Air Chief Marshal Sir Cyril Newall, velitel letectva

Autor : Radek Seiner / vorel 🕔17.11.2003 📕10.404
Cyril Newall se narodil roku 1886 v Indii. Po ukončení studií na vojenské škole v Sandhurstu byl roku 1905 převelen k Royal Warwickshire Regiment. Po skončení služby na severo -západní hranici Indie, kterou vykonával do roku 1908, byl převelen k 2nd Gurkha Rifles. Po odchodu z domova roku 1911 se začal učit létat na škole Bristol Biplane v Larkhillu. Poté co získal svůj pilotní odznak RFC v letecké škole Central Flying School (CFS) v Upavonu roku 1913, byl odeslán jako instruktor k nově formované letecké škole Indian Central Flying School v Sitapuru.

Po období stráveném u 1.squadrony RFC, přišel začátek 1. světové války. Newall byl převelen k 12.squadroně a stal se jejím velitelem, to vše krátce po přesunu squadrony do Francie. Na konci roku 1916 byl přímo podřízený Trenchardovi jako velitel 9. wingu, jehož squadrony zajišťovali v rámci RFC hlavní dálkové bombardování a průzkum ve Francii. Následující rok převzal velení nově zformovaného 41. wingu  (předchůdce Independent Force), pověřeného útoky na vojensky důležité cíle v Německu.

Vysoce oceňovaný jako válečný velitel, Newall našel své místo v řízení poválečné RAF a po odsloužení tří let na Air Ministry jako Deputy Director of Personnel, byl odeslán do nově otevřené No 1 School of Trade Training v Haltonu jako zástupce velitele školy. Zde si vybudoval svou dokonalou pověst a postaral se o úspěch Apprentices Scheme, které později začalo RAF používat. Zbývající meziválečná léta strávil na třech vysoce důležitých místech – v letech 1926 až 1931 sloužil na Air Ministry jako Director of Operations and Intelligence and Deputy Chief of the Air Staff, od roku 1931 do roku 1934 byl v Káhiře jako Air Officer Commanding Middle East a v lednu 1935 byl umístěn do nově vytvořené funkce Air Member for Supply and Organisation. Zde Newall kontroloval rozsáhlý rozvoj RAF zadáváním postupných programů rozvoje, které směřovaly k vylepšení organizace a zajištění a vytvářel zde své modernizační plány.

Jeho jmenovaní do funkce Chief of the Air Staff (CAS) roku 1937 bylo velké překvapení, ale  Newall byl bezpochyby plně kvalifikován pro tuto funkci a okamžitě po nástupu do funkce potvrdil rozsáhlé rozšiřovací plány pro RAF, hlavně oddílů Home Air Force a Bomber Command, přinejmenším k zachování vyrovnaných sil s Německem. Tato filosofie byla okamžitě přijata vládou, k velkému překvapení velících důstojníků letectva, jejichž strategie byla směřována k využívání bombardérů. Po mnoha diskusích byli tito důstojníci přesvědčeni o nutnosti změny a hlavní důraz v rámci RAF začal být kladen na vytváření stíhacích sil. Newallovo silné vedení se ukazovalo na mnoha místech, přinejmenším když souhlasil roku 1938 s objednáním obrovské dodávky tří typů těžkých bombardérů, které byli zatím pouze na kreslících prknech a velmi se bránil umístění části RAF, stíhačů a bombardérů ve Francii v září 1940. Obával se, že by toto rozhodnutí mohlo ponechat Anglii bez dostatečných zdrojů na vlastní obranu. A tak byla připravena scéna pro Dowdinga a jeho stíhače, kteří zachránili Anglii, ale podpora Newalla a jeho velitelství byla též vysoce důležitá pro konečné vítězství.

Krátce poté, 24.10.1940, Newall odešel. Byl velitelem letectva přes tři roky a přitom se musel vypořádávat s enormním tlakem a velkou kritikou. Tato zátěž se však samozřejmě začala projevovat. Zbytek války strávil jako velmi respektovaný Governor General of New Zealand. Poději byl povýšen do šlechtického stavu, v roce 1946. Zemřel roku 1963.
Autor : Radek Seiner / vorel 🕔17.11.2003 📕10.404

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře