěli na velitelské shromáždění do Brna.
20.12.1960 K MiG-15UTI 2609 11. slp kpt. Ladislav Záprt, ZV letky
por. Vladimír Vrána
Technická vada. Došlo k roztržení disku turbíny motoru.
19.2.1961 K MiG-15bis 3848 5. slp npor. Ján Bednár Přesná příčina nezjištěna
27.3.1961 K MiG-15bis 3670 9. slp kpt. Arnošt Hošek Provedl katapultáž po vysazení motoru v malé výšce. Dopad u Ledenice. Padák se neotevřel, pilot v noci nalezen až po několika hodinách.
21.4.1961 K MiG-15UTI 2623 6. slp pplk. Ján Kaliský
J. Kubica
Kaliský zahynul, Kubica se katapultoval. Bylo zjištěno více příčin. Nedostatky v organizaci a řízení létání, nesprávný postup posádky. Nevyloučena ani tech. vada.
4.1961 H MiG-15SB 28. sbolp mjr. Josef Velíšek  
21.4.1961 H MiG-15 1913 6. slp por. Tibor Sépi  
23.5.1961 K MiG-15UTI 2619 3. lšp kpt. J. Bárta, instr.
des. Jan Šťáva, pil. žák
Srážka v 400 m - 500 m, nedostatky v organizaci
a řízení létání. Jediný se katapultoval kpt. Bárta, des. Šťáva a kpt. Němec zahynuli.
23.5.1961 K MiG-15 0514 2. slp kpt. Jaroslav Němec Srážka s MiG-15UTI 2619, pilot zahynul.
28.7.1961 K MiG-15bis 3026 47. pzlp por. Josef Pohanka Nesprávný postup pilota, nedostatky v organizaci a řízení létání.
2.8.1961 K MiG-15 1912 4. lšp žák Soetrismo
(Indonésan)
Nesprávný postup pilota.
11.8.1961 K MiG-15 0448 2. lšp por. Jaroslav Kubík Nebyla zjištěna hlavní příčina, jako spolupůsobící faktor katastrofy byly uvedeny nedostatky v organizaci a řízení létání.
13.10.1961 H MiG-15UTI 2626 2. slp

kpt. Zdeněk Růžička

por. Vladimír Tomešek

Nesprávný postup pilota.
9.1961 H Mig-15UTI 47. pzlp Michoň + 1 Technická vada.
20.9.1961 H MiG-15 1954 ?. lšp por. R. Oreský Technická vada.
28.9.1961 K MiG-15 1176 28. sbolp kpt. František Tureček Dostal se do nezvyklé polohy, nereagoval ani
na upozornění vedeného pilota npor. Drtiny. Dopad u Heřmanova Městce.
14.3.1962 H MiG-15UTI 2732 6. slp npor. Karol Luža
por. Zdeněk Šimůnek
porucha motoru
5.3.1962 H MiG-15 1818 18. slp npor. Boris Freiss exploze rakety LR-55 při odpálení
6.4.1962 K MiG-15bis 3773 17. slp por. Boris Vlasák Přesná příčina nehody nezjištěna, více spolupůsobích faktorů.
13.7.1962 K MiG-15SB 1579 20. sbolp mjr. Milan Petrů Nesprávný postup pilota.
3.8.1962 K MiG-15T 0524 OVT kpt. Milan Svoboda Při startu s terčem v Malackách přetáhl
letoun a spadl po křídle.
22.9.1962 K Mig-15bis 2. sbolp mjr. Jaromír Horčic Nesprávný postup pilota, nedostatky v organizaci a řízení létání.
9.1962 H Mig-15UTI 3. slp Křižan + 1 Nesprávný postup pilota.
9.1962 H Mig-15UTI 4. slp kpt. V. Hromek Technická vada.
13.9.1962 K Mig-15SB? 34. sbold pplk. Milan Štefánek Nesprávný postup pilota, nedostatky v organizaci a řízení létání. Pilot v tu dobu studoval na VAAZ.
1.11.1962 K Mig-15UTI 5. slp mjr. Václav Doskočil
kpt. Václav Jírů
Nesprávný postup pilota.
12.1962 H Mig-15R 45. dpzlp Frydrych Nedostatky v organizaci a řízení létání.
22.1.1963 K Mig-15bis 3. slp npor. Vojtěch Beran Nesprávný postup pilota.
14.3.1963 K Mig-15SB 18. sbolp npor. Vnislav Vodička Srážka při provádění vzdušných ztečí.
Vedený npor. Vodička zahynul, kpt. Slanina
se katapultoval a dopadl u Velké Bíteše.
H Mig-15SB 18. sbolp kpt. J. Slanina
15.3.1963 K Mig-15UTI 30. sbolp kpt. Oldřich Sedláček
kpt. Jaroslav Mach
Srážka "spárky" při odletu na ose v mracích s krajním Migem-15SB z roje, který se chystal přistát. Všichni piloti zahynuli, navíc trosky jednoho ze strojů dopadly na obytný dům, kde usmrtily jednu ženu. Příčinou byl nedostatečný přehled vedoucího létání o pohybu letounů v prostoru letiště.
Mig-15SB 30. sbolp npor. Jiří Čermák
27.3.1963 K Mig-15bis R 47. pzlp kpt. Josef Imrich Při letu za ZPPN pád do nezvyklé polohy. Během odletu z prostoru letiště Mladá nejasné hlášení pilota. Letoun se zřítil 10 km od Poděbrad.
3.1963 K Mig-15 4. lšp zahraniční žák Arfah Srážka za letu, jméno Šimek není vedeno v seznamu letců, kteří zahynuli na typu Mig-15, pravděpodobně přežil.Zahynul zahraniční žák.
H Mig-15 4. lšp Šimek
4.1963 H Mig-15SB 18. sbolp Kadlec Technická vada.
5.1963 H Mig-15UTI 11. slp mjr. Stanislav Babica
mjr. V. Holeček
Technická vada.
6.1963 H Mig-15 9. slp R. Toman Nesprávný postup pilota.
6.1963 K Mig-15T OVT npor. Josef Dostál Při letu v mracích z Plzně do Košic uhnuli z trati a narazili do kopce Velký Roklan (1 452 m) u města Regen v NSR.
Mig-15T OVT por. Palo Šrotýř
7.1963 H Mig-15SB 28. sbolp por. V. Dvořák Nesprávný postup pilota.
12.7.1963 K Mig-15bis 2. sbolp kpt. Vlastimil Martínek Příčina nezjištěna.
9.1963 H Mig-15 ?. lšp Kolarovský Příčina nezjištěna.
11.1963 H Mig-15UTI 4. slp mjr. Macek
npor. Novák
Technická vada.
11.1963 H MiG-15bis, 3230 17. slp kpt. Jaroslav Němec Nedostatky v činnosti personálu ILS.
7.2.1964 K Mig-15bis 2. sbolp npor. Milan Hlídek Nesprávný postup pilota, další spolupůsobící příčiny.
17.2.1964 K MiG-15SB, 1554 18. sbolp mjr. Jan Jeřábek Nedostatky v řízení a organizaci létání. Do dvojice mjr. Jeřábek – kpt. Jurečka narazil nad DPRNS npor. Pikal, který se vracel z úkolu a řídící létání jej nechal přiblížit ve stejné výši jako předchozí dvojici. Pikal a Jeřábek zahynuli, kpt. Jurečka se zachránil na padáku.
MiG-15SB, 1303 18. sbolp kpt. Jan Jurečka
MiG-15SB, 0526 18. sbolp npor. Jaroslav Pikal
2.1964 H MiG-15UTI, 2045 2. lšp ? npor. M. Kmeť
npor. R. Sprátek
Technická vada.
6.3.1964 K Mig-15bis 30. sbolp kpt. František Lang Nedostatky v řízení a organizaci létání.
7.4.1964 K Mig-15SB 28. sbolp kpt. Zdeněk Hornych Závada na kompresoru motoru. Letoun explodoval, pilot se krátce předtím vystřelil, ale v příliš malé výšce pro otevření padáku. Prováděl ostré střelby v Bělečku u HK.
13.4.1964 K Mig-15bis 2. sbolp por. Jan Valenta Příčina nezjištěna.
6.5.1964 K Mig-15T OVT npor. František Kakáš Nedostatky v činnosti personálu ILS.
2.6.1964 K Mig-15UTI 17. slp kpt. Stanislav Sládek, instr.
kpt. Oldřich Randák
Piloti nezvládli let podle přístrojů v okolí Mimoně.
7.1964 H Mig-15 6. sbolp Vašíček Nesprávný postup pilota.
6.8.1964 H Mig-15bis 9. slp kpt. Josef Micka Vysazení motoru, katapultáž, dopad u domácího
letiště v Bechyni.
8.10.1964 K Mig-15 2. lšp svob. Pavel Bartoš, pil. žák Nedostatky v organizaci a řízení létání.
1964 H Mig-15R   Dekánek Pilot se v prostoru Žatce dostal do nezvyklé polohy a katapultoval se.
2.1965 H Mig-15 7. slp Kvapil Nesprávný postup pilota.
15.3.1965 K Mig-15SB 20. sbolp npor. Rostislav Minks Nesprávný postup pilota.
5.3.1965 K Mig-15bis R 47. pzlp npor. František Lelák Nesprávný postup pilota.
22.7.1965 K Mig-15UTI 1. slp kpt. Václav Tomšík
kpt. Milan Berka
Při nočním startu v ČB nesprávný postup pilotů.
Letoun zničen, kpt. Tomšík vymrštěn z kabiny, zahynul. Kpt. Berka nezraněn.
7.1965 H Mig-15bis 18. sbolp Bohuslav Nesprávný postup pilota.
7.1965 H Mig-15R 47. pzlp Čepa Nedostatky v činnosti personálu ILS.
9.1965 H Mig-15 ? ? Technická vada, ostatní podrobnosti nejsou známy.
9.1965 H Mig-15SB 18. sbolp npor. Vojtěch Smolka Při cvičném letu vysadila obě palivová čerpadla ve výšce 100 m. Pilot se katapultoval. Později sloužil u 30. bilp.
8.10.1965 H Mig-15bis 9. slp mjr. Václav Kavka Požár letounu, dopad u Bechyně.
2.1966 H Mig-15UTI ?. lšp mjr. J. Trgiňa + 1 Technická vada.
25.3.1966 K Mig-15bis R 47. pzlp kpt. Václav Fanta Nesprávný postup pilota.
4.1966 H Mig-15bis 2. sbolp Tóth Technická vada.
8.1966 H Mig-15 6. sbolp kpt. V. Urbášek Technická vada.
1.2 1967 K Mig-15bis R 45. dpzlp kpt. Vladislav Koumal Nesprávný postup pilota.
3.1967 H Mig-15 ?. lšp Adamčík Nesprávný postup pilota.
7.1967 H Mig-15 30. sbolp J. Věchet Nesprávný postup pilota.
7.1967 H Mig-15bis R 47. pzlp Klvaňa Nedostatek v činnosti personálu ILS.
20.8.1967 K Mig-15bis R 47. pzlp kpt. Miroslav Kinc Nesprávný postup pilota.
3.5.1968 K Mig-15bis R 47. pzlp npor. Ignác Fabián Pilot přistával v noci na letišti v Milovicích-Mladé s jednou přídavnou nádrží naplněnou palivem (PHM se nedaly přečerpat). V 4-5 m nad zemí se letoun naklonil doprava a zachytil křídlem
o VPD. Pilot byl vymrštěn z letounu a zahynul při převozu do nemocnice na rozsáhlá vnitřní zranění.Dopadnuvší letoun zničil na stojánce další dva Migy-15bis R.
25.6.1968 K Mig-15bis R 30. sbolp mjr. Václav Samöel Nesprávný postup pilota.
3.3.1969 K MiG-15bisR 3835 34. sbold pplk. Miroslav Kopáč Nedostatky v činnosti personálu ILS. Letoun ze stavu 47. pzlp detašovaný na letišti Čáslav.
16.7.1969 K MiG-15UTI, 2511 8. slp kpt. Vítězslav Nohel, instr.
npor. Vlastimil Navrátil
Vysazení motoru při přiblížení na přistání. Letoun se nacházel nad průmysl. oblastí Ostravy, piloti se katapultovali až v poslední chvíli. „Spárka“ dopadla do výrobní haly válcoven ve Vítkovicích, 1 žena zabita, 2 muži zraněni, jeden z nich po 4 dnech zemřel. V dokumentaci vedeno jako havárie!
7.1969 H Mig-15bis R 47. pzlp Hackel Technická vada.
9.8.1969 K Mig-15bis SB 30. sbolp mjr. František Klejna Srážka za letu při ostrých střelbách na vzdušný terč v Malackách. Mjr. Klejna zahynul, npor. Pražák se zachránil katapultáží.
    Mig-15bis SB 30. sbolp npor. J. Pražák  
22.10.1969 K Mig-15UTI VLU kpt. Václav Loukotka
+ zahraniční žák
Nesprávný postup pilota.
30.4.1971 K Mig-15UTI VZS 031 pplk. Rudolf Duchoň Během testů vystřelovacích sedaček VS-1 pro L-39.
5.1971 H Mig-15bis SB 30. sbolp kpt. J. Velek Technická vada.
10.1.1974 K MiG-15bis, 3849 11. slp plk. František Rypl,
1. tř.,vel. 11. slp
Pilot prováděl poslední letu u 11. slp, měl být převelen na štáb 3. dPVOS. Ztratil v mracích orientaci a narazil do hor. Syn gen. Františka Rypla.
21.2.1974 K MiG-15UTI, 2601 6. sbolp mjr. František Novák, 1. tř., vel. 1. lt
kpt. Pavol Šútor,1. tř., pil. 1. lt
Při noční letové akci nezvládli sestup po ose na přistání. Dopad ve 22:08 hod
cca. 1 800 m před práh VPD v Přerově.
21.5.1974 H MiG-15bis, 3626 11. slp mjr. František Ivan,1. tř., ZV lt Vysazení motoru, pilot se katapultoval.
Reklama

Oficiálně přišlo o život na typu Mig-15 na 140 československých pilotů, čest jejich památce. Výše uvedená tabulka by měla zachycovat všechny katastrofy "patnáctek" během jejich služby u čs. letectva. Naopak přehled havárií je neúplný a zejména v 50. tých letech je zachycena pouze jejich zlomková část. I zde budu rád za doplňující informace.

Vysvětlivky:

instr. - instruktor
lt - letka
ZVP - zástupce velitele pro věci politické
ZV - zástupce velitele

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více