PzKpfw VI Tiger

Autor : US Ranger / Georgie 🕔15.06.2003 📕32.906

Soutěžící typy stroje, z nějž měl vzejít Panzer VI Tiger, byly poprvé předvedeny 20.dubna 1942 - v den Hitlerových narozenin.

Firma Henschel dostala zakázku na tank 55/65-tunové kategorie označený VK6501. Tento stroj měl mít hmotnost 65 tun při výzbroji 75 mm kanonem a několika kulomety ve věžičkách a byla naplánována jeho sériová výroba pod označením PzKpfw VII. Tento projekt však byl zrušen v roce 1940, kdy již byly zhotoveny dva prototypy a podrobovaly se zkouškám.

Nedostatečnost tehdy běžného 75 mm kanonu se prokázala v bojích proti britským a francouzským středním tankům v průběhu francouzského tažení v létě 1940. Například si nedokázaly poradit s britskými tanky Matilda II u Arrasu. V té době nechal Hitler zahájit přestavbu 88 mm FlaK 36 na protitankový kanon pro tank, který by si dokázal poradit s obrněnými vozidly spojenců.

Bylo tedy objednáno po jednom prototypu tanku s upraveným kanonem FlaK 36, označeným KwK 36 L/56, od firem Henschel i Porsche v květnu 1941, jako VK4501(H) a VK4501(P). Konstrukce Porsche použila pohon kombinací zážehového a elektrického motoru s odpružením zkrutnými tyčemi a přišla i s dalšími novinkami. Při zkouškách však zvítězil konvenčnější tank firmy Henschel přestože předepsanou hmotnost překročil o více než 10 tun.

Sériová výroba VK4501(H) byla schválena v srpnu 1942 jako PzKpfw VI Tiger Ausf H, pro jistotu však obdržela zakázku na 90 kusů také firma Porsche pro případ neočekávaných potíží ve výrobním programu firmy Henschel. Výroba však probíhala bez problémů a tak se podvozky firmy Porsche staly základem stíhače tanků Elephant.

Přestože Tiger přišel později než Panther, byl viditelně starší konstrukcí. Neměl šikmé plochy a podobal se spíše PzKpfw IV a jeho ochrana spočívala jen v tloušťce pancíře. Čelní pancíř měl tloušťku 110 mm, boky korby 60mm v horní a 82mm v dolní časti, dno korby a střecha věže byly chráněny 26mm pancéřovými pláty. Konstrukce byla svařovaná a používala největší možné rozměry pancéřových desek pro zlepšení tuhosti a odolnosti korby. Boky a zadní plocha věže byly například z jediného 80 mm tlustého plátu ohnutého do podoby podkovy.

Prvních 250 tygrů mělo 645k motor Maybach HL 210, pozdější verze však dostaly motor HL 230 o výkonu 700k, který umožnil rychlost 37km/h a se zásobou 567 litrů paliva dojely po silnici 120 km a v terénu cca 50.

Zkušenosti, které u Henschelů nabyli s odpružením VK3001 a VK3601 z tanku Panther získaly nesmírnou cenu při konstrukci tygrových osmi os na každé straně z nichž každá nesla rozměrné pojezdové kolo. Tyto osy byly odpruženy zkrutnými tyčemi a průměr kol byl tak obrovský, že odpadla potřeba podpěrných kladek. Přestože tygr netrpěl pravidelným zouváním gumových obručí z pojezdových kol, jako jeho předchůdce Panther, byla kola s obručí v únoru 1944 nahrazena celokovovými. Tygry s gumovými obručemi byly označeny Ausf. E a tygry s kovovými koly Ausf H. I když se kola nezouvala, měly osádky své vlastní problémy s podvozkem - mezi prokládanými koly se při jízdě v měkkém terénu usazovalo bláto, které i při kratším odstavení tanku v zimě zamrzalo v led. Sovětští tankisté brzy odhalili tento problém a útoky směřovali k ránu, kdy zastihli protivníky zamrzlé na místě. Prokládaným kolům nelze přes tento fakt odepřít jednu věc - vynikající stabilitu na téměř jakémkoli povrchu.

Některé tygry byly přestaveny na Befehlswagen (velitelský vůz), které byly vybaveny stolkem na mapy a dalšími dvěma radiostanicemi, další verzí byly tygry s jeřábem místo kanonu nazvanými Bergetiger (vyprošťovací tygr) a nakonec tygr vybavený 38 cm raketometem nazývaný Sturmtiger. Přesný počet vyrobených kusů se mi nepodařilo zjistit, takže kdyby mi tuto informaci někdo poskytl byl bych rád.


Bergetiger


Sturmtiger


Tygr Ausf  E s zimmerittem a novou věžičkou velitele

Autor : US Ranger / Georgie 🕔15.06.2003 📕32.906

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře