Letecká esa 1. sv. války - Edward Rickenbacker

Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔15.10.2003 📕10.402

Edward "Eddie" Vernon Rickenbacker

1890 - 1973

Nebezpěčí bylo jeho prací. Jako puberťák závodil Rickenbacker, americké eso es se  26 vítězstvími (esa USA), na automobilech a zajistil si tím bezstarostný život, dokud se nerozhodl, že si založí novou kariéru – že bude létat na letadlech. Bohužel, když se Rickenbacker pokusil přihlásit do americké letecké zálohy, důstojník ve službě jej odmítl jako příliž starého  (bylo mu 26 let) a jako příliž nevzdělaného (neměl vysokou školu). O něco později Rickenbacker zjistil, že minulost automobilového závodníka je mu na škodu! Odvodový důstojník řekl: „Nevěříme tomu, že by bylo pro pilota dobré, kdyby měl nějaké znalosti o motorech a mechanice. Letecké motory jsou poruchové a člověk, který by toho o motorech věděl příliš  mnoho, by zárověň věděl, že jeho motor nemusí vždy pracovat správně a něchtěl by letět do boje.

Přesto se Rickenbacker v květnu 1917 do armády přihásil a byl důstojnickým šoférem. Jednoho dne přijel pro Billy Mitchalla, jehož auto se porouchalo, okamžitě je opravil a svěřil se se svým zájme o létání. Billy Mitchel zatahal za jisté drátky a dostal svého nového šoféra do amerického leteckého učiliště v Issoudunu.

V březnu 1918 konečně dorazil Rickenbarker do akce k 94. letecké eskadře. Ve společnosti Raola Lufberyho a Douga Campbella prováděl s eskadrou, trénovanou v Americe první hlídkové lety nad nepřátelskými liniemi, kdy dokonce ještě ani neměli na letadlech namontované zbraně. Rickenbakerovu přeměnu v bojového pilota komplikovala nevolnost z létání, se kterou musel rovněž bojovat. Rickenbacker se ale rychle přizpůsobil, dokud létal na Nieuportu 28, dosáhl pěti vítězství a stal se novým esem eskadry. Rickenbacker si k leteckému válčení vypěstoval chladnokrevný a vypočítavý přístup: „Za hlavněmi kulometů jsem se choval jeko automat. Nikdy jsem nepřemýšlel o zabití člověka, prostě jsem jen sestřelvoal nepřátelská letadla … Nebylo to nic jiného, než dobře propracované vražda.“ Po pěti sestřelech onemocněl vážnou ušní infekci, celé léto strávil v horečkách a s ušním abscesem v nemocnici i mimo ni. Zpět do služby se vrátil v září 1918 a byl jmenován velitelem eskadry Klobouk v prstenu. Za necelé dva měsíce zaznamenal Rickenbacker dalších 21 vítězství, létal na stroji SPAD XIII, vhodně označeným číslem „1“. S pěti sestřely upoutaných balonů se zařadil mezi balonová esa (Balonová esa).

Po válce byl prezidentem Eastern Airliness. V roce 1941 téměř nepřežil letecké neštěstí v Atlantě Po dvou letech rekonvalescence pracoval během WWII pro armádu. Cestoval po leteckých základnách a o své zkušenosti se dělil s neopeřenými nováčky. Na jedné takové cestě jeho B17 havarovala nad Tichým oceánem. 21 dní strádal na moři, zamořeném žraloky v záchranném člunu bez vody i jídla, jen se třemi pomeranči. I tuto zkoušku své odolnosti přežil a zemřel 27 června 1973 v Zurichu ve Švýcarsku.

Vyznamenání

Kongresová Medaile Cti
DFC
franc. Čestná legie
belg. Croix de Guerre se třemi palmami

Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔15.10.2003 📕10.402

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře