Letecká esa 1. sv. války - Godwin Brumowski

Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔12.09.2003 📕12.302

Godwin Brumowski

1889 – 1936

Nejúspěšnější letec rakousko-uherského letectva s 35 vítězstvími. (esa Rakousko-Uherska). Narodil se v polských Wadowicích jako syn vojáka a přihlásil se do vojenské akademie u Vídně, kterou v roce 1910 absolvoval. Na počátku WWI byl již prvním poručíkem u dělostřelectva. Roku 1915 byl jako pozorovatel převelen k Flik 1 na ruskou frontu. Brumowského prvním vítězstvím bylo bombardování ruské vojenské přehlídky, kdy na přehlídku cara Mikuláše II. Bomby doslova pršely! Brumowski se roku 1916 stal pilotem a byl převelen na italskou frontu. V dubnu 1917 byl pověřen velením Flik 41J. V srpnu 1917 dosáhl Brumowski 12 potvrzených vítězství za 19 dní. Bylo to během jedenáctidenní bitvy o Isonzo (Soči), kdy nejvíce létal na stroji Hansa-Brandenburg D I s hvězdnými vzpěrami. Na Albartosu D III neznamenal žádné vítězství až do 19.8.1917. V únoru 1918 Brumowski jen stěží přežil zuřivý souboj s osmi nepřátelskými letadly a se svým hořícím strojem bezpečně přistál. Krátce nato, v červnu 1918, odjel na dovolenou. V říjnu 1918 byl Brumowski jmenován velitelem všech leteckých eskader rakousko-uherské armády v Isonzu. S pěti sestřelenými upoutanými balony se zařadil mezi Balonová esa.

Přestože byl statečným a úspěšným pilotem, byl Blumowski složitou osobností. Několik letců, včetně jeho kolegy esa Julia Argiho, se kvůli neshodám s ním nechalo z jeho Fliku převelet. Když mu doporučili, aby se ucházel o Rytířský kříž, vojenský řád Marie Terezie, odpověděl: “Pokud jsem si toto vyznamenání nezasloužil svou službou, měl by to být dostatečný důvod k tomu, aby mi jej vrchní velitel předal. Není mou povinností o něj žádat nebo prosit.“ Bylo to jedno z vyznamenání, jež Brumowski nikdy neobdržel. Po poražení Rakousko-Uherska byl Brumowski na konci války penzionován a v Transylvánii založil rodinnou farmu. Nešťastný a znuděný rutinním životem opustil svou ženu a dceru a vrátil se do Vídně, kde založil leteckou školu. Zemřel roku 1936 při leteckém neštěstí. Jeho dcera o svém otci řekla: „Zemřel …. Mladý … pořád slyším, jak říkal: „nikdy nebudu starým idiotem.“ …. Opovrhoval slobastí, nedokonalostí, stupiditou… byl buďto velmi milován, nebo nenáviděn, někteří jej dokonce považovali za blázna…

Východní fronta – Fliegerkompanie 1
Západní fronta – Fliegerkompanie 12
Italská fronta – Fliegerkompanie 41 J
Počet bojových letů 439
Sestřely 35 jistě (v některých pramenech 40) a 7 sestřelů pravděpodobně

Vyznamenání

Řád železné koruny
Řád Leopolda
Zlatá madaile za statečnost

Autor : Karl Schlange / Schlange 🕔12.09.2003 📕12.302

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře